خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

فعلا نمی‌توانیم قیمت نفت را تعیین کنیم / جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، کاهش درآمد نفتی جبران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۶۰۸

در زمینه کسب درآمد از مالیات نباید نرخ مالیات افزایش یابد چون این اقدام باعثکاهش تولید و تولید ناخالص ملی می‌شود بلکه باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

یک اقتصاددان با بیان اینکه با افزایش سرمایه گذاری در بالادست نفت و همچنین رفع تحریم‌ها می‌توانیم نقش تعیین کننده قیمت نفت را داشته باشیم، گفت: دولت با جلوگیری از فرار مالیاتی، کاهش هزینه‌های غیر ضرور، هدفمند کردن اعطای یارانه و جلوگیری از فساد اقتصادی می‌تواند کاهش درآمد ناشی از افت قیمت جهانی نفت را جبران کند.

مهدی پازوکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا با روند کاهشی قیمت نفت تولید و فروش نفت برای ایران اقتصادی خواهد بود یا خیر، گفت: اگر قیمت نفت زیر ۸۰ دلار باشد برای اویل شیل‌ها مقرون به صرفه نیست اما در مورد ایران با توجه به اینکه اقتصاد و درآمد کشور به نفت وابسته است ما گریزی از آن نداریم.


با سرمایه گذاری در بالادست می‌توانیم نقش تعیین قیمت نفت را ایفا کنیم


وی افزود: ما در اوپک تعیین کننده قیمت نفت نیستیم و اینجایگاه متعلق به عربستانی است که بالا‌تر از ۸ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند بنابراین قدرات اصلی دست عربستان است و نقش بیشتری در تعیین قیمت خواهد داشت اما اگر ما می‌خواهیم تبدیل به قدرت در تعیین قیمت نفت شویم باید در بالادستی سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم با افزایش تولید بازار را بدست آوریم.


فعلا فقط پذیرنده قیمت نفت هستیم

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌توانیم به جایگاه خودمان برسیم و آنگاه می‌توانیم در قیمت نفت تعیین کننده باشیم اما در حال حاضر فقط پذیرنده قیمت هستیم و در بالا و پایین رفتن قیمت نقش پرنگی نداریم.

جلوی فرار مالیاتی را بگیریم

وی در خصوص آنچه ایران باید برای کسب درآمد انجام دهد تا با کاهش قیمت نفت به مشکل کمبود بودجه برنخورد، اظهار داشت: در آمد و اقتصاد کشور ما وابسته به نفت است اما اولین کاری که باید انجام شود باید به سمت درآمدزایی از مالیات برویم.

پازوکی تاکید کرد: در زمینه کسب درآمد از مالیات نباید نرخ مالیات افزایش یابد چون این اقدام باعثکاهش تولید و تولید ناخالص ملی می‌شود بلکه باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.


نهادهای وابسته به قدرت با درآمد نجومی مالیات نمی‌دهند


وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از نهادهایی که وابسته به نهادهای قدرتمند مانند برخی بنیاد ها و یا برخی نهادهای نظامی در حالی که درآمد نجومی دارند مالیات نمی‌پردازند لذا دولت باید با اخذ مالیات بیشتر اقتصاد را از وابستگی به نفت نجات دهد.

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت باید جلوی معافیت و فرارهای مالیاتی را بگیرد، خاطرنشان کرد: منبع اصلی هزینه‌های جاری دولت باید از مالیات باشد که این مسئله در قانون برنامه چهارم و پنجم هم آمده و پول نفت نیز صرف سرمایه گذاری‌های عمرانی و نفتی شود چرا که نفت متعلق به تمام نسل هاست.


اماکن مذهبی نیازی به بودجه دولت ندارند


وی گفت: دولت همچنین باید از هزینه‌های غیر ضرور اجتناب کند مثلا در دولت احمدی ن‍ژاد بودجه فرهنگی بیشتر به سمت برخی حسینیه‌ها و حوزه‌ها می‌رفت در حالی که بودجه این مراکز از سوی مردم تامین می‌شود و نیازی به کمک دولت نیست.


جلوی هزینه‌های غیر ضرور را بگیریم


پازوکی افزود: اختصاص بودجه به اماکن مذهبی باعثمی‌شود این نهاد ها وابسته به دولت شوند و از استقلالشان کم شود ضمن اینکه به صلاح هم نیست که حوزه‌های علمیه از دولت تغذیه شوند زیرا سالیان متمادی بوسیله مردم اداره شده و مشکلی نیز به لحاظ بودجه‌ای نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه نهادهای غیر پاسخگو باید هزینه‌هایشان به شدت کاهش یابد، تاکید کرد: در سال‌های اخیر بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص نظام و شورای نگهبان بسیار بالا رفته است، لذا باید بودجه این نهادها تعدیل شود.


اعطای یارانه به ۷۵ ایرانی فاجعه بار


استاد دانشگاه علامه طباطبایی اعطای یارانه نقدی به ۷۵ میلیون ایرانی را فاجعه بار خواند و گفت: یارانه فقط باید به کمیته امداد و بهزیستی که حدود ۷ میلیون نفر جمعیت دارند، داده شود که با اضافه شدن ۳ میلیون نفر به ۱۰ میلیون می‌رسد در حالی که در حال حاضر به ۷۵ میلیون نفر یارانه داده می‌شود که در هیچ کشوری سابقه ندارد که یارانه نقدی داده شود.


با شفافیت اطلاعاتی جلوی فساد را بگیریم


وی همچنین اظهار داشت: دولت باید جلوی فساد را بگیرد یعنی با شفافیت اطلاعات و تاباندن نور به تاریکخانه اشباح اقتصادی جلوی درآمدهای نجومی و فعالیت‌های غیر قانونی را بگیرد.

پازوکی با بیان اینکه جامعه باید احساس کند که واقعا با فساد مبارزه می‌شود، تصریح کرد: در دولت گذشته ریخت و پاش ها به صورت بی سابقه ای افزایش داشت که به عنوان نمونه می توان به پرونده‌هایی مثل بابک زنجانی، پرونده بیمه و مرتضوی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه، دولت باید مبارزه با فساد را در سرلوحه اقدامات خود قرار دهد زیرا در غیر این صورت فساد به خودش باز می‌گردد، یادآور شد: نهضت مبارزه با فساد اقتصادی باید در تک تک بخش‌های اقتصادی رخ دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز