خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

دومین روز اعتراض کارگران پیمانی پتروشیمی فجر / کارگران وعده پیمانکار را نپدیرفتند

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۵۹۰

«کارگران به ایلنا گفته‌اند تکرار تاخیر در پرداخت دستمزد ماهانه توسط پیمانکار طی هشت ماه گذشته دلیل اعتراض‌شان بوده است و آنان علاوه بر تاخیر پرداخت دستمزد، بابت پاداش افزایش تولیدی که دستور پرداخت آن از سوی وزیر نفت صادر شده است نیز از پیمانکار طلبکارند.»

منابع خبری ایلنا در ماهشهر از ادامه اعتراض صنفی روز گذشته حدود ۲۴۰ کارگر پیمانکاری پتروشیمی فجر خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا، ظهر روز گذشته(یکم آذرماه) جمعی از کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر در منطقه ویژه بندر ماهشهر در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات صنفی خود از انجام کار خودداری کردند.

این کارگران که شمارشان به ۲۴۰ نفر می‌رسد از طریق شرکت پیمانکاری «رامپ‌کو» در فازهای یک و دو پتروشیمی فجر در مشاغلی چون جوشکاری، نقاشی، لوله گذاری و رانندگی مشغول کارند، در ماه‌های گذشته نیز در اعتراض به پرداخت نشدن به موقع مطالبات مزدی خود اعتراضات مشابهی را انجام داده بودند.

کارگران به ایلنا گفته‌اند تکرار تاخیر در پرداخت دستمزد ماهانه توسط پیمانکار طی هشت ماه گذشته دلیل اعتراض‌شان بوده است و آنان علاوه بر تاخیر پرداخت دستمزد، بابت پاداش افزایش تولیدی که دستور پرداخت آن از سوی وزیر نفت صادر شده است نیز از پیمانکار طلبکارند.

گزارش‌ها در رابطه با این تجمع که امروز وارد دومین روز خود شده‌ حاکی از آن است که معترضان تا حوالی ظهر دیروز نسبت به پرداخت شدن مطالبات خود امیدوار بودند اما زمانی که متوجه پرداخت نشدن دستمزد شدند فعالیت‌های کاری روزمره را به نشانه اعتراض متوقف کردند.

منابع کارگری ایلنا گفته‌اند، مسئله کارگران تاخیرهای یکی دو روزه در پرداخت دستمزد نیست، اعتراض ما به رویه متفاوتی است که توسط مدیران پیمانکار اعمال می‌شود؛ برج کار ما برای دریافت حقوق ماهانه در تاریخ ۲۰ هر ماه بسته می‌شود و در شرایطی که سایر پیمانکاران پتروشمی فجر مطالبات کارگران خود را تا حوالی ۲۵‌‌‌ همان برج کاری پرداخت می‌کنند طی ماه‌های اخیر پرداخت همین مطالبات در شرکت رامپ‌کو تا ۱۰ روز کاری برج جدید هم به تاخیر افتاده است.

براساس اطلاعاتی که توسط کارگران به ایلنا گزارش شده است، دیروز در زمان آغاز اعتراض صنفی مدیران شرکت پیمانکاری رامپ‌کو وعده داده بودند که مطالبات آن‌ها ظرف چند روزه آینده پرداخت خواهد شد اما کارگران معترض که به دلیل سابقه این تاخیرها، نسبت به این وعده خوشبین نبودند به اقدام اعتراضی خود ادامه دادند.

همچنین به گفته کارگران، امروز(۲ آذر) از سوی پیمانکار به آن‌ها گفته شده که تا ساعاتی دیگر مطالبات مربوط به پاداش بهره وری نیمه نخست سال ۹۳ پرداخت خواهد شد و علاوه بر آن کارگران دستمزد آبان ماه خود را روز بعد دریافت خواهند کرد.

استخدام کارگران جایگزین

این منابع خبری در عین حال اضافه می‌کنند: هر زمان که کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر در اعتراض به تاخیر افتادن مطالبات صنفی خود وقفه‌ای در تولید به وجود می‌آورند، مدیران این شرکت پیمانکاری در واکنش سعی می‌کنند با استخدام کارگران روزمزد مانع از توقف فعالیت پروژه شوند.

طبق این رویه، هر زمان که فعالیت کارگران معترض پیمانکاری شرکت رامپ‌کو بصورت دسته‌جمعی متوقف می‌شود؛ پیمانکار افراد جویای کار را در قالب قراردادهای ۲۵ روزه استخدام و پس از اتمام اعتبار قرارداد با آن‌ها تسویه حساب می‌کنند و هرچه مدت و دامنه اعتراض شدید‌تر باشد تعداد کارگرانی که بصورت موقت استخدام می‌شوند نیز بیشتر می‌شود.

به گفته منابع ایلنا از ظهر دیروز که اعتراض کارگران پیمانکاری شرکت رامپ‌کو بار دیگر آغاز شده است، مسئولان شرکت پیمانکاری حدود ۸۰ کارگر بصورت موقت جایگزین آن‌ها کرده‌اند، همچنین گفته می‌شود که در مشاغل تخصصی مانند جوشکاری استخدام این کارگران جایگزین به شرط سنجش مهارتشان صورت می‌گیرد.

توضیحات پتروشیمی

در همین رابطه مسئول روابط عمومی پتروشیمی فجر که نخواست نامش ذکر شود ضمن تکذیب وقوع «هرگونه اعتراض کارگری» در این مجتمع پتروشیمی به ایلنا گفت: در بحثپرداخت پاداش بهر‌وری شرکت پتروشیمی فجر یکی از نخستین‌ شرکت‌های خصوصی است که در راستای دستور وزارت نفت نسبت به پرداخت پاداش مورد نظر اقدام کرده است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه پتروشیمی فجر به عنوان یک مدیریت شرکت خصوصی در پرداخت یا عدم پرداخت این پاداش دارای اختیار تصمیم گیری است اما پرداخت این پاداش در پتروشیمی فجر به نسبت سایر شرکت‌های نفتی زود‌تر آغاز شده‌است.

این منبع مطلع همچنین در مورد تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران پیمانکاری گفت: از آنجا که سیاست مدیریت پتروشیمی فجر جلب رضایت و افزایش توانمدی کارکنان است حتما بررسی این مسئله را دستور کار خود قرار می‌دهیم.

وی در عین حال ادامه داد: از آنجا که بخش قابل توجهی از کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر در استخدام شرکت رامپ کو هستند ممکن است به دلیل طولانی شدن زمان بررسی صورت‌وضعیت‌ها و لیست حقوقی کارکنان تاخیر یک تا ۱۰ روزه‌ای در پرداخت مطالبات کارگران ایجاد شود اما با این حال پتروشیمی فجر وظیفه خود می‌داند که صحت مسئله‌ای که از قول کارگران نقل می‌شود را بررسی کند.

این مقام مسئول در پتروشیمی فجر همچنین در خصوص دیگر ادعاهای کارگران معترض مبنی بر اینکه پیمانکار در مواجه با حرکت اعتراضی کارگران روز مزدی را با قراردادهای ۲۵ روزه استخدام می‌کند، گفت: این مسئله صحت ندارد چرا که مطابق سیاست‌های نیروی انسانی پتروشیمی فجر آزادی و اختیار عمل پیمانکاران نیروی انسانی به قدری نیست که بتوانند کارگری را اخراج، جابجا و یا به این صورت استخدام کنند.

وی افزود: البته با توجه ماهیت فعالیت‌های پیمانکاری زمانی که احساس نیاز شود برای آنکه پروژه در اسرع وقت تکمیل شود به جذب نیروی انسانی اضافی نیاز هست بنابراین در چنین شرایطی مجری طرح پیمانکاری می‌تواند حسب موقعیت کارگران مورد نیاز خود را در قالب قراردادهای موقت استخدام کند.

[خبر تکمیلی]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز