خبرگزاری کار ایران

افزایش امیدواری معامله گران نفتی نسبت به اقدام اوپک

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۵۷۶

اعضای اوپک به طور علنی درباره نیاز به کاهش تولید نفت اختلاف عقیده دارند درست همانند بازار وال استریت آمریکا که به طور روشنی نسبت به اقدام اوپک در نشست روز پنجشنبه این سازمان در وین نظرات مختلفی دارند.

کاهش نرخ سود بانکی چین و همچنین افزایش احتمال تصمیم ناگزیر اوپک در نشست ششم آذرماه مبنی بر کاهش تولید، سبب افزایش قیمتهای نفت شد.
به گزارش ایلنا و به نقل شبکه خبری سی ان بی سی، بانک مرکزی چین با کاهش نرخهای بانکی نخستین بار در بیش از دو سال گذشته، سبب شدت گرفتن ریسکهای جهانی می شود که به دنبال برنامه کاهشی بانک مرکزی اروپا اتفاق افتاده است.

در پی گمانه زنیها درباره اوپک و امیدواری به تغییرات هفته آینده، قیمتهای نفت برای معاملات آتی روز پنجشنبه(٢٩ آبان ماه) روند افزایشی در پیش گرفت. در همین حال ایران و آخرین مهلت روز دوشنبه برای دستیابی به توافق هسته ای عامل دیگری برای این تغییرات در بازار بود.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت خام دابلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه با حدود یک درصد افزایش به ٧۶ دلار و ٥٠ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین نفت خام برنت دریای شمال برای معاملات آتی با ١, ۴ درصد افزایش با قیمت ٨٠ دلار در هر بشکه معامله شد.

اعضای اوپک به طور علنی درباره نیاز به کاهش تولید نفت اختلاف عقیده دارند درست همانند بازار وال استریت آمریکا که به طور روشنی نسبت به اقدام اوپک در نشست روز پنجشنبه این سازمان در وین نظرات مختلفی دارند.

بنا بر این گزارش، ونزوئلا تمایل خود را برای کاهش تولید نفت اعلام کرده است، این در حالی است که لیبی و اکوادور نیز تقاضای کاهش تولید دارند.

جین مک گیلان، تحلیلگر موسسه تردیشن انرژی، گفت: آنچه لیبی، ونزوئلا و اکوادور می گویند در واقع تعادلی با آنچه عربستان سعودی انجام می دهد ندارد.

بر اساس این گزارش، ایران نیز از اعضای اوپک خواسته است تا قیمتهای نفت را ثابت نگه دارند.

مک گیلان تصریح کرد: فکر می کنم آنهایی که سرمایه ای در بازار دارند به دنبال خروج از این شرایط هستند. بازار در تلاش برای ثبات است.

وی با اعلام این که اظهارنظرهای ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، و رونمایی از برنامه خرید داراییهای وی سبب افزایش قیمتها شد، افزود که در همین حال سرمای هوا در آمریکای شمالی نیز می تواند تقاضای نفت را بالا ببرد.

جان کیلداف از موسسه اگین کپیتال نیز گفت: در آستانه تصمیمگیری درباره مذاکرات هسته ای ایران شاهد تغییراتی خواهیم بود. هفته آینده هفته مهمی است. انتظار می رود که مذاکرات روز دوشنبه به پایان برسد و سپس روز پنجشنبه اعضای اوپک با یکدیگر دیدار می کنند.

در همین راستا، بانک مریل لینچ آمریکا نیز پیش بینی کرد که اوپک هفته آینده درباره کاهش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت خود به توافق می رسد و انتظار می رود که این اقدام پیش از بازگشت قیمتها به بالای ٩٠ دلار در ماههای آینده می تواند افزایش قیمتها را در بر داشته باشد.

بنا بر این گزارش، سقف تولید اوپک ٣٠ میلیون بشکه در روز تعیین شده است اما هم اکنون روزانه ٣٠, ۶ میلیون بشکه نفت تولید می کند.

بلانش افزود: ما خواستار کاهش ٥٠٠ هزار بشکه ای در سقف تولید روزانه اوپک هستیم و امیدواریم که این میزان برای افزایش بهای نفت کفایت کند.

قیمت سر به سری نفت در بودجه اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی نزدیک یا بالاتر از قیمتهای کنونی است و این موضوع می تواند دلیل تصمیمگیری این سازمان باشد.

با وجود اخطارهای عربستان سعودی مبنی بر حفظ سهم خود در بازار و از آنجایی که تنها کشوری نیست که با کاهش تولید موافقت نکرده است، دیدگاههای بازاری درباره توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) نسبت به کاهش تولید متفاوت است.

کیلداف با اشاره به نظر بعضی از شرکتها مبنی بر کاهش نیافتن تولید اوپک، تصریح کرد که بخشی از این تغییرها ریشه در دیدگاههای متعدد دارد و وی نیز نظر مشابهی دارد.

وی افزود: چنانچه تولید خود را کاهش ندهند، قیمتها به شدت سقوط می کنند و به زیر ٧٠ دلار می رسد. شواهد زیادی درباره خرید سهام از سوی مردم وجود دارد و بدان معناست که مردم نمی دانند که قیمتها به کدام سمت می رود اما قیمتها در هر دو جهت حرکت می کند.

دانیل یرگین، معاون موسسه آی اچ اس، با اعلام این که اوپک در این نشست تولید خود را کاهش نمی دهد، گفت: فکر نمی کنم هیچ یک از اعضای اوپک در روز شکرگذاری(پنجشنبه ۶ آذر ماه) پیامی داشته باشند زیرا برای آنها آنچه که در بازار نفت اتفاق می افتد در واقع یک حمله غافلگیرانه است.

یرگین افزود: آنها نگران کاهش بیشتر قیمتها هستند بنابراین من فکر می کنم که این نشست اوپک از نظر تطبیق با واقعیت جدید در بازار جهانی نفت تنها مرحله اولیه باشد.

افزایش تولید نفت آمریکا نیز همزمان با کاهش رشد تقاضا، نفت بیشتری را وارد بازار جهانی کرده است که به گفته یرگین این رویداد نشان می دهد که در این نشست توافقی صورت نمی پذیرد مگر این که اتفاق قابل توجهی بیفتد.

وی با اشاره به این که عربستان سعودی در واقع تمایل دارد که دیگر تولیدکنندگان تولید خود را کاهش دهند، گفت: اوپک هم اکنون انسجام لازم را نداد.

بعضی از اعضای آن مانند ونزوئلا خواستار افزایش قیمتها هستند. من فکر می کنم که موقعیت عربستان سعودی نسبت به دیگر کشورها متفاوت است زیرا آن چه آنها می خواهند حفظ سهم در بازار نفت است.

وی یادآور شد: فکر می کنم که در واقع تشخیص با آنهاست به ویژه هم اکنون که رونق تولید آمریکا ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، تولید آمریکا در این ماه به ٩ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به پارسال یک میلیون بشکه افزایش داشته است. تولید نفت آمریکا در سال ١٩٨۶ نیز در همین سطح بود.

بلانش در ادامه گفت که راهبرد اوپک حفظ تغییرات در بازارهای نفت است که این اقدام به تولید شیل اویل آمریکا ضربه می زند. عربستان سعودی به منظور تأمین بودجه خود نیازمند نفت با قیمتی بیش از ٩٠ دلار است با این وجود برخی برآوردها کمتر عنوان شده است.

بلانش خاطر نشان کرد: با حفظ بیشتر نوسان در قیمتها، درآمد ثابت سرمایه گذاری در بخش انرژی کاهش می یابد.

بنا بر این گزارش، اوپک در زمان بحران اقتصادی در سالهای ٢٠٠٨ تا ٢٠٠٩ و همچنین در سالهای ٢٠٠١، ١٩٩٨ تا ١٩٩٩ تولید خود را کاهش داده است.

به گفته بانک آمریکا، با سطح کنونی قیمتها حدود ٧۶ دلار در هر بشکه، رشد تولید آمریکا در سال ٢٠١٥ میلادی ٥٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود که نسبت به تولید کنونی امسال این کشور ٥٠ درصد کاهش می یابد. کاهش بهای نفت به ۶٠ دلار می تواند تولید نفت آمریکا را متوقف کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز