خبرگزاری کار ایران

ایلنا وضعیت تعامل مجلس با سایر قوا را بررسی می‌کند

مبارزه زودرس انتخاباتی

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۵۲۴

مجلس و دولت از ابتدای پیروزی حسن روحانی تعامل مثبت و رضایت‌بخشی نداشتند. احتمال می‌رود تعامل مثبت باز هم ایجاد نشود؛ چون این مجلس خود را بازنده مجلس آینده می‌داند. در هر صورت این رفتار از سوی مجلس، موجب بدبینی عمومی در کشور می‌شود زیرا بدنه عمومی جامعه به خط کشی‌های سیاسی توجه نمی‌کند.

ایلنا: هر چند قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل تفکیک قوا را پذیرفته است اما به گفته برخی کار‌شناسان مسائل سیاسی، این تفکیک به معنای استقلال محض قوا از یکدیگر نیست و اساساً چنین مساله‌ای در بیشتر کشور‌ها وجود ندارد.

این امکان که قوا با یکدیگر هیچ ارتباطی نداشته باشند و کاملا مستقل باشند، وجود ندارد؛ زیرا قوای سه گانه برای اجرای قانون اساسی کشور به تعامل و هماهنگی با هم نیازمندند. با این حال تعامل مجلس با سایر قوا، عموما در تعامل با قوه مجریه خلاصه می‌شود؛ زیرا مجلس با قوه قضاییه ارتباط بیرونی چندانی جز در حوزه تصویب قوانین ندارد.

عمده ارتباط قوه مققنه عموما با قوه مجریه است و ارتباط این دو از هم جداشدنی نیست. ارتباطی که در هر دوره مجلس، شکل خاصی به خود گرفته است. در یک دوره تعامل میان این دو قوه بسیار مطلوب ارزیابی شده و در برخی دوره‌ها نیز اختلاف‌ها به سطحی کشیده شده که فضای جامعه را دچار بعضی تنش‌های سیاسی و اجتماعی کرده است.

دارا بودن اهداف مشترک به منظور حل مشکلات کشور و پیگیری منافع ملی از جمله موضوعاتی است که در صورت تعامل میان مجلس و دولت با خود، منجر به حل مشکلات کشور می‌شود. این موضوعات چکیده صحبت‌های مسئولان نظام درباره ارتباط متقابل میان این دو قوه است.

این روز‌ها تعامل مجلس با قوه مجریه به وضعیت نگران کننده‌ای رسیده است تا جایی که مجلس به دلیل اختلاف نظر با دولت، به ۴ گزینه وزارت علوم دولت یازدهم رای اعتماد نداد و نهایتاً امروز پنجمین نفر با ۱۹۷ رأی موافق به حضور در کابینه شد.. بسیاری از فعالان سیاسی این وضعیت را برای کشور نگران کننده توصیف کردند.

برای دولت رای جمع کردم
حسن تامینی لیچایی، عضو مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا تعامل مجلس با دولت در همه دوره‌ها را جزو ضروریات برای پیشبرد کارهای کشور دانست و گفت: واقعیت امر، این است که نظر مجلس بر تعامل و همکاری است و تلاش نمایندگان بر این بوده است که حداکثر تعامل را با دولت داشته باشند تا کارهای کشور پیگیری شود. این در حالی است که نمایندگان با مشکلات بسیاری از جمله اشتغال و مشکلات شخصی افرد جامعه مواجه هستند.

تامینی با بیان اینکه تعامل مجلس با دولت خوب بوده، افزود: این تعامل در حال حاضر، یک مقدار کمتر شده است. به هر حال، در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای شده که پاسخگویی وزرا کمتر شده است. هر چند مجلس با دولت همکاری خوبی دارد(دولت هم لطف دارد) اما دولت باید تجدیدنظری در زمینه تعامل‌اش با مجلس داشته باشد.

این نماینده که در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشته، در مقایسه دوره هشتم با نهم، گفت: در دوره هشتم وزرا همکاری بیشتری داشتند. در هر حال این را کسی می‌گوید که خیلی اهل خط و خطوط نیست.

تأمینی تصریح کرد: هفته گذشته وزیر کشور به صحن آمد و گفت شما چرا صدایت را بلند می‌کنی. من هم در جواب ایشان گفتم من ۵ ماه است که با شما کار دارم و می‌خواهم درباره یک سری از موضوعات حوزه انتخابیه صحبت کنم. یا وزیر نیرو موردی را از او خواستم اما در دیدار بعد متوجه شدم موضوع را فراموش کرده، این یعنی دولت به یکسری مسائل بی‌تفاوت است.

وی با بیان اینکه مجلس با دولت تعامل خوبی داشته، گفت: ما جزو کسانی بودیم که تلاش کردیم برای وزرای این دولت رای بگیریم اما حالا همکاری نمی‌کنند. دولت چون امکانات بیشتری دارد، باید همکاری کند؛ زیرا وظایف نمایندگان مشخص است ولی دولت‌ها هستند که عوض می‌شوند و در همه کارهایی که انجام می‌دهند، انتظار هست که تعامل خوبی با مجلس داشته باشند.

مجلس آرامش را در جامعه منعکس کند
رهبر انقلاب ۸ خردادماه سال جاری در دیدار با نمایندگان مجلس، بر تاثیر رفتار و خلقیات نمایندگان مجلس بر روی اخلاق و منش آحاد جامعه تاکید کردند و فرمودند: «آنچه که مهم است، برادران و خواهران نماینده به آن توجه کنند و من همیشه در همه دوره‌ها یا اغلب دوره‌ها که این توفیق را داشتم که با نمایندگان محترم گفتگو کنم، این را تذکر دادم، این است که بدانید شما مثل یک قله هستید؛ آنچه از دل این قله می‌جوشد، بر دامنه و پیکره سرازیر می‌شود. رفتار، آداب، خُلقیات، چگونگی تعامل در مجلس شورای اسلامی، مثل بقیه قله‌هائی که در کشور وجود دارد، بر روی رفتار، آداب، اخلاق و منش آحاد جامعه اثر می‌گذارد؛ این یک امر طبیعی است، یک امر همیشگی است.

آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: «اگر در مجلس، عقل و فکر و طمأنینه و سکینه و آرامش و محبت حکمفرما باشد و از بلندگوهای مجلس این قضیه در سطح جامعه منعکس شود، همین خصوصیات بتدریج در جامعه اثر می‌گذارد. اگر در مجلس تشنج باشد، بغض باشد، کم‌کاری باشد، این باز به نوبه‌ خود در رفتار مردم منعکس می‌شود؛ این تأثیر، طبیعی است. این تأثیر، دفعی و برجسته و نمایان نیست، اما به‌مرور و بتدریج آثار خودش را نشان می‌دهد؛ این، مسئولیت مسئولان محترم را افزایش می‌دهد.»

تحلیل مردم
مهدی آیتی، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره تعامل مجلس با سایر قوا در گذشته، وضعیت تعاملی مجلس با دولت بهتر از وضعیت حاضر بوده و گفت: هرگز چنین وضعیتی حاکم نبوده است. در دوره‌های مختلف گاهی مجلس و دولت به لحاظ خطوط سیاسی به هم نزدیک و گاهی متضاد بودند؛ مثلا نحوه تعامل در مجلس پنجم با دولت خاتمی بسیار منفی بود، زیرا مجلس، دولت را قبول نداشت.

آیتی افزود: اما مجلس ششم با دولت آقای خاتمی در تعامل بود. دوره‌های بعد نیز وضعیت تقریبا به همین شکل بود، به عنوان مثال در دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد مجلس هفتم و هشتم تعامل خوبی با دولت داشتند اما در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این تعامل کاهش پیدا کرد. در همه این دوره‌ها مجلس به لوایح دولت رای داد و به وزرای دولت اعتماد کرد. اگر تحقیق و تفحصی یا سوال از وزیر خاصی بود، با واسطه‌گری موضوع حل می‌شد؛ اما رابطه کنونی مجلس با دولت بی‌سابقه است. اینکه رئیس جمهور ۴ وزیر برای وزارت علوم معرفی کند و مجلس به آن‌ها رای عدم اعتماد دهد در تاریخ ۳۵ ساله انقلاب بی‌سابقه و نوعی وهن مجلس است.

آیتی با بیان اینکه این مجلس چون ریاست‌جمهوری را باخته، به عناوین مختلف سعی دارد، بهانه‌جویی کند گفت: دولت هم تاکنون خویشتنداری کرده است و برخورد خوبی داشته است؛ زیرا دولت تاکنون با مجلس رفتار قهرآمیز و از سر بی‌اعتنایی نداشته است.

وی ادامه داد: این مجلس معتقد است که دولت طرفدار تندروهای اصلاحات است یا با موارد دیگر، دولت را متهم می‌کند. این مجلس چون می‌داند اکثریت مجلس را از دست داده، بنابراین به مقابله با دولت پرداخته و درواقع این رفتارش نوعی پیشگیری برای دوره آینده و نوعی مبارزه زودرس انتخاباتی است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس فعلی تا جایی که تیغ‌اش ببرد، علیه این دولت کار خواهد کرد، چه با رای عدم اعتماد به وزرا و چه در موضوعاتی همچون بودجه سال ۹۴ یا برنامه ششم توسعه و…

آیتی تأکید کرد: در تمام موارد فوق، مجلس موضع گیری‌های خود را با دولت خواهد داشت. دولت هم تاکنون به دلیل خویشتنداری توانسته جبهه عمومی کشور را حفظ کند و نگذاشته که این تنش‌ها به بحران‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل شود.

نماینده اسبق مجلس یادآور شد: این دولت کارهای دولت قبل را انجام نمی‌دهد. احمدی‌نژاد در سال‌های پایانی به دلیل مخالفت با مجلس، به فرهنگ بگم بگم سوق پیدا کرد و تنش‌های سیاسی و بحران‌های اجتماعی ایجاد شد. این دولت تاکنون با حفظ شخصیت مجلس اقدام به انجام رفتارهای بیرونی کرده است.

وی معتقد است که مجلس و دولت از ابتدای پیروزی حسن روحانی تعامل مثبت و رضایت‌بخشی نداشتند. احتمال می‌رود تعامل مثبت باز هم ایجاد نشود؛ چون این مجلس خود را بازنده مجلس آینده می‌داند. در هر صورت این رفتار از سوی مجلس، موجب بدبینی عمومی در کشور می‌شود زیرا بدنه عمومی جامعه به خط کشی‌های سیاسی توجه نمی‌کند. خط کشی سیاسی مختص سیاست مدارهاست اما تحلیل مردم از اختلاف میان دو قوه باعثبدبینی و تضعیف نظام می‌شود.

آیتی همچنین در ادامه گفت: این نوع برخورد مجلس با دولت، موجب به خطر افتادن منافع و امنیت عمومی نظام است. این‌ها نکاتی است که مجلس باید به آن دقت کند. پیش‌بینی ما این است که چون برخی نمایندگان فعلی خود را بازنده مجلس آینده می‌دانند، این اختلاف‌ها را بیشتر می‌کنند.

مجلس به مشکلات مردم بپردازد
غلامعلی جعفرزداه ایمن آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره تعامل مجلس با سایر قوا گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر فضای تعاملی است؛ زیرا تعامل منجر به حل مشکلات مردم می‌شود. اگر خدای ناکرده فضا تعاملی نباشد و چشم‌ها همدیگر را نبینند و مجبور باشند عینک بزنند، مسائل نیز عینکی دیده می‌شوند. بنابراین، بهتر آن است که تنش‌ها کاهش پیدا کند و به مشکلات اصلی مردم پرداخته شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: این صداهایی که امروز از مجلس و قوه قضاییه شنیده می‌شود، صدای مشکلات مردم نیست. مشکلات مردم بیکاری، تورم، رکود اقتصادی، اشتغال، بالارفتن هزینه‌های زندگی و… است. برای حل این مشکلات نیز باید وفاق، همدلی و دوستی در مجلس با سایر قوا ایجاد شود. فضای همدلی و دوستی به معنای این نیست که همه یک نظر دهند و کسی نظر مخالف خود را بیان نکند اما اگر قرار است نظر مخالف نیز گفته شود، از روی کینه و دشمنی نباشد؛ بنابراین سعی بر این است که به این سمت برویم.

وی تاکید کرد: از هر دولتی به خصوص در ابتدای کار چه به آن دولت رای داده باشم و چه رای نداده باشم باید حمایت کرد. طبیعتا برای این دولت نیز همین گونه است تا بتواند شعار‌هایش را محقق کند. اما در صورتی که در آینده عملکرد دولت دچار مشکل شد، به وظیفه قانونی خودم می‌پردازم.

وی معتقد است که فعلا فضای مجلس و دولت خوب نیست و خروجی‌های خوبی ندارد. امیدواریم این مسائل به مرور حل شود تا کارهای کشور به خوبی پیش برود.

صدیقه محمودی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز