خبرگزاری کار ایران

بلاتکلیفی کارگران سیمان لوشان یکساله شد / روایت ۱۶ ماه بی حقوقی

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۲۶۵

کارگران قرار دادی کارخانه ۳۰۰ تنی سیمان لوشان که از یک سال پیش بعد از تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند همچنان وضعیت شغلیشان نامشخص است وهیچ مسئولی برای این کارخانه و کارگرانش کاری انجام نمی دهد.

یک منبع خبری در کارخانه «سیمان لوشان» گفت: با گذشت بیش از یک سال از تعطیلی این کارخانه هنوز وضعیت ۵۵ کارگر قراردادی و ۱۷ کارگر رسمی این واحد تولیدی نامشخص است.

«ابراهیم احمدی کمالی» در این زمینه به ایلنا گفت: کارگران قرار دادی کارخانه ۳۰۰ تنی سیمان لوشان که بعد از تعطیلی کارخانه از یک سال پیش بیکار شده‌اند همچنان وضعیت شغلی‌شان نامشخص است و هیچ کس مسئولیتی در قبال کارگران اخراجی که ۱۰ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند نمی‌پذیرد.

به گفته این کارگر، تیر و شهریور ماه سال گذشته ۱۸۰ کارگر پیمانکاری «شرکت خوشایند خزر» در دو مرحله اخراج شدند. در آن زمان تعداد زیادی از کارگران وادار به تسویه حساب شدند و تعدادی نیز بدون دریافت طلب خود کارخانه را ترک کردند اما ۵۵ کارگر قراردادی به همراه ۱۷ کارگر رسمی هنوز در کارخانه باقی مانده‌اند. آنان در ۱۶ماه گذشته هیچ دستمزدی نگرفته‌اند.

به گفته احمدی کمالی، کارگران اخراجی سیمان لوشان در تاریخ سوم فرودین ماه سال جاری(۹۳) برای دریافت مطالبات معوقه خود به اداره کار شهرستان رودبار واقع در منجیل شکایت کردند و این اداره حکم به توقیف یک دستگاه بلدوزر، یک دستگاه وانت نیسان و یک دستگاه لیفتراک به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان داد.

او با بیان اینکه تنها خواسته او و سایر همکارانش احیاء کارخانه و بازگشت به کار است، در مورد آخرین اعتراضات صنفی کارگران سیمان لوشان اظهار داشت: تجمعات زیادی در مقابل نهادهای دولتی در شهرستان و تهران داشته‌ایم که آخرین آن سه شنبه هفته گذشته(۲۷ آبان) مقابل فرمانداری رودبار بوده است. پیش از این نیز۲۴ شهریورماهتعدادی از کارگران با سفر به تهران مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان(به عنوان سهام دار اصلی کارخانه) تجمع کردند. در آین تجمع رئیس بنیاد مستضعفان پس از شنیدن مشکلات کارگران معترض وعده پی گیری مطالباتمان را داد.

همچنین به گفته این کارگر خبری از نتایج مصوبه جلسه روز سوم آبان ماه جاری رئیس بنیاد مستضعفان با استاندار گیلان پیرامون تعیین تکلیف نهایی کارخانه سیمان لوشان و آغاز عملیات مطالعاتی و اجرایی تغییر ساختار خط تولید این کارخانه برای تولید سایر محصولات صنعتی نیست.

احمدی کمالی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «با هر اعتراض صنفی از سوی مسئولان شهرستان و منابع امنیتی وسیاسی تهدید می‌شویم» اظهار داشت: مسئولان سیاسی و امنیتی شهرستان بجای رفع مشکلات صنفی کارگران ما را تهدید می‌کنند. آنان از ما می خواهند با رسانه‌هایی که پی گیر مشکلات صنفی‌مان هستند گفتگو نکنیم.

به گفته این کارگر، در شرایطی که مشکلات کارگران در شهرستان رودبار پی‌گیری نمی‌شود اگر قرار است ما نتوانیم از طریق رسانه‌های کارگری مشکلاتمان را به گوش مسئولان بالاتر در استان و پایتخت برسانیم، چگونه می‌توانیم امیدوار باشیم که مشکلاتمان دیده می‌شود.

او همچنین گفت: از جانب دیگر مدیران کارخانه اصرار دارند ما نیز همانند سایر کارگرانی که از وضعیت بوجود آمده خسته شدند و به نوعی با کارخانه قطع همکاری کردند تسویه حساب کرده و از کارخانه خارج شویم.

این کارگر سیمان لوشان وضعیت زندگی و تامین معاش کارگران بیکار شده کارخانه را نامناسب توصیف کرد و در خاتمه تاکید کرد: مسئولان موضوع احیاء کارخانه را که رئیس بنیاد مستضعفان وعده داده پی گیری کنند چرا که کارگران این واحد بیش ازاین تحمل بی‌کاری وبی پولی را ندارند و در این میان صدمات جبران ناپذیری به زندگی خانوادگی آنان وارد شده است.

گفتنی است، کارخانه سیمان لوشان در سال ۱۳۳۵ به ثبت رسیده است و اولین کوره آن به ظرفیت ۳۰۰ تن کلینکر در روز، در سال ۱۳۳۶ با فرآیند تر و با هدف تامین سیمان مورد نیاز احداثسد سفید رود در منطقه لوشان راه اندازی شد. دومین کوره این کارخانه نیز با ظرفیت تولید ۳۰۰ تن و با فرآیند تر در سال ۱۳۷۲ راه اندازی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز