خبرگزاری کار ایران

گلایه‌ اهالی تئاتر از وزارت علوم ادامه دارد؛

پورآذری: دانشجویان منتظر خانه تئاتر دانشگاهی نباشند

کد خبر : ۲۲۵۹۶۷

وارد آذرماه شدیم و همچنان تکلیف دبیر و فعالیت دبیرخانه روشن نیست. سال گذشته که برگزاری جشنواره از ۸ ماه قبل مشخص بود، کارها با تعجیل انجام شد؛ این دوره که تا این لحظه هیچ چیز روشن نیست.

حمید پورآذری، از برخورد شخصی و سلیقه‌ای مسئولان با تاریخ‌های تقویمی تئاتر کشور و معرفی نشدن دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی گلایه‌ کرد. این هنرمند همچنین از دانشجویان خواست تا منتظر نمانند خانه تئاتر دانشگاهی دبیرخانه جشنواره را فعال کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پورآذری با بیان اینکه خانه تئاتر دانشگاهی و معاونت فرهنگی وزارت علوم نباید دست روی دست بگذارند اظهار کرد: شاید مسئله مجلس و ماجرای معرفی وزیر علوم همچنان ادامه یابد اما این مسائل که بیشتر سیاسی به نظر می‌رسد، نباید روند فعالیت‌های رویداد دانشجویی به اهمیت جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: مسئولان باید هر چه زودتر دلایل فعال نشدن دبیرخانه جشنواره را بیان کنند و به جامعه دانشگاهی اطلاع دهند که آیا معرفی نشدن وزیر علوم و نگرانی از تامین نشدن بودجه موجب این کوتاهی است یا عامل دیگری وجود دارد.

این کارگردان خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان نباید دست روی دست بگذارند و منتظر شوند تا خانه تئاتر دانشگاهی کار را آغاز کند. بلکه معتقدم باید به صورت خودجوش فعال شوند چون این دانشجویان هستند که باید فارغ از هر مسئله‌ای کار را پیش ببرند.

پورآذری با تاکید بر اینکه چراغ جشنواره دانشگاهی نباید خاموش شود خاطرنشان کرد: همه چیز در جشنواره‌های تثبیت شده مانند تئاتر دانشگاهی که به هجدهمین دوره رسیده مشخص است و مسئولان نباید تاریخ‌های تقویمی رویدادهای فرهنگی به این اهمیت را نادیده بگیرند و طبق سلیقه شخصی جا به جا کنند.

وی با بیان اینکه نفس برگزاری این جشنواره اهمیت دارد و نباید در قید تامین مبلغ جوایز باشیم ادامه داد: وارد آذرماه شدیم و همچنان تکلیف دبیر و فعالیت دبیرخانه روشن نیست. در بهترین شرایط ۵ ماه با زمان اصلی برگزاری فاصله داریم و علاوه بر موانع موجود، اسفند ماه و فروردین هم عملا امکان چندانی برای پیگیری بعضی امور وجود ندارد.

کارگردان نمایش «دایره گچی قفقازی» با گلایه از تغییر تاریخ‌های تقویمی رویدادهای تئاتری کشور گفت: متاسفانه تئاتر ما تقویم ثابت ندارد و هر فردی که مسئولیتی در این زمینه قبول می‌کند خیلی راحت به خود اجازه ایجاد تغییرات در زمان برگزاری یا چارچوب فراخوان را می‌دهد. این مشکل در جشنواره تئاتر فجر هم دیده می‌شود و مدیران و دبیران با این رویداد سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.

وی افزود: ما باید جشنواره‌های معتبری مانند دانشگاهی و فجر را بر اساس یک نظام ثابت برگزار کنیم. این روند می‌تواند ۵ سال به صورت ادامه پیدا کند و اگر قرار است آسیب‌شناسی اتفاق بیفتد بعد از سپری شدن این مدت و با هدف تکمیل و پیشرفت صورت بگیرد نه ایجاد تغییرات بنیادین.

این هنرمند تصریح کرد: اگر جشنواره تئاتر دانشگاهی ثبات داشت دیگری نیاز نبود دانشجویان به انتظار انتخاب وزیر علوم بنشینند. در شرایط قانونمند و منظم حتی اگر رئیس‌جمهور هم نداشته باشیم جشنواره کار خود را طبق زمان‌بندی آغاز می‌کند و پیش می‌رود.

پورآذری انتخاب دبیر برای یک دوره مشخص دو یا سه ساله را برای برگزاری با کیفیت جشنواره حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: با بی‌برنامگی‌های رخ داده بار دیگر همه چیز دستخوش تعجیل می‌شود. الان باید یک خواست وجود داشته باشد و تنها گلایه از اینکه چرا خانه تئاتر دانشگاهی دبیرخانه را فعال نمی‌کند فایده ندارد.

وی افزود: دانشجویان باید دست به کار شوند تا در صورتیکه جشنواره برگزار هم نشد آثار را در دانشگاه‌ها روی صحنه ببرند.

این هنرمند در پایان خطاب به مسئولان وزارت علوم گفت: سال گذشته که برگزاری جشنواره از ۸ ماه قبل مشخص بود، کارها با تعجیل انجام شد؛ این دوره که تا این لحظه هیچ چیز روشن نیست. جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ۱۷ سال برگزار شده و دعواهای سیاسی نباید مانع ادامه این روند شود؛ چنین اتفاق‌هایی برکل کشور اثر می‌گذارد و آینده مثبتی ندارد.

سرپرست خانه تئاتر دانشگاهی پیش‌تر در گفتگو با خبرگزاری کار ایران ابراز امیدواری کرده بود دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی تا پایان آبان ماه فعال شود اما چنین اتفاقی نیفتاده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز