خبرگزاری کار ایران

محمودی در مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه صنعت آب:

۳۷ هزار روستا نیازمند اجرای طرح‌های آب و فاضلاب / مقررات زدایی برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۷۸۸

صنعت آب کشور را در دهه‌های گذشته حتی برای تامین لوله نیازمند خارج از کشور بود اما خودکفایی در تولید انواع لوله و تجهیزات موجب شده است که کشور از واردات آن بی‌نیاز شود و همچنین طرح‌های کشور که مدت‌ها منتظر لوله و تجهیزات بودند، از اقلام خارجی بی‌نیاز شوند.

محمودی با تاکید بر اینکه کیفیت رمز حفظ بازار است، افزود: حوزه کارفرمایی انتظار دارد در جهت وظیفه مشترک عمران و آبادانی کشور، بخش خصوصی توجه به کیفیت را در راس برنامه خود قرار دهند.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، ستار محمودی در مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب گفت: تولید از اشتغال پایدار، توسعه و تفکر پایدار حاصل می‌شود و افزایش تولید در کشور به معنی رفع وابستگی است.

وی افزود: این صنعت به‌دلیل محصول خود یعنی آب و خدمات دفع بهداشتی فاضلاب، صنعتی حیاتی برای زندگی مردم است و بهداشت و حیات جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا باید از آن بعنوان صنعت اجتماعی یاد کرد.

محمودی تصریح کرد: حاصل کار مجموعه فعالان بخش آب این است که حدود ۹۹ درصد جمعیت شهری کشور زیرپوشش آب سالم و بهداشتی هستند که این شاخص در حد کشورهای پیشرفته جهان است؛ در زمینه آب روستایی نیز به نسبت منطقه جایگاه خوبی داریم که همه مرهون تلاش‌های انجام‌شده در بخش آب است.

وی گفت: بخش خصوصی و تولیدکنندگان نیازمند اعتماد هستند و ما در عرصه ساخت تجهیزات داخلی به صنعت‌گران کشور اعتقاد داریم و کارهای آنان از گستره مرزهای کشور خارج شده است.

محمودی تصریح کرد: صنعت آب کشور را در دهه‌های گذشته حتی برای تامین لوله نیازمند خارج از کشور بود اما خودکفایی در تولید انواع لوله و تجهیزات موجب شده است که کشور از واردات آن بی‌نیاز شود و همچنین طرح‌های کشور که مدت‌ها منتظر لوله و تجهیزات بودند، از اقلام خارجی بی‌نیاز شوند.

وی با بیان اینکه امروز نه‌تنها بخش آب کشور از تولید داخلی بهره‌مند می‌شود بلکه به توان صادرات تجهیزات آب به خارج از کشور نیز رسیده است، ادامه داد: خودکفایی در زمینه شیرآلات، تجهیزات تصفیه‌خانه‌ای، سامانه‌های اندازه‌گیری، تجهیزات آزمایشگاهی و کنترل کیفیت و در زمینه تولید دانش فنی نمودهایی دیگر از کسب افتخار و استقلال در صنعت آب و فاضلاب کشور است.

محمودی تصریح کرد: دانش و فناوری به‌طور دایم در حال تغییر بوده و بازار ناپایدار و در حال رقابت است و در این حوزه کسانی می‌توانند در بازار دوام بیاورند که پویا باشند.

وی درباره الزام‌های وجود بازار در یک صنعت، گفت: بازار باید جوان‌مردانه و رقابت موجود در آن شفاف باشد و مبنای قیمت باید کیفیت باشد؛ تحقیق و توسعه نیز در بازار بسیار مهم است و وجود این دو عامل در کنار هم موجب ارتقای آن خواهد بود.

قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به گستردگی بازار آب و فاضلاب در ایران، گفت: در کشور ۱۲۰۰ شهر نیازمند کارهای آب‌رسانی و شهرهایی هم که آب‌رسانی شده‌اند نیازمند خدمات بهره برداری و نگهداری است و این بازار دایم در حال زایش است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۷ هزار روستا نیز در کشور نیازمند اجرای طرح‌های آب و فاضلاب است و ده‌‌ها مجتمع آب‌رسانی در این روستاها در دست انجام است.

محمودی با اشاره به گستردگی طرح‌های آب و فاضلاب کشور، گفت: برای تکمیل ۷۰۰ طرح آب کشور ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیازمند تکمیل آن است؛ ۹۰۰ هزار هکتار طرح توسعه و به‌سازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز در کشور قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در چارچوب اقتصاد مقاومتی، صادرات از ارکان اصلی برنامه است، افزود: دولت درصدد حمایت برای باز شدن مسیر و با تعامل صنعت‌گران و پیمان‌کاران و کارفرمایان این بخش است.

محمودی با تاکید بر اینکه کیفیت رمز حفظ بازار است، افزود: حوزه کارفرمایی انتظار دارد در جهت وظیفه مشترک عمران و آبادانی کشور، بخش خصوصی توجه به کیفیت را در راس برنامه خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: در جهت ارتقای بازار، پژوهش و توسعه باید گسترش یابد و دفاتر فنی شرکت‌ها به‌روز شود؛ شرکت‌ها توان محدود خود را با تشکیل کنسرسیوم‌ها می‌توانند تقویت کنند و سهم خود را در بازار افزایش دهند.

محمودی با اشاره به محور بودن مشارکت بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه کشور، ادامه داد: دولت در برنامه ششم توسعه درصدد مقررات‌زدایی و تسهیل حضور شرکت‌های خصوصی در اقتصاد کشور است و امیدواریم در پایان این برنامه، بخش خصوصی در اقتصاد کشور حضور قابل اطمینانی داشته باشد.

یادآور می شود؛ در این مراسم شرکت‌های برتر دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب نیز معرفی شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز