خبرگزاری کار ایران

درخواست ناشران و کتابفروشان از شهردار:

شهرداری به ناشران و کتابفروشان؛ پول و جا بدهد / افزایش فروش کتاب در فروشگاه‌های تجاری

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۱۱۹

شهرداری می‌تواند مکان‌هایی که در اختیار دارد را با تخفیف و تعرفه‌ی مناسب به کتابفروشان و ناشران اختصاص دهد / کتاب و فروش آن باید در فروشگاه‌های تجاری شهروند و رفاه گسترش پیدا کند / شهرداران مناطق نباید به خود اجازه دهند مصوبات شهرداری در حوزه کتاب را ملغی کنند.

نشست صمیمانه اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان؛ شب گذشته(۲۷ آبان) با شهردار تهران در محل نمایشگاه‌های دائمی شهرداری تهران برگزار و ناشران و کتابفروشان حاضر در این جلسه؛ مشکلات و خواسته‌های خود را با شهرداری درمیان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،عبدالعظیم فریدون(رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان)با اشاره به این مطلب که؛ وضعیت کتاب در حوزه کودک وخیم‌تر از حوزه بزرگسال است؛ گفت: شاخصه‌ پیشرفت هر کشوری سرانه‌ی مطالعه آن است و کشوری که دارای فرهنگ توسعه یافته است از سرانه‌ی مطالعه بالایی برخوردار است. اگر کشوری از رشد سرانه مطالعه غفلت کند؛ جبران آن بسیار سخت است.

وی با اشاره به اینکه در بخش کتاب کودک همه فقط شعار حمایت می‌دهند؛ گفت: امروز با نگاهی به آمار متوجه می‌شویم که هیچ کودکی امکان تهیه کتاب را به راحتی ندارد و اگر بخواهد کتابی تهیه کند حتما باید با والدین خود به کتابخانه بیایند.

فریدون افزود: در سال ۹۲ تعداد کتاب‌های چاپ اول در حوزه کودک ۲ هزار و ۸۰۳ عنوان بود که تیراژ آن کمی بیش از ۸ میلیون بود درحالیکه ما ۱۳ میلیون کودک و نوجوان داریم یعنی سهم هر کودک کمتر از یک کتاب است. در سال ۹۳ تعداد عنوان به ۳هزار و ۹۰۳ و تیراژ نیز به ۱۳ میلیون و ۳۲۴ نسخه رسید یعنی سرانه کتاب برای هر کودک فقط یک جلد است.

وی با اشاره به اینکه ما در شهر تهران به اندازه انگشتان یک دست نیز کتابفروشی تخصصی کودک نداریم؛ گفت: ما در ۱۰۴ هزار مدرسه فقط ۷۶ هزار عنوان کتابخانه داریم که رقم خوبی نیست برای توسعه کتابخوانی در بخش کودکان. باید به سمت ایجاد کتابفروشی‌های محلی و همچنین ایجاد کتابفروشی در مجتمع‌های فرهنگی و تجاری حرکت کنیم.

مریم جدلی(رئیس هیات مدیره انجن زنان ناشر)نیز با تاکید بر اینکه مشکلات زنان ناشر از حوزه‌های دیگر بیشتر است؛ گفت: ما از مسئولان می‌خواهیم که در زمینه اختصاص مکانی برای فروش کتاب به بانوان توجه ویژه‌ای کنند.

وی ادامه داد: کالای فرهنگی یک کالای زودبازده نیست و از زمان تولید تا توزیع بسیار زمان می‌برد تا تبدیل به سود شود بنابراین باید به تولیدکنندگان کالای فرهنگی کمک کنند. در این میان بسیاری از زنان که در حوزه نشر فعالیت می‌کنند از آنجا که سرپرست خانوار هستند؛ مشکلات بسیاری دارند.

جدلی خطاب به شهردار تهران گفت: شهرداری می‌تواند با استفاده از صندوق اشتغال‌زایی ویژه بانوان در شهرداری به زنان ناشر در تهران و کل کشور کمک خوبی بکند.

محمد طوسی(نماینده تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب)نیز گفت: هر تولیدی هر چقدر خوب باشد نیاز به توزیع کلان و درست دارد و در بخش کتاب نیز باید به توزیع توجه کنیم. اینکه ناشران خودشان مستقیم کتاب بفروشند درست نیست.

وی ادامه داد: امروز صنف توزیع کنندگان ۴۲ عضو دارد که دارای مشکلات زیادی هستند. این مشکلات شامل نداشتن جواز کسب، هزینه بالای انبار کتاب و همچنین هزینه‌های حمل و نقل و نداشتن طرح ترافیک را شامل می‌شود.

نادر قدیانی(مدیرعامل سابق اتحادیه ناشران)نیز با اشاره به نقش کتاب در نظام جمهوری اسلامی گفت: بزرگ‌ترین افتخار نظام جمهوری اسلامی تربیت تصویرگران و نویسندگان در حوزه کتاب به خصوص کتاب کودک است و امروز برخلاف برخی صحبت‌ها؛ ملت ما به کتابخوانی توجه دارند و یکی از نشانه‌های آن توجه آن‌ها به هفته کتاب و خرید کتاب حتی از فروشگاه‌های تجاری است.

وی ادامه داد: باید شهرداری تهران کمک کند که کتاب و فروش آن در فروشگاه‌های تجاری همچون شهروند و رفاه گسترش پیدا کند از طرف دیگر نباید شهرداران مناطق به خود اجازه بدهند که مصوبات شهرداری در حوزه کتاب را ملغی کنند.

حامد میرزابابایی(رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی)گفت: فاصله ما با صنعتی شدن نشر در کشور زیاد است هر چند در دنیا امروز نشر به عنوان یک صنعت شناخته شده که دولت‌ها از آن کاملا حمایت می‌کنند مثلا در آلمان و انگلستان برای انجام امور پستی در حوزه کتاب تعرفه ترجیحی داده می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران نیز می‌تواند مکان‌هایی را که در اختیار دارد با تخفیف و یک تعرفه مناسب به کتاب فروشان و ناشران اختصاص دهد. همچنین می‌توان یک ساختمان را به دفا‌تر و تشکل‌هایش با هزینه بسیار پایین اختصاص داد.

میرزابابایی افزود: شهرداری تهران می‌تواند با کاهش هزینه‌های حمل و نقل در زیرمجموعه‌های خود و همچنین کاهش تعرفه بیلبوردهای شهری برای ناشران کمک خوبی به ناشران و کتابفروشان کند.

حسن احمدی(دبیر مجمع ناشران الکترونیک)نیز گفت: نشر الکترونیک امروز بسیار مهم است زیرا نشر کاغذی و الکترونیک مکمل یکیدگر هستند. هر چند امروز ما فروشگاه خوبی برای نشر الکترونیک نداریم و وضعیت فروش در این حوزه خوب نیست.

وی ادامه داد: باید معاونت فرهنگی نشر الکترونیک دارای کارگروه مشخص شود تا مشکلات آن حل شود. همچنین شهرداری باید به ساماندهی این نشر کمک کند. به طور مثال می‌توان در صدور پروانه کسب برای ناشران الکترونیک تسریع و تسهیل قائل شد زیرا امروز هر جا نشر کاغذی حضور دارد؛ می‌تواند نشر الکترونیک نیز حضور داشته باشد.

در ادامه مراسم با اهدای لوح تقدیر از نادر قدیانی تشکر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز