خبرگزاری کار ایران

۲۰۰ کارگر «شیرین نوین» بدون قرارداد کار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۶۴۹

«کارخانه شیرین نوین حدود ۲۰۰ کارگر قرار دادی دارد که کارفرما بدون عقد قرارداد کار از آنان استفاده می‌کند و حداقل حقوق قانونی را با تاخیر ۱۰ تا ۱۵روزه پرداخت می‌کند.»

منابع خبری ایلنا در کارخانه صنایع غذایی «شیرین نوین» سمنان از فقدان امنیت شغلی حدود ۲۰۰ کارگر این کارخانه به سبب نداشتن قراداد کار خبر دادند.

کارگران این کارخانه به ایلنا گفته‌اند که با وجود نداشتن قرار داد کار، دستمزد آنان مطابق حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار هر ماه پرداخت می‌شود اما این کارخانهبابت اضافه کاری‌ها و شب کاری‌های اجباری پولی به کارگران پرداخت نمی‌کند.

یکی از کارگران کارخانه شیرین نوین در تشریح جزئیات مسائل صنفی نیروی کار این واحد تولیدی گفت: کارخانه شیرین نوین حدود ۲۰۰ کارگر قرار دادی دارد که کارفرما بدون عقد قرارداد کار از آنان استفاده می‌کند و حداقل حقوق قانونی را با تاخیر ۱۰ تا ۱۵روزه پرداخت می‌کند.

به گفته این منبع خبری، کارگران موقت این کارخانه پس از دو تا ۸ سال کار همچنان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

این کارگر گفت: قرارداد مکتوبی بین کارگران و کارفرما وجود ندارد و ما با انجام دادن دشوار‌ترین کار‌ها ماهانه حدود ۶۸۰ هزار تومان حقوق می‌گیریم.

او در این خصوص با ذکر مثالی اضافه کرد: دو سال پیش من به عنوان یک کارگر ساده با قرار داد ۱۸ روزه وارد کارخانه شیرین نوین شدم اما از آن زمان کارفرما بدون تمدید قرارداد من را در استخدام دارد.

این کارگر شیرین نوین در ادامه اظهار داشت: علاوه بر نبود قرار داد کاردر این کارخانه، کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات کارخانه، برای کارگران هر نوبت کاری اضافه کاری‌ تعریف کرده است وشیف‌های شب از یک تا دو هفته تدارک دیده است.

بنا به ادعای این کارگر هم اکنون کارگران این کارخانه فاقد تشکل متناسب کارگری همچون شورای اسلامی کار هستند و نمایندگانی بصورت صوری برای پی‌گیری مطالبات صنفی ۲۰۰ کارگر معرفی می‌شوند و کارگران از ترس اخراج نمی‌توانند مشکلات صنفی‌شان را با این نمایندگان مطرح کنند.

این کارگر با ابراز نگرانی از وضعیت امنیت شغلی خود و همکارانش در خاتمه در خصوص مشکلات بیمه‌ای آنان گفت: بیمه تامین اجتماعی کارگران این واحد در برخی از ماههای سال به طور کامل به تامین اجتماعی پرداخت نشده است و این موضوع مسلما در دوران بازنشستگی آنان را دچار مشکل خواهد کرد.

گفتنی است تلاش خبرنگار ایلنا برای گفتگو با مدیران این واحد تولیدی تا لحظه تنظیم این خبر بی نتیجه بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز