خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی تشریح کرد:

تغییر قانون بیمه کارگران ساختمانی با دو اصل قانون اساسی مغایر است

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۵۰۲

«نمایندگان مجلس با تصویب این طرح از یکسو به تبعیض میان کارگران دامن می‌زنند و از سوی دیگر اصل ۲۹ قانون اساسی را به چالش می‌کشند، اصلی که برخورداری از بیمه تامین اجتماعی را حق مسلم همه مردم می‌داند.»

نایب رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با انتقاد ازطرح جدید مجلس برای تغییر ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانیگفت این طرح با دو اصل قانون اساسی مغایر است و به تبعیض میان کارگران دامن می‌زند.

«هادی ساداتی» در این باره به ایلنا گفت: نمایندگان مجلس این طرح را سه شنبه هفته گذشته(۲۱ آبان) برای سومین بار در کمیسیون بهداشت و درمان بررسی کردند اما تغییرات اعمالی جدیدشان به شدت مورد اعتراض جامعه کارگری است.

او افزود: هنگام تصویب تغییرات این طرح نه نماینده کارگران ساختمانی در کمیسیون حاضر بودند و نه نماینده سازمان تامین اجتماعی. از طرفی نمایندگان مجلس در این طرح قید کرده‌اند سازمان تامین اجتماعی هرچقدر از ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان درآمد داشت کارگران ساختمانی را بیمه کند و به نوعی اختیار بیمه کارگران ساختمانی را به سازمان تامین اجتماعی سپرده‌اند.

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در ادامه بیان کرد: نمایندگان سازمان تامین اجتماعی مدعی‌اند طی ۷ ماه گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از محل صدور پروانه‌های ساختمانی درآمد داشته‌اند. این مقدار جوابگوی بیمه ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی که در ۴ سال گذشته بیمه شدند نیست چه برسد به اینکه سازمان بخواهد کارگران ساختمانی جدیدی را هم تحت پوشش قرار دهد.

ساداتی با اعتراض به این طرح به دلیل دامن زدن به تبعیض میان جامعه کارگری گفت: بنابر بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی ایجاد هر نوع تبعیض میان آحاد جامعه ممنوع است. نمایندگان مجلس با تصویب این طرح از یکسو به تبعیض میان کارگران دامن می‌زنند و از سوی دیگر اصل ۲۹ قانون اساسی را به چالش می‌کشند، اصلی که برخورداری از بیمه تامین اجتماعی را حق مسلم همه مردم می‌داند.

او در عین حال تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی در صورت قانونی شدن این طرح نمی‌تواند به ادامه بیمه‌ ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی زیر پوشش خود ادامه دهد و مجبور خواهد شد بیمه تعداد زیادی از آن‌ها را لغو کند.

نایب رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در پایان گفت: این طرح تیشه به ریشه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی می‌زند و در واقع به منزله توقف پوشش بیمه‌ای این قشر زحمتکش است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز