خبرگزاری کار ایران

انحصاری بودن صنعت خودرو یک داستان خیالی؛

صنعت خودروی ایران انحصاری نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۲۱۸

انحصاری خواندن صنعت خودرو در کشور از مهم ترین موضوعات قابل بحثاین روزهای محافل صنعتی برخی از کارشناسان است.

صنعت خودرو در کشور ما ظاهرا از حمایت کافی برخودار است اما در عمل اینگونه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تمام کشورهای توسعه یافته صنعتی دنیا، حمایت از صنعت شاخص کشور در بالاترین اولویت کاری مسئولان دولتی آن کشور قرار دارد.

این حمایت نه از روی ترحم و دلسوزیست، بلکه حفاظت از منافع ملی مردم و ستون استوار اقتصادی یک کشور است.

صنعت خودرو در بسیاری از این کشورها نظیر آلمان و… نقش همان ستون استوار اقتصادی آن کشور را ایفا می کند. نتیجه اش می شود کارخانجات و خودروهای پیشرفته همچون بنز و بی ام و.!!!

اما این حمایت در کشور ما به چه صورت شکل می گیرد؟ آیا اصلا حمایتی صورت می گیرد و یا آیا اگرهم انجام می شود به قدری کفایت می کند که باعثپیشرفتی اساسی و چشمگیر شود؟

صنعت خودرو در کشور ما ظاهرا از حمایت کافی برخودار است اما در عمل اینگونه نیست. اظهار نظرهای اخیر برخی از کارشناسان این حوزه که برپایه گزارشات و تحلیل های نادرست و گاهی هم احساسی صورت گرفته، خبر از حکایت دیگری می دهد.

انحصاری خواندن صنعت خودرو در کشور از مهم ترین موضوعات قابل بحثاین روزهای محافل صنعتی برخی از کارشناسان است.

یکی از مهمترین ویژگی های یک مجموعه انحصاری در حوزه صنعت، کنترل سفت و سخت واردات محصول مشابه و گاهی ممنوع الورود کردن آن محصول است.

جلوگیری از واردات باعثبه وجود آمدن فضایی کاملا انحصاری در حوزه ی فعالیت بخش صنعتی مذکور شده و باعثبروز مشکلات عدیده ای نیز خواهد شد.

صنعت خودروسازی در کشور ما با وجود مشکلات فراوان و عدم حمایت های واقعی " انحصاری " خوانده می شود. با توجه به توضیحات مختصری که در مورد یک بازار انحصاری داده شد و با نگاهی سطحی به بازار خودرو ایران در خواهیم یافت بر خلاف آنچه که گفته می شود صنعت خودرو ایران انحصاری نیست.

تعرفه واردات در بسیاری از کشورها بر اساس پاسخ گویی به نیاز بازار در خصوص خودروهای متنوع، صنایع خودرویی و قطعه سازی آن کشور تنظیم می شود تا منافع هر دو گروه مردم و خودروسازی تامین گردد و دو طرف دچار آسیب های یکسان نشوند.

آسیبی که در آن خودروسازی ها دچار معضل تعدیل نیرو و کمبود نیروی انسانی جهت ارتقاء کیفی محصولات می شوند و در نتیجه مردم هم با مشکل بی کاری و اشتغال کمافی سابق دست و پنجه نرم می کنند که این دو، رابطه ی کاملا مستقیم با یکدیگر دارند.

نام کشور

تعرفه درصد

مالیات فروش

تعرفه و مالیات اضافه بر سازمان

پاکستان

%۱۰۰

%۱۷

عوارض کالاهای داخلی%۱۰

تعرفه تنظیمی واردات(‍cif%۵۰)

مصر

%۱۳۵

%۴۵

تایلند

%۸۰

ویتنام

%۷۰

%۱۰

مالیات ویژه فروش(۳۰)

ونزوئلا

%۴۰

%۱۲

آرژانتین

%۳۵

%۲۱

عوارض کالاهای داخلی(%۱۱.۱۱) دستمزد آماری(cif%۰.۵)

برزیل

%۳۵

بستگی به قوانین استانی دارد

دستمزد فرودگاهی%۵۰

دستمزد انبار + دستمزدانجام امور(BRLO. ۰۱۵PERKG)

دستمزد اظهارنامه(BRL۳۰.۰۰)

IPI%۵۵CIF

PISPASEPCOFINSTAX

%۹.۲۵CIF

۱ + %icms*

DUTI% + %IPI*

۱ + DUTI%

۰.۹۰۷۵*۱ - ICMS%

مالزی

%۳۰

%۱۰

عوارض کالای داخلی ۱۰۵%

ایران

%۲۸

هندوستان

%۱۲۵

بدون مالیات

هزینه های تحویل%۱ CIF

حقوق گمرکی جبرانی%۳۰

هزینه های تحویل + CIFD

CESSشامل%۳تعرفه + تعرفه گمرکی جبرانی

تعرفه جبرانی اضافی شامل%۴ CIFD + هزینه های تحویل هزینه های جبرانی + CESS

همانطور که در جدول فوق میبینید حتی در کشورهایی که از صنایع قدرتمندی در حوزه صنعت خودرو بهره میبرند، تعرفه واردات خودرو در آنها بیشتر از کشور ایران است. در این کشورها با توجه به موقعیت های خوب و قدرتمند صنایع خودروسازی و وابسته، تعرفه واردات بسیار بالاتر نسبت به کشور ما بوده و این کشورها به هیچ قیمتی حاضر به اتخاذ تدابیری که صنایع داخلی شان را به خطر بیندازد نیستند.

حال آنکه چرا کیفیت محصولات در حد و انتظار مردم و مسئولین نیست دلیل را باید در جایی دیگر جستجو کرد. شاید عمده ترین دلیل آن که بسیاری از کارشناسان این حوزه نیز بر این باورند، مشکل عدم حمایت دولتی ها و مسئولین از این بخش مهم صنعتی ست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز