خبرگزاری کار ایران

یک تشکل کارگری برآورد کرد:

هزینه زندگی ماهانه خانوار کارگری از مرز ۳ میلیون تومان گذشت

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۶۷۸

«در آبان سال ۹۳ خانواده‌های کارگری در ارزان‌ترین حالت باید از یکسو بیش از ۷۰۰ هزار تومان بابت اقلام خوراکی مورد نیاز خود هزینه کنند و از سوی مقابل همزمان حدود ۹۰۰ هزار تومان دیگر نیز بابت هزینه مسکن خود پرداخت کنند.»

در شرایطی که قرار است در طول سال ۹۳ درآمد یک خانواده چهار نفره کارگری با احتساب مزد پایه، کمک‌هزینه مسکن، حق بن و حداکثر حق اولاد در حدود ۸۳۰ هزار تومان ثابت بماند، طبق تحقیقات میدانی یک تشکل صنفی کارگری حداقل هزینه‌های زندگی یک خانوار برای آبان ماه سال ۹۳ تا بیش از ۳ میلیون تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: بررسی‌های میدانی انجام شده توسط این نهاد کارگری نشان می‌دهد که برای آبان ماه سال جاری متوسط هزینه‌های یک خانوار چهار نفره براساس قیمت‌های دولتی و آزاد از حدود ۲ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان تا ۳ میلیون ۲۹۸ هزار تومان در تغییر است.

بر اساس داده‌هایی که از سوی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در مورد برآورد هزینه‌های زندگی یک خانواده متوسط چهار نفره جمع آوری شده است؛ برای ماه آبان، مسکن و اقلام خوراکی به ترتیب با اختصاص دادن حدود ۳۲ و ۲۷ درصد از حجم سبد کل سبد در صدر اقلام ضروری خانواده‌های کارگری قرار دارند.

بر این اساس، در آبان سال ۹۳ خانواده‌های کارگری در ارزان‌ترین حالت باید از یکسو بیش از ۷۰۰ هزار تومان بابت اقلام خوراکی مورد نیاز خود هزینه کنند و از سوی مقابل همزمان حدود ۹۰۰ هزار تومان دیگر نیز بابت هزینه مسکن خود پرداخت کنند.
سبد اقلام خوراکی که قیمت آبان ماه آن توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران برآورد شده از ۱۹ قلم کالای اساسی نان و غلات، لبنیات، میوه و سبزیجات و چای، قند و شکر تشکیل شده است.

در ادامه داده‌های تحقیق میدانی که توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران انجام شده است استفاده از خدمات حمل و نقل، خدمات بهداشت و درمان، خرید اثاثه و خرید کفش و پوشاک به ترتیت با ارزش‌های تقریبی ۲۸۰،۲۰۰، ۱۴۷ و ۱۴۱ هزار تومان در اولویت‌های بعدی هزینه‌های آبان ماه خانواده‌های کارگری هستند.

افزایش هزینه‌ها به نسبت سه ماهه اول سال

طبق محاسبات کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران ارزش ریالی سبد هزینه‌های زندگی یک خانواده متوسط کارگری در حالی برای ماه آبان تا مرز تقریبی ۳ میلیون تومان پیش رفته است که پیش از این براساس محاسبات کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری(یکی دیگر از تشکل‌های رسمی کارگری) تا پایان بهار ۹۳، ارزش هزینه سبد خانوار را تا مرز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز