خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با ایلنا:

رویکرد یکسانی میان دستگاه‌های متولی حوزه زنان وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۱۶۲

میان دستگاه‌های متولی حوزه زنان رویکرد یکسانی وجود ندارد، به همین علت هم شاهد وحدت رویه در این حوزه نیستیم که این مساله لطمه‌های زیادی را به حوزه زنان و خانواده وارد می‌کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری ایلنا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در مورد هماهنگی دستگاه‌های متولی امور زنان وخانواده در کشور گفت: میان دستگاه‌های متولی حوزه زنان رویکرد یکسانی وجود ندارد.

شهیندخت مولاوردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مهمترین چالش‌های معاونت امور زنان و خانواده برای اجرای برنامه‌های این حوزه گفت: بزرگ‌ترین چالش پیش روی ما مشکلات فرهنگی است که منجر به عدم اعتماد به توانمندی‌ها و شایستگی‌های زنان و کاهش اعتماد به نفس آنها شده است.

وی در ارتباط با میزان یکپارچگی دستگاه‌های متولی امور زنان اظهار کرد: اکنون با وجود آنکه مرزهای مشخصی میان وظایف دستگاه‌های متولی حوزه زنان وجود دارد، اما همچنان شاهد موازی‌کاری هستیم که این مسئله سبب می‌شود، به هم‌افزایی مورد نظر در حوزه زنان و در نتیجه بهبود شرایط نرسیم.

مولاوردی ادامه داد: در واقع در میان دستگاه‌های متولی حوزه زنان رویکرد یکسانی وجود ندارد، به همین علت هم شاهد وحدت رویه در این حوزه نیستیم که این مساله لطمه‌های زیادی را به حوزه زنان و خانواده وارد می‌کند و سبب به هدر رفتن انرژی نیروی انسانی، منابع و زمان می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشنهادهای مختلفی برای برون رفت از این وضعیت مطرح شده است، گفت: پیشنهاد تاسیس مرکز عالی فراقوه‌ای که دو سال پیاپی از سوی رهبری مطرح شده است، شاید به دلیل خروج از این وضعیت باشد و با تغییر دولت‌ها سیاست‌های کلی دستخوش تغییر نشود.

معاون رئیس جمهور افزود: اکنون در حال برنامه‌ریزی در عرصه‌های مختلف هستیم تا سیاستگذاری‌های لازم در این حوزه انجام و ظرفیت‌های موجود مدیریت شود تا دستگاه‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها به وظیفه ذاتی خود و مسئولیت‌هایی که در حوزه زنان و خانواده دارند، عمل کنند.

مولاوردی در پاسخ به این سوال که معاونت امور زنان چه برنامه‌هایی برای حوزه زنان و خانواده در تدوین برنامه ششم توسعه دارد، گفت: جایگاه زنان و خانواده در برنامه‌های توسعه پیشین مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گرفته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا روند رو به رشدی درحوزه زنان و خانواده در برنامه‌های توسعه وجود داشته است، اما تا کنون رسیدن به جایگاه مطلوب حاصل نشده است.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: بنابراین اکنون برنامه ما این است که الگویی نزدیک به برنامه چهارم توسعه را در نظر داشته باشیم به طوری که بتوانیم در جای جای برنامه ششم توسعه، مسائل مربوط به حوزه زنان و خانواده را مشاهده کنیم. در واقع در تلاشیم تا در این برنامه حوزه زنان و خانواده به چند بند خاص محدود نشود.

وی ادامه داد: مسائل حوزه زنان در برنامه ششم توسعه باید به مسئولیتی همگانی تبدیل شود نه آنکه تمامی دستگاه‌ها در این حوزه سلب مسئولیت کنند و همه مسئولیت‌ها بر عهده معاونت امور زنان و خانواده قرار بگیرد. در مورد بودجه نیز همین رویکرد را داریم که دستگاه‌ها از مجموع اعتبارات خودشان بخشی را برای این حوزه پیش بینی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف رویکرد‌های کنونی چگونه می‌توان انتظار اجرایی شدن برنامهٔ حوزه زنان را داشت، گفت: هر چند که نمی‌توان انتظار داشت که همه دستگاه‌های متولی به نگاهی مشابه برسند اما باید برای به حداقل رساندن اختلاف نظر‌ها تلاش کنیم و سعی داشته باشیم که بر اساس اهداف و سرفصل‌های مشترک به تفاهم برسیم در غیر این صورت با روند کنونی نمی‌توان انتظار تغییر و تحول مطلوبی در حوزه زنان وخانواده را داشته باشیم.

مولاوردی گفت: گفت‌و‌گو و تعامل می‌تواند بهترین راه حل برای نزدیک کردن رویکرد دستگاه‌های متولی زنان و خانواده به یکدیگر باشند، برای نمونه نشست‌هایی که ما با مجلس داریم بسیار کمک کرده است که در برنامه‌های مشترک از جمله مساله بیمه زنان خانه دار سریع‌تر به نتیجه برسیم هر چند که هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت که اختلاف نظر‌ها به طور کامل از بین برود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز