خبرگزاری کار ایران

نوزاد شش ماهه جان یک کودک را در مشهد نجات داد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۳۹

‌در حال حاضر از هر 100 بیمار مرگ مغزی در کشور تنها 40 نفر از نزدیکانشان نسبت به اهداء عضو رضایت می دهند که این میزان باید افزایش پیدا کند.

مشهد - ایلنا: کوچکترین اهداء کننده عضو کشور در مشهد مقدس موجب نجات و ادامه زندگی یک کودک دیگر شد. 

به گزارش ایلنا  از مشهد، مسئول واحد فراهم آوری اهداء عضو  دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری  گفت:‌هلیا قربانی شش ماهه که به علت تشنج و ایست قلبی دچار مرگ مغزی شده بود پس از تائید مراحل مرگ مغزی و رضایت خانواده وی از بیمارستان دکتر شیخ به مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه منتقل و تحت عمل اهداء عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی خاطر نشان کرد:‌در این عمل کلیه های هلیا قربانی به کودکی 9 ساله که دچار نارسایی کلیه شده و دیالیز می شد به طور رایگان اهداء و پیوند زده شد.

وی تصریح کرد:‌ بر اساس اعلام پزشکان معالج گروه پیوند حال عمومی گیرنده عضو نیز رضایت بخش است و در حال حاضر در بخش پیوند بیمارستان منتصریه بستری است.

مسئول واحد فراهم آوری اهداء عضو  دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه واحد پیوند عضو دانشگاه از سال 80 راه اندازی شده است گفت: در این مدت 350 عمل اهداء عضو در مراکز درمانی مشهد از جمله قائم (عج) امام رضا(ع) و منتصریه انجام که این امر موجب نجات یک هزار و 260 بیمار نیازمند به عضو شده است.

دکتر ابراهیم خالقی پیوند 663 کلیه، 194  مورد کبد، 8 مورد قلب، 296 مورد پیوند قرنیه، 5 مورد پانکراس، 93 مورد پوست و یک مورد پیوند روده را از جمله عملهای پیوند از بیماران مرگ مغزی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه اهداء عضو مهمترین نقش را در افزایش میزان در اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی ایفا می کند خاطر نشان کرد:‌در حال حاضر از هر 100 بیمار مرگ مغزی در کشور تنها 40 نفر از نزدیکانشان نسبت به اهداء عضو رضایت می دهند که این میزان باید افزایش پیدا کند.

مدیر بیمارستان منتصریه هم در این نشست  با اشاره به راه اندازی مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه از بهمن ماه پارسال اظهار داشت:‌ با راه اندازی این بیمارستان فعالیت مرکز پیوند اعضاء دانشگاه افزایش و انجام عملهای پیوند کلیه نیز به صورت متمرکز در این بیمارستان انجام می شود.

آقای حسین غنچه با اشاره به اینکه بیش از این پیوند کلیه 70 درصد از دهنده زنده و تنها 30 درصد از مرگ بیماران مرگ مغزی بود گفت:‌با اقدامات مهمی که در زمینه های فرهنگ سازی و آموزشی در جامعه صورت گرفته است این میزان در حال حاضر به 70 درصد از بیمار مرگ مغزی و 30 درصد از دهنده زنده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز