خبرگزاری کار ایران

صبح امروز رخ داد:

تجمع کارگران روغن نباتی قو در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۲۹۷

«روز گذشته(۱۷ آبان) نیز کارگران شاغل و بازنشسته این واحد صنعتی در همین مکان تجمعی را در اعتراض به نحوه پرداخت مطالبات مزدی خود برپا کرده بودند که در ‌‌نهایت کارفرما بخشی از مطالبات معوقه کارگران شاغل را پرداخت کرد.»

حدود یکصد نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو صبح امروز(۱۸ آبان) در اعتراض به پرداخت نامنظم حقوق طی دو ماه اخیر در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض که در تجمع امروز حضور یافته است به ایلنا گفت: امروز دومین روزی است که حدود یکصد نفر از کارگران شاغل و بازنشسته در اعتراض به نحوه پرداخت مطالبات مزدی خود در مقابل محوطه ورودی کارخانه تجمع می‌کنند.

به گفته این کارگر کارخانه روغن نباتی قو، روز گذشته(۱۷ آبان) نیز کارگران شاغل و بازنشسته این واحد صنعتی در همین مکان تجمعی را در اعتراض به نحوه پرداخت مطالبات مزدی خود برپا کرده بودند که در ‌‌نهایت کارفرما بخشی از مطالبات معوقه کارگران شاغل را پرداخت کرد.

وی بابیان اینکه از شهریور ماه سال جاری تاکنون روند پرداخت مطالبات جاری حدود ۳۰۰ کارگر کارخانه روغن نباتی قو دچار مشکل شده‌ است، افزود: آنزمان نیز کارگران چند نوبت به نشانه اعتراض تجمع کرده بودند و در ‌‌نهایت کارفرما وعده داد که مطالبات معوقه کارگران شاغل را با یک ماه تاخیر و در سه قسط پرداخت کند.

این کارگر روغن نباتی قو گفت: بر این اساس انتظار می‌رفت که کارگران این واحد صنعتی حقوق شهریور ماه خود را بصورت تدریجی در تاریخ ‌های ۱۰،۲۰ و ۳۰ مهرماه دریافت کنند اما در عمل پس از تجمع دیروز بود که کارفرما قسط اول از حقوق شهریور ماه کارگران را پرداخت کرد.

وی افزود: شاید تصور شود که به دلیل بالا بودن حقوق کارگران کارفرما قادر به پرداخت آن نیست اما باید یادآورشویم که دریافتی هرکارگر روغن نباتی قو به زحمت تا ۸۰۰-۹۰۰ هزار تومان می‌رسد، علاوه بر این حدود ۵ ماه است که حق بیمه‌ کارگران به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده‌ است و به همین دلیل در حال حاضر دفترچه بیمه کارگران با مشکل تمدید اعتبار مواجه است.

این کارگر روغن نباتی قو افزود: علاوه بر پرداخت نشدن حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، مدت‌هاست که هزینه بیمه مکمل این کارگران نیز پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها حدود ۵۰ نفر از کارگران این واحد صنعتی که مشمول قانون بازنشستگی سخت و زیان آور هستند نیز به دلیل پرداخت نشدن ۴ درصد حق بیمه مربوط به سخت و زیان آور بودن حرفه خود با مشکل بازنشستگی مواجه‌اند.

لازم به یادآوری است، برابر قانون تامین اجتماعی کارفرمایان مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی هر کارگر ۴ درصد بیشتر از مشاغل عادی حق بیمه کارگر را بابت هزینه بازنشستگی پیش از موعد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

وی همچنین در خصوص وضعیت کارگران بازنشسته گفت: کارگرانی که از حدود یک سال پیش بازنشسته شده بودند هنوز برای دریافت سنوات پایان کار با مشکل مواجه‌اند بطوری که در بهترین حالت بخشی از سنوات آن‌ها از طریق چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی پرداخت شده است.

این کارگر همچنین در خصوص وضعیت تولیدی این واحد تسویه و فرآوری روغن خوراکی گفت: از حدود یک سال پیش که مالکیت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد، کارفرما در اداره کارخانه ناموفق بوده است، بطوری که در ۶ ماه اخیر به دلیل نبود بودجه کافی تولید این واحد صنعتی بصورت اجرتی و سفارشی درآمده بود و در ‌‌نهایت از ۲۰ روز پیش نیز به دلیل بدهی گاز این واحد صنعتی قطع شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز