خبرگزاری کار ایران

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا:

در دوره ضرغامی نگاه‌های امنیتی در صدا و سیما رشد کرد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۰۴۲

متاسفانه در این دوران افرادی که هتاک‌تر و افراطی‌تر بودند موقعیت بیش‌تری در سازمان صدا و سیما برای طرح مباحثخود پیدا کردند در حالیکه دیدگاه‌های شخصیت‌های برجسته کشور همچون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه‌های صدا و سیما جایی نداشتند. اگرچه تعداد شبکه‌ها در ظاهر و به شکل کمی افزایش پیدا کرد، اما در حوزه‌های تحلیل و بخش‌های خبری شاهد نوعی انحصار و انتخاب افراد و مجریان ثابت بودیم.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در دوره ریاست ضرغامی بر صدا و سیما نگاه‌های امنیتی در این سازمان رشد کرد. علاوه بر این عملکرد رسانه ملی در حوزه فرهنگ نیز به بحثخرافات دامن زد و فضای بحثو گفت‌وگو محدود شد. بنابراین ضروری است تا سرافراز نسبت به عملکرد سازمان صدا و سیما در دوره ریاست خود نسبت به دوره‌های گذشته بازنگری اساسی داشته باشد.

سید محمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به عملکرد ۱۰ ساله عزت الله ضرغامی در ریاست سازما صدا و سیما عنوان کرد: نمی‌توان صدا و سیما را خارج از بحثرسانه بررسی کرد. حوزه رسانه در ۲ دهه اخیر بیش از همه حوزه‌ها متحول شده است. وقتی قانون اساسی ما در سال ۵۷ به تصویب رسید شاید در دنیا تنها حدود ۳۰ کشور دارای رسانه غیردولتی بودند و اغلب رسانه‌ها در انحصار دولت‌ها بود.
وی افزود: قانون اساسی کشور ما در اصل ۴۴ با تاکید بر ضرورت خصوصی سازی برخی نهاد‌ها سازمان صدا و سیما را هم جزو نهادهایی نام برده که می‌تواند توسط بخش خصوصی اداره شود با وجد سرعت تحولات رسانه‌های جهان اما ما هنوز حتی نتوانسته‌ایم همین اصل ۴۴ را اجرایی کنیم.
میرلوحی با اشاره به اینکه ساختار صدا و سیما غیرمنطقی است و دارای مشکلات اساسی است، گفت: این مساله ارتباطی به شخص خاصی ندارد بلکه مشکل ساختاری است. در چنین ساختاری خلاقیت، تنوع و پاسخ‌گویی که از ویژگی‌های برجسته رسانه ملی است، محدود می‌شود.
وی گفت: با وجود چنین ساختاری هر فردی که ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده می‌گیرد باید تلاش کند که عملکرد باندی و جناحی داشته باشد و مطالبات جامعه را به خوبی درک و منعکس کند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیا اینکه متاسفانه رسانه ملی در دو دوره اخیر به شدت در فضای سیاسی کشور غلتید، یادآور شد: معنای ملی بودن یک رسانه یعنی اینکه در این رسانه باید همه اقوام و جناح‌ها سهم داشته و صدایشان شنیده شود، اما در دوره‌های اخیر رسانه ملی ما نتوانست به خوبی منعکس‌کننده دیدگاه‌های همه بخش‌های مختلف جامعه باشد.
وی ادامه داد: در این مدت اگرچه تعداد شبکه‌ها در ظاهر و به شکل کمی افزایش پیدا کرد، اما در حوزه‌های تحلیل و بخش‌های خبری شاهد نوعی انحصار و انتخاب افراد و مجریان ثابت بودیم.
میرلوحی با تاکید بر اینکه در دوره ریاست ضرغامی بر صدا و سیما نگاه‌ها امنیتی در این سازمان رشد کرد، گفت: علاوه بر این عملکرد رسانه ملی در حوزه فرهنگ نیز به بحثخرافات دامن زد و فضای بحثو گفت‌وگو محدود شد. بنابراین ضروری است تا سرافراز نسبت به عملکرد سازمان صدا و سیما در دوره ریاست خود نسبت به دوره‌های گذشته بازنگری اساسی داشته باشد.
وی گفت: متاسفانه در این دوران افرادی که هتاک‌تر و افراطی‌تر بودند موقعیت بیش‌تری در سازمان صدا و سیما برای طرح مباحثخود پیدا کردند در حالیکه دیدگاه‌های شخصیت‌های برجسته کشور همچون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه‌های صدا و سیما جایی نداشتند در عوض افرادی که مشخص نبود پیش از سال ۸۴ کجا بودند در برنامه‌های مختلف نظراتشان را از طریق رسانه ملی بیان می‌کردند.
میرلوحی با بیان اینکه در دوره اخبر دیدگاه‌ها و نگاه های بسته و محدودی در رسانه ملی حاکم شد، گفت: به نظر من حتی مهم‌ترین عامل افزایش گرایش مردم به ماهواره در سال‌های اخیر همین رفتار رسانه ملی بود، چراکه وقتی در رسانه ملی تنها اقلیتی امکان حرف زدن داشته باشند و مردم پاسخی برای مطلبات خود در رسانه ملی خودشان پیدا نکنند به سمت رسانه‌های خارجی روی می‌آورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز