خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

میزان تلفات برق به زیر ۱۰ درصد کاهش می یابد / کاهش مصرف ۱.۸ میلیارد متر مکعبی سوخت فسیلی با نیروگاه‌های اتمی

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۲۹۷

در سال‌های گذشته زحمات زیادی برای کاهش تلفات انرژی برق صورت گرفته به طوری که تلفات از عدد بالای ۲۰ درصد به ۱۵.۵ درصد کاهش یافته است که عمده آن نیز در شبکه توزیع بوده است. ضمن اینکه تلاش ما این است که میزان تلفات برق را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

معاون وزیر نیرو گفت: در حال حاضر از نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاوات برق تولید می‌شود که کمک قابل توجهی به صنعت برق کشور است ضمن اینکه حداقل ۱.۸ میلیارد متر متر مکعب سوخت فسیلی در نیروگاه‌ها کمتر مصرف می‌شود لذا از این منظر موفقیت بزرگی برای صنعت برق کشور حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق در نشستی خبری جهت اطلاع‌رسانی چگونگی و جزئیات برگذاری چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق که از ۱۷ آبان ماه آغاز به کار خواهد کرد، گفت: نمایشگاه صنعت برق تاکنون ۳۰ دوره برگزار شده و در سال جاری نیز به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فضای حاکم بر کسب و کار و بازار و روابط بین‌الملل شرایط به گونه ای کرده که استقبال کم نظیری را از شرکتهای داخلی و خارجی شاهدیم ضمن اینکه امسال فضای فیزیکی بیشتری با توجه به کثرت شرکتها به این نمایشگاه تخصیص یافته است.

فلاحتیان تعداد بالای حضور شرکتهای خارجی را از جمله ویژگی های نمایشگاه چهاردهم برشمرد وگفت: در این نمایشگاه ۹۸ شرکت خارجی حضور خواهند داشت که عمدتا اروپایی هستند و از این تعداد ۴۸ شرکت به صورت مستقیم و ۴۷ شرکت نیز نمایندگی فعال خود را در این نمایشگاه الزام به حضور کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: مجموعا دراین نمایشگاه ۴۴۱ شرکت داخلی وخارجی محصولات و دستاوردهای خود را عرضه خواهند کرد که از این تعداد ۳۴۳ شرکت داخلی و مابقی خارجی هستند.

وی اختصاص فضا برای مخترعین و مبتکرین را از دیگر ویژگی های این نمایشگاه عنوان کرد وگفت: مخترعین در این نمایشگاه می توانند دستاوردهای خود را که عمدتا دانش بنیان هستند عرضه می کنند و در تعاملی که با صنعتگران و سازندگان تجهیزات صنعت برق زمینه برای رشد بیشتر فراهم شده و شرایطی فراهم می شودکه اختراعات این افراد به تولید انبوه برسد و اصحاب صنعت نیز بتوانند محصولاتی تولید کنند که در صنعت برق کشور و دنیا تاثیر گذار باشد.

وی همچنین گفت: در نمایشگاه سال جاری از تعدادی از کشورها از جمله عراق، امارات و گرجستان نیز به عنوان مهمان در مراسم افتتاحیه دعوت به عمل آمده است.

وی تصریح کرد: همزمان با برگزاری این نمایشگاه ۴ نشست تخصصی نیز پیش بینی شده که اولین آن حمایت از ساخت داخل صنعت برق چالشها و راهکارها است دومین نشست مربوط به توسعه صادرات صنعت برق، سومین نشست کاهش تلفات در فرصتهای کسب وکار وچهارمین نشست در زمینه بازار عراق و فرصتها وچالشهای آن است که امیدواریم در قالب این چهارنشست یاد شده شرایطی فراهم شود که با تبادل نظر وخرد جمعی بتوانیم چالشها و راهکارها را مورد بحثوبررسی قرار دهیم و به دستاوردهای جدید رسیده و شرایط برای بهبود کسب و کار و کاهش تلفات برق فراهم شود.

فلاحتیان در ادامه در خصوص استفاده از تجهیزات ساخت داخل در صنعت برق گفت: در حال حاضر صددرصد تجهیزات توزیع در داخل کشور تولیدمی شود ۹۵ درصد پستهای انتقال و فوق توزیع و همچنین ۹۰ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود وهمچنین جز ۸ کشوری هستیم که قادریم نیروگاه بسازیم.

وی افزود: با حضور ۴۴۱ شرکت خارجی و داخلی در نمایشگاه شاهد تعامل سازنده بین متقاضیان استفاده از تجهیزات صنعت برق و همچنین تعامل با شرکتهای داخلی وخارجی باعثمی شود که بتوانیم تکنولوژی کشور را در زمینه صنعت برق ارتقا دهیم و با استفاده از تجربیات جهان به تکنولوژی روز دست یافته و سطح پایداری و تولید وکیفیت برق را افزایش دهیم وهمچنین شرایط برای حضور پررنگ در بازارهای جهانی فراهم شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۲۰ کشورخارجی خدمات مهندسی برق در زمینه احداثنیروگاه، خطوط و پست برق و پروژه های برقآبی توسط شرکتهای فعال در حال اجرا است و از این طریق در حال حاضر چندین میلیارد دلار ارائه خدمات فنی ومهندسی و مشاوره ای داریم لذا با برگزاری نمایشگاه نیز شاهد افزایش سطح صادرات خدمات فنی مهندسی و کالای برق ساخت داخل خواهیم بود.

معاون وزیر نیرو در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا برنامه ای جهت تولید، انتقال و توزیع برق بر مبنای شرایط ا قلیم وجود دارد اظهار داشت: در تمام دنیا تولید انرژی و توزیع آن یکسان است ولی تغییر اقلیم روی انتخاب تجهیزات برق رسانی تاثیر می گذارد مثلا در جاهایی که بارندگی زیاد می شود باید از دکلهای برق با ویژگی خاص و استحکام بالا استفاده شود ونوع سیستم ها متفاوت خواهد بود لذا در این زمینه کل شبکه های کشور متناسب با استانداردهای جهانی خواهد بود مثلا در مناطقی با درجه حرارت بالا خوردگی تجهیزات بیشتر است و طول عمر تجهیزات نسبت به سایر مناطق در رطوبت کمتر است لذا سعی می شود در استفاده از تجهیزات از تکنولوژی روز دنیا استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: در تمام دنیا در داخل کلان شهرها شبکه ها به صورت کابلی است و در بسیاری از کشورها به منظور حفظ زیبایی شهر از شبکه های زیر زمینی استفاده می شود که البته هزینه آن نیز بالاتر است بنابراین تاسیسات برقی متناسب با تغییرآب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به آنکه اختلاف قابل توجهی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش تکلیفی برق وجود دارد، این وزارتخانه سه پیشنهاد را به دولت ارائه کرده است.

وی افزود: اولین پیشنهاد این بود که اگر فروش برق و قیمت انشعابات در سطح فعلی نگهداری شود، منجر به افزایش بدهی های این وزارتخانه خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که تعرفه های فروش و انرژی برق و پرداخت مابه التفاوت فروش تکلیفی تغییر نکند، پیشنهاد وزارتخانه این است که اگر قرار باشد قیمت برق را متناسب افزایش دهیم باید بر موضوع گواهی اعتباری توجه شود.

وی ادامه داد: موضوع گواهی اعتباری به این صورت است که معادل مابه التفاوت قیمت فروش و قیمت تمام شده گواهی اعتباری چاپ شود تا در اختیار تولیدکنندگان برق قرار گیرد تا به جای طلب خود بتوانند از آن استفاده کنند.

فلاحتیان درخصوص کسری بودجه صنعت برق نیز اظهار داشت: بین قیمت تمام شده و تولید برق بدون احتساب سوخت رقمی حدود ۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت هزینه می شود و این در حالی است که قیمت فروش تکلیفی برق ۴۴۹ ریال است که از این میزان نیز ۱۰۲ ریال بابت کمک به هدفمندی کسر می شود.

وی درباره استفاده از تکنولوژی ها متناسب با شرایط اقلیمی برای کاهش تلفات نیز گفت: در حال حاضر در سراسر دنیا مساله تولید انرژی برق، انتقال و توزیع آن یکسان و در شرایط اقلیمی متفاوت است.

وی افزود: در کشور مناطقی وجود دارد که به عنوان مثال در تابستان درجه حرارت بالای ۵۰ درجه سانتیگراد دارد که متناسب با این شرایط آب و هوای صنعت برق استانداردهای مورد نظر را متناسب با شرایط جهانی اجرا می کند.

معاون وزیر نیرو درباره کاهش تلفات به زیر ۱۰ درصد نیز اظهار داشت: با توجه به اقداماتی که طی سالیان گذشته صورت گرفته باعثشده تا تلفات انرژی برق از ۲۰ به ۱۵.۵ درصد کاهش یابد.

فلاحتیان گفت: بخش قابل توجهی از این تلفات از طریق استفاده های غیرمجاز از برق صورت می گیرد که هم صنعت برق محدودیت های قانونی برای برخورد با این موضوع دارد و از طرفی هم در صورت برخورد با چالش هایی مواجه خواهیم بود.

وی افزود: در حال حاضر حداقل چهار درصد تلفات مربوط به استفاده غیرمجاز از برق می شود.

معاون وزیر نیرو درباره سوخت رسانی به نیروگاهها در فصل زمستان نیز خاطرنشان کرد: در فصل زمستان با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی گاز کمتری به صنایع و نیروگاهها داده می شود اما در تابستان سال جاری میزان گاز طبیعی تحویلی نسبت به مدت مشابه افزایش یافت.

فلاحتیان تصریح کرد: از سوی مسئولان وزارت نفت قول داده شده تا در شش ماهه دوم سال نیز با آماده شده بخش توسعه ای مراکز تولید گاز، امکان ارائه بیشتر نیز فراهم شود.

وی بابیان آنکه برخی از نیروگاههای کشور از سوخت مازوت استفاده می کنند و بهره گیری از این نوع سوخت از سوی مراجع قضایی و محیط زیست محدود شده است، افزود: امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که میزان تولید گاز کشور افزایش یابد و نیازی به استفاده از گازوئیل و مازوت در نیروگاهها نباشد.

معاون وزیر نیرو درباره صادرات تجهیزات صنعت برق به کشورها نیز گفت: با وجود شرایط تحریمی که برای کشور بوجود آورده اند هنوز بخش زیادی از کشورهای خاورمیانه و آفریقایی از خدمات فنی و مهندسی ایران بهره مند می شود.

فلاحتیان اظهار داشت: اگر رقابت منصفانه باشد و شرایط تحریم حاکم نباشد کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایرانی با توجه به کیفیت مشکلی ندارند و می توانند در بازار سایر کشورها حضور یافته و با آنها رقابت کنند.

فلاحتیان در خصوص تلفات برق در کشور گفت: در سال‌های گذشته زحمات زیادی برای کاهش تلفات انرژی برق صورت گرفته به طوری که تلفات از عدد بالای ۲۰ درصد به ۱۵.۵ درصد کاهش یافته است که عمده آن نیز در شبکه توزیع بوده است. ضمن اینکه تلاش ما این است که میزان تلفات برق را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: بیشتر تلفات انرژی برق در کشور مامربوط به استفاده غیرمجاز از برق است اما محدودیت‌های قانونی نیز برای قطع انشعاب آنها وجود دارد زیرا این قطعی چالش‌هایی در پی دارد لذا باید تعاملی بین مدیران و مسئولان استان‌ها افزایش یابد تا بتوانیم نسبت به حذف و کاهش استفاده غیرمجاز از شبکه برق موفق شویم. در عین حال باید شبکه فشار ضعیف را کاهش داده و شبکه ۲۰ کیلوولت را توسعه دهیم تا میزان تلفات کاهش یابد.

فلاحیتان معاون وزیر نیرو در خصوص واگذاری شرکت‌های توزیع برق گفت: بحثواگذاری این شرکت‌ها طی جلساتی که هیأت واگذاری داشته مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: واگذاری شرکت‌های توزیع در شرایطی که قیمت تمام شده برق با قیمت تکلیفی فاصله دارد و مابه‌التفاوت به وزارت نیرو نیز پرداخت نمی‌شود با چالشی جدی روبرو است.

وی ادامه داد: با واگذاری شرکت‌های توزیع به بخش غیردولتی دارایی‌های این شرکت‌ها که کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است با حساب دفتری و تجدید ارزیابی به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، بنابراین تجدیدنظر در قیمت‌گذاری شرکت‌های توزیع نهایتا افزایش هزینه شرکت‌های توزیع برق را به دنبال دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی به وزارت نیرو پرداخت نشود شرکت‌های توزیع برق دچار چالش اساسی خواهند شد گفت: این موضوع در هیأت واگذاری مطرح شده و بحثواگذاری شرکت‌های توزیع نهایتا به دولت محول شده است.

وی تأکید کرد: این موضوع در کمیسیون اقتصادی مطرح و در حال بررسی است.

وی در ادامه درباره قیمت برق نیز گفت: اگر قرار باشد قیمت‌ها در سال آینده افزایش پیدا نکند سه حالت برای وزارت نیرو اتفاق می‌افتد.

وی افزود: حالت اول این است که نگهداری قیمت‌ها در همین سطح افزایش بدهی‌ها برای این وزارتخانه را به دنبال خواهد داشت. در شرایط بعدی دولت با ثابت نگهداشتن تعرفه‌ها و قیمت انشعاب باید نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت فروش قیمت تکلیفی و قیمت کنونی اقدام نماید و حالت سوم بحثگواهی اعتباری مطرح می‌شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: در بحثگواهی اعتباری که در اختیار تولیدکنندگان برق قرار می‌گیرد کمک به این شرکت‌های برق می‌شود تا به صورت بنگاه‌های اقتصادی اداره شوند.

معاون وزیر نیرو در خصوص میزان بدهی صنعت برق اظهار داشت: میزان بدهی ما به سه بخش تقسیم شده که ۵۰ درصد آن مربوط به شبکه بانکی کشور است و عمده آن ناشی از واگذاری نیروگاه‌ها در سال‌های گذشته بوده که در سال‌های گذشته به صورت دارایی به عنوان رد دیون در قالب مزایده توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده است. بدهی دوم مرتبط با احداثو وام احداثبوده که مشخصا برای سازمان توسعه برق و توانیر باقی مانده است. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور تعیین تکلیف شود.


وی همچنین ۴۰ درصد میزان بدهی را مربوط به فروشندگان بخش خصوصی دانست و گفت: ۱۰ درصد بدهی نیز به پیمانکاران تجهیزات و شرکت‌هاست و در کل بدهی ما متجاوز از ۲۳ هزار میلیارد تومان است.

وی در خصوص میزان تولید برق بعد از روی کار آمدن دولت جدید گفت: بعد از آغاز به کار دولت یازدهم سه هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و قبل از تابستان ۹۴ نیز ۱۲۰۰ مگاوات دیگر وارد مدار خواهد شد.

فلاحتیان در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان تولید برق از نیروگاه‌های اتمی اظهار داشت: در حال حاضر از نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاوات برق تولید می‌شود که کمک قابل توجهی به صنعت برق کشور است ضمن اینکه حداقل ۱.۸ میلیارد لیتر سوخت فسیلی در نیروگاه‌ها کمتر مصرف می‌شود لذا از این منظر موفقیت بزرگی برای صنعت برق کشور حاصل شده است.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر تعامل وزارت نیروی ایران برای صادرات برق به عراق نیز گفت: طی سال‌های گذشته و همچنین اخیرا صادرات برق به عراق داشته‌ایم و برای سال ۹۴ نیز برنامه‌ریزی برای صادرات به این کشور داریم و با توجه به اینکه این کشور شرایط سختی را تجربه می‌کند ما در صددیم کمک در زمینه برق‌رسانی به این کشور همسایه داشته باشیم.

وی ادامه داد: استراتژی اقتصاد مقاومتی، کسب درامد از انرژی و توسعه صادرات است لذا بازار عراق برای تجهیزات و کسب و کار بازار خوبی است لذا برنامه ما افزایش تعامل برای صادرات و حضور بیشتردر بازار این کشور است.

فلاحتیان در خصوص وضعیت واگذاری شرکت‌های توزیع برق، گفت: وزارت نیرو مصر است وضعیت شرکت‌های توزیع برق را تعیین تکلیف کند بنابراین واگذاری این شرکت‌ها طی چند جلسه در هیأت واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: واگذاری شرکت‌های توزیع در شرایطی که قیمت فروش برق با قیمت تکلیفی برق و مابه‌التفاوت آن پرداخت نمی‌شود، شرکت‌های توزیع برق دچار مشکل می‌کنند.

وی افزود: با واگذاری شرکت‌های توزیع برق به بخش غیردولتی دارایی‌های شرکت‌های توزیع برق که کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است با حساب دفتری، به ۵۰ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده و افزایش می‌یابد پس با تجدیدنظر در قیمت‌گذاری شرکت‌های توزیع برق، نهایتاً موجب افزایش هزینه‌های شرکت‌های توزیع برق می‌شود.

فلاحتیان تاکید کرد: پس اگر مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی برق و شرکت‌های توزیع پرداخت نشود آنها دچار مشکل اساسی می‌شوند پس این موضوع در هیأت واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی مطرح شده تا تصمیم نهایی را در کمیسیون اقتصادی دولت گرفته شود.

فلاحتیان در خصوص این سوال که گفته می‌شود که تولید برق در کشور بسیار بالاست بنابراین اگر برق وارد کشور شود مناسب‌تر است، گفت: این مسائلی که عنوان می‌شود دقیق نبوده و کارشناسی نیست، ایران در حال حاضر ارزان‌ترین برق منطقه را به مشترکان ارائه می‌دهد بنابراین قیمت فروش برق ایران ارزان‌ترین نسبت به برق کشورهای همسایه است.

فلاحتیان ادامه داد: تبدیل انرژی در نیروگاه‌های ایران کمتر از نیروگاه‌های سایر کشورهاست بنابراین متوسط فروش برق کشورهای پیرامونی به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰ سنت دلار است در حالیکه این عدد در نیروگاه‌های کشور کمتر از ۲ سنت دلار صورت می‌گیرد.

وی همچنین گفت: فرآیند تولید برق در کشور به طور متوسط ۸۰ تومان است.

وی درباره حجم معاملات برق در بورس انرژی، گفت: راهبرد و استراتژی بورس انرژی این است که متقاضیان پنج مگاوات به بالا را از طریق بورس تامین کنند و در حال حاضر معاملات بورس انرژی در بخش برق سه برابر مدت مشابه سال گذشته است که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال جاری به پنج برابر افزایش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز