خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

بلاتکلیفی کارگران پتروشیمی هگمتانه / کارفرما وعده پرداخت دو ماه از ۷ ماه حقوق را داد

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۲۱۸

«این واحد پتروشیمی شرایط را طوری از قبل چیده بود که پس از اخراج معلوم نیست ما نیروی پیمانکار بودیم یا نیروی پتروشیمی هگمتانه.»

در پی انتشارخبر اخراج ۳۵ نفراز پرسنل پایپینگ پتروشیمی هگمتانه یکی از کارگران اخراجی این شرکت در گفتگویی با ایلنا مسولیت تعدیل کارگران را متوجه کارفرمای اصلی دانست و گفت: این واحد پتروشیمی شرایط را طوری از قبل چیده بود که پس از اخراج معلوم نیست ما نیروی پیمانکار بودیم یا نیروی پتروشیمی هگمتانه.

این کارگر در توضیح این مطلب به ایلنا گفت: نیروهای شاغل در بخش پایپینگ نیروهای متخصص هستند و پایه حقوق بالایی دارند. شرکت پیمانکاری ما را به عنوان واسطه و معرف در اختیار پتروشیمی هگمتانه گذاشت و از آن پس ما به عنوان نیروی موقت زیر نظر پتروشیمی هگمتانه بودیم و نیروی قرارداد مستقیم محسوب می‌شویم و نه نیروی پیمانکار.

وی گفت: من از شهریور سال گذشته در بخش پایپینگ این واحد پتروشیمی به عنوان نیروی متخصص شروع به کار کردم و شرکت به ما وعده داد تا پس از راه اندازی پالایشگاه به عنوان نیروی تعمیر و نگه داری، به کار تحت عنوان نیروی دائم ادامه دهیم. اما نه تنها مسولین پتروشیمی به وعده‌ای که داده بودند متعهد نبودند بلکه به دلایل نامعلوم از ابتدای امسال هیچ مبلغی به عنوان دستمزد و مزایا به ما پرداخت نشده و از تیرماه نیز ما را از کار اخراج کردند پیگیری‌های حقوقی پرسنل اخراجی برای دریافت معوقات حقوقی ۷ ماهه‌شان بی‌نتیجه مانده است.

به گفته این منبع آگاه، کارگران ۴ ماه دستمزد معوقه و بین ۴ تا ۷ ماه عدم واریز بیمه، مزایا عیدی، ۱۱ ماه قوق سنوات، خواربار و حق مسکن را از پتروشیمی طلبکارند.

این کارگر اخراجی همچنین گفت: در این شرکت ادارهٔ همهٔ امور به دست یک فرد است که متاسفانه توجهی به حقوق کارگران ندارد.

وی در ادامه از تجمع چندباره کارگران اخراجی در برابر شرکت پتروشیمی هگمتانه در چندماه گذشته خبر داد و گفت: چند بار به همراه سایر کارگران اخراجی در برابر پتروشیمی هگمتانه تجمع کردیم اما مسولین شرکت به کمک نیروی انتظامی ما را متفرق کردند.

مراجعه چندباره کارگران پتروشیمی هگمتانه به اداره کار و تجمع در برابر استانداری همدان و امضای نامه دسته جمعی برای پیگیری مطالباتشان نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است. بنا بر ادعای این کارگر علی رغم پیگیری‌های اداره کار و بازرس این اداره، فردی که مسولیت همهٔ کارهای شرکت به عهدهٔ اوست تنها وعدهٔ پرداخت دو ماه از چهار ماه دستمزد را داده و به ما گفته باید از بقیه حقوق و مزایای خود بگذرید.

پیمانکاران هم طلب‌کارند

همچنین گروه پیمانکاری که مسولیت معرفی این نیرو‌ها به عهدهٔ آنهاست، جزء نیروهای پتروشیمی هگمتانه محسوب می‌شوند که به دلیل عدم رعایت تعهدات از سوی شرکت، خود نیز از ابتدای امسال درگیر معوقات حقوقی هستند. یکی از پیمانکاران در این ارتباط به ایلنا گفت: به دلایلی نامعلوم پتروشیمی از پرداخت دستمزد‌ها از ابتدای امسال امتناع می‌کند و در جواب پیگیری‌های ما به کارگران می‌گوید «شما از این چهار ماهی که طلبکارید تنها دو ماه به صورت مفید کارکرده‌اید».

پروژهٔ عظیم پتروشیمی هگمتانه طبق پیش بینی‌های مسولین این پروژه، قرار بود برای ۲۰۰ نفر مستقیم و ۲ هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کند. این شرکت با مشارکت ۵۷ درصدی بخش خصوصی، ۳۳ درصدی شرکت ملی پتروشیمی ایران و ۱۰ درصدی یک شرکت ایتالیایی ساخته شده است. اما به دلایل متعددی هنوز به مرحلهٔ بهره برداری نرسیده است.

گفتنی است استاندار همدان سال گذشته درگفتگوییاز پرداخت معوقات کارگران این شرکت پتروشیمی و تزریق بوجه‌ای توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داده بود و گفته بود با راه اندازی پتروشیمی هگمتانه واردات پودر و گرانول PVC گرید پزشکی به داخل کشور متوقف می‌شود و علاوه بر این با بهره‌برداری از این مجتمع، ایران به جمع صادرکنندگان یکی از کمیاب‌ترین محصولات پتروشیمی جهان می‌پیوندد.

این در حالی ست که یکی از منابع کارگری که هم اکنون در شرکت پتورشیمی هگمتانه مشغول به کار است به ایلنا گفت: چند ماهی ست که عملا پروژه پتروشیمی هگمتانه متوقف شده و علی رغم پیشرفت ۹۱ درصدی هم چنان در مرحلهٔ راه اندازی باقی مانده است. وی گفت: توجیهی که تاکنون مسولان شرکت برای توقف پروژه می‌اورند این است که منطقه با کمبود اب و بحران خشکسالی مواجه است که به نظر می‌رسد این استدلال با تزریق بودجه‌ای که برای بهره برداری شرکت انجام شده قابل قبول نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز