خبرگزاری کار ایران

تولید نفت اوپک افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۹۸۴

تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ نشان می دهد که کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر ٢٠١۴ میلادی تولید نفت خود را افزایش دادند و به بیشترین سطح در ١۴ ماه گذشته رساندند.

تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ نشان می دهد که کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر ٢٠١۴ میلادی تولید نفت خود را افزایش دادند و به بیشترین سطح در ١۴ ماه گذشته رساندند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اینترنتی بیزنس ویک، ­­­بر اساس تازه ترین نظرسنجی شبکه خبری بلومبرگ که روز پنجشنبه(٨ آبان ماه) منتشر شد، تولید نفت ١٢ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) ٥٣ در روز طی ماه اکتبر امسال افزایش یافت و مجموع تولید نفت این سازمان نفتی را به روزانه ٣٠ میلیون و ٩٧۴ هزار بشکه رساند.

بر اساس این نظرسنجی که از شرکتهای نفتی انجام شد، افزایش تولید نفت اوپک بیشتر به دنبال افزایش تولید در کشورهای عربستان، عراق و لیبی بوده است.

در همین حال، در نتیجه تغییر ارزیابی کشورهای عراق، کویت، نیجریه و قطر، مجموع تولید نفت ماه گذشته اوپک ١۴ هزار بشکه اصلاح شد و به روزانه ٣٠ میلیون و ٩٢١ هزار بشکه کاهش داده شد.

افزایش تولید نفت اوپک در حالی اتفاق می افتد که قیمت نفت برنت دریای شمال در بازارهای جهانی در پی افزایش عرضه نفت و کاهش تقاضا، به کمترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده است.

بزرگترین تولیدکننده های نفت اوپک یعنی عربستان، عراق، ایران و کویت قیمت فروش نفت خود را پائین آوردند و گمانه زنی ها را در مورد اینکه به جای ترمیم قیمتها قصد حفظ سهم بازار خود را دارند، گسترش دادند.

جان کیلدوف، تحلیلگر موسسه اگین کپیتال، گفت: داده ها نشان می دهد که جنگ بر سر سهم بازار وجود دارد، اعضای اوپک در این شرایط بازار با هم رقابت می کنند.

از سوی دیگر مارک ویتنر، مدیر تحقیقات بازار نفت در موسسه سوسیته ژنرال، گفت: اعضای اوپک در شرایط سختی هستند، انجام ندادن هیچ اقدامی از طرف عربستان تا کنون به خوبی نشان می دهد که سعودی ها معتقدند سایر اعضا باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

این نظرسنجی نشان می دهد که تولید نفت عراق در ماه اکتبر امسال ١٥٠ هزار بشکه افزایش یافته و به روزانه سه میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

از سوی دیگر، تولید نفت عربستان نیز برای تامین خوراک دو پالایشگاه جدید این کشور ١٠٠ هزار بشکه افزایش یافت تا مجموع تولید نفت عربستان به روزانه ٩ میلیون و ٧٥٠ هزار بشکه برسد.

کیلدوف گفت: عربستان بیش از آنکه نگران کاهش قیمتها باشد، نگران افت تولید نفت خود است.

تولید نفت لیبی نیز با افزایش ٧٠ هزار بشکه ای در ماه اکتبر ٢٠١۴ به روزانه ٨٥٠ هزار بشکه رسید تا شاهد ششمین ماه پی در پی افزایش باشد.

در همین حال، تولید نفت آنگولا در این مدت ١٧٠ هزار بشکه کاهش یافت و به یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رسید تا بیشترین کاهش تولید در ماه اکتبر را تجربه کرده باشد.

کیلدوف گفت: بسیاری از اعضای اوپک می خواهند عربستان برای بالا بردن قیمتها، تولید نفت خود را کم کند و خودشان قصد کاری را ندارند، به همین خاطر نشست آذرماه اوپک می تواند بدون نتیجه خاتمه یابد که این می تواند قیمتها را پائین تر هم ببرد.

ویتنر اما معتقد است: نشست آذرماه اوپک می تواند زشت باشد و بیش از آنچه تصور می کنیم طول بکشد، مطمئن هستم در نهایت توافقی حاصل می شود که در آن همه کشورهای عضو مجبور به کاهش تولید نفت خود می شوند، حتی ونزوئلا و ایران نیز به این کاهش دردناک تن می دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز