خبرگزاری کار ایران

شناسایی نیروهای فعال در عملیات جرف الصخر

جزییات جدید از نقش سردار سلیمانی در عملیات علیه داعش + تصاویر

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۸۹۵

اثرات روانی این عملیات به حدی بود که ابوبکر البغدادی خلیفه داعش به نیروهای خود مستقر در کوبانی و لبنان دستور عقب نشینی داده است.

سرویس بین الملل خرداد / بسیم لاله: در حالیکه رسانه های اروپایی و آمریکایی در حال بزرگ کردن نقش حملات هوایی کشورهای ائتلاف در عقب راندن داعش از کوبانی و زمینگیر کردن آنها در حمص سوریه هستند نیروهای عراقی با انجام عملیاتی قدرت خود را به جهانیان نشان دادند.

به گزارش ایلنا: اثرات روانی این عملیات به حدی بود که ابوبکر البغدادی خلیفه داعش به نیروهای خود مستقر در کوبانی و لبنان دستور عقب نشینی داده است. به نظر می رسد این عقب نشینی تاکتیکی برای تجمیع نیرو و کم کردن حوزه عملیاتی داعش باشد تا از تلفات بیشتر این گروه جلوگیری شود.

در همین حال رسانه های عراقی و عربی جزییات بیشتری از این عملیات را فاش کردند. طبق گزارش این رسانه ها عملیات عاشورا که به احترام یکی از شهدای گردان عصائب الحق از آن به اسم ابو کوثر نیز نام برده می شود ساعت ۳ صبح روز جمعه آغاز شد. هدف از این عملیات آزاد سازی منطقه جرف الصخر بود. شهری در ۶۰ کیلومتری بغداد که از آن به عنوان دروازه ورودی استان الانبار نیز یاد می شود. شهری که در شمال استان بابل قرار دارد و جمعیت آن بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر است. مردم این شهر بیشتر کشاورز هستند و از راه باغداری و دهقانی امرار معاش می کنند وجود درخت ها و نخل های بسیار در حومه این شهر باعثشده بود که نیروهای داعش از استتار خوبی برخوردار باشند و همین امر سبب شده بود که نیروهای هوایی عراق نتوانند عملیات خاصی را انجام دهند. تا قبل از اینکه داعش این شهر را به تصرف خود در آورد این شهر حیات خلوت القاعده بود و به همین سبب اوضاع امنیتی این شهر در بدترین حالت بود. در این گزارش سعی شده است به چگونگی عملیات و چیدمان نیروهای نظامی پرداخته شود

در عملیات عاشورا علاوه بر نیروی زمینی ارتش عراق و پلیس مبارزه با تروریست نیروهای شبه نظامی گردان حزب الله، گردان عصائب الحق، سپاه بدر و قاسم سلیمانی در این عملیات حضور داشتند.

سردار قاسم سلیمانی و سپاه قدس
فرمانده سپاه قدس ایران که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. حضور داعش در عراق و نقش پر رنگ او و مشاورانش در کنترل داعش کاملا او را رسانه ای کرد. اولین عکس ها از حضور او در شکست محاصره آمرلی بود مرد میانسالی که یک لباس خاکی نظامی بدون هیچ درجه و علامتی به تن داشت. گمانه زنی هایی در باره نقش او در این عملیات از سوی رسانه ها و کارشناسان نظامی زده می شد به طوریکه رویترز فرماندهی حاج قاسم را علت شکسته شدن محاصره آمرلی دانست.

بعد از آن بود که خبرهایی مبنی بر نقش سلیمانی در جلوگیری از سقوط اربیل و حفظ جاده ارتباطی بغداد منتشرشد. این بار نیز این فرمانده ایرانی در عملیات عاشورا حضور داشت.

در مورد نقش سردار قاسم سلیمانی در این عملیات گمانه زنی های شده است اما هنوز هچ منبعی در مورد کیفیت حضور او در این عملیات خبری مخابره نکرده است.

نکته جالب در مورد عکسهای منتشر شده سلیمانی در این عملیات است. در حدود ۴ عکس از قاسمی منتشر شده است در عکس ۱ سید محمد طباطبائی فرمانده کتائب اهل حق در کنار سلیمانی است و به نظر می رسد که در حال گزارش دادن است این عکس به هیچ عنوان در نظر بیننده مهمان بودن سلیمانی در آن جمع را نشان نمی دهد.

در عکس ۲ و ۴ نیز ترکیب افراد همین است و فقط افرادی که در پشت هستند عوض شده اند و اینطور به نظر می رسد که نیروهای نظامی قصد انداختن عکس یادگاری را با فرمانده سپاه قدس دارند اما در عکس ۳ همه فرماندهان حضور دارند و دور فرمانده ایرانی نشسته اند و خوشحال از پایان موفقیت آمیز نبرد جرف الصخر سلیمانی هم نیز با تسبیح شاه مقصود خود خسته اما خندان به صحبت های آنها گوش می دهد. در هیچ کدام از عکسهای منتشر شده از روز اول تا کنون سلیمانی در حال صحبت کردن نیست و فقط نقش شنونده را دارد. فرماندهان حاضر در عکس هادی العامری فرمانده سازمان بدر، سید محمد طباطبائی فرمانده گردان اهل حق وشیخ عدنان شحمانی فرمانده گردان تیار الرسالی که یکی از ۵ گردان حزب الله است.

با وجود این تصاویر اینطور به نظر می رسد که حداقل سردار سلیمانی نقش هماهنگ کننده و یا فرمانده نیروهای شبه نظامی در این حمله را داشته است و با توجه به نحوه عملیات یعنی هدایت حمله به جرف الصخر، به عهده حاج قاسم بوده است.

گردان حزب الله
این گردان در سال ۲۰۰۳ همزمان با سقوط صدام حسین تشکیل شد. افراد این گروه که از مقلدان محمد باقر صدر و امام خمینی هستند در ابتدا نام گردان ابولفضل العباس را برای خود انتخاب کردند. اما همزمان با افزایش کیفی و کمیتی نیروها این گردان تغییر نام داد و نام حزب الله را برای خود انتخاب کرد. اما اوج حضور رسانه ای نیروهای این گردان در جریان پیشروی داعش به سمت بغداد بود که نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی این گروه داشت. اطلاع دقیقی از اشخاصی که در راس این گردان هستند وجود ندارد و تنها فردی که از این گروه رسانه ای شده است شیخ محمد الحمداوی است که بیانه ها و مواضع این گردان به امضا او منتشر می شود

گردان عصائب الحق
گردان اهل حق یکی از گردانهایی بود که تحت نظر جیش المهدی به فعالیت نظامی خود ادامه می داد اما بعد از قرار داد صلح نجف این گردان به همراه گردان الیوم الموعود(روز موعود) به علت مخالفت با قرارداد صلح از جیش المهدی جدا شد و مستقل از آن به فعالیت خود ادامه داد و حتی در جریان آشتی بین گروهای مقتدی صدر در بصره نیز حاضر نشد. فرماندهان اصلی این گروه شیخ قیس خزعلی، عبدالهادی الدراجی و اکرم الکعبی هستند که شیخ قیس نقش اساسی در تعیین سیاستهای این گردان را دارد. یکی از نیروهای زیر مجموعه این گردان گروه حیدر کرار است که در حال حاضر به لحاظ نظامی به سطح گردان رسیده است. فرمانده این گردان به عهده اکرم الکعبی است و حیطه فعالیت این گردان شهر دمشق است وظیفه اصلی این گردان حفاظت از حرم حضرت زینب است. اما اوج فعالیت این گروه در جریان محاصره سامرا بود به طوری که اگر حضور افراد این گردان نبود محاصره سامرا کامل می شد و احتمال سقوط آن نیز افزایش پیدا می کرد. بعد از پیروزی های این گردان در جبهه سامرا مقامات این گروه اعلام کرد که مهمترین هدف تعریف شده این گردان حفاظت از حرم امام حسن عسگری در سامرا است.

سازمان بدر
این سازمان که بازوی نظامی مجلس اعلا عراق است همزمان با تشکیل این سازمان در ایران حیات خود را آغاز کرده است و در طول جنگ ایران و عراق بر علیه نیروهای بعثعراق فعالیت می کرده است. به طوریکه نیروهای نظامی قدیمی این سازمان دوران آموزش نظامی خود را در پادگان ابوذرسرپل ذهاب استان کرمانشاه که در حال حاضر مقر تیپ ۳ لشگر ۸۱ زرهی کرمانشاه است گذرانده است. تا قبل از حمله داعش به عراق خبرهایی مبنی بر انشقاق در این گروه شنیده می شد اما با اتفاقات یک ساله اخیر بحثجدایی نیروها از این سازمان به طور کل منتفی شده است. در حال حاضر فرمانده این سازمان به عهده هادی العامری است. نیروهای این سازمان در دیاله و آمرلی نقش اساسی داشتند و حفاظت نجف به طور کامل در اختیار این سازمان است.

شرح عملیات
راس ساعت ۳ صبح روز جمعه نیروهای نظامی عراق از چهار محور حمله خود را برای باز پس گیری جرف الصخر آغاز کردند. حساس ترین محور که منطقه فاضلیه است به عهده گردان عصائب الحق گذاشته شد. شدت حمله افراد این گروه به حدی بود که در همان ساعات اولیه نیروهای این گردان با عبور از پل ارتباطی فاضلیه - کرانول تکلیف جنگ را یک سره کردند. در یک عملیات نظامی تعداد افراد اسیر شده دشمن معیاری برای نشان دادن شدت غافلگیری است که رقم ۱۰۰ نفر داعشی نشان از سرعت عمل نیروهای مشارکت کننده در این عملیات بوده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع عراق در این عملیات ۳۰۰ نفر داعش کشته شده اند، در میان کشته شدگان اتباع کشورهای مختلف از جمله چچن، قرقیزستان و افغانستان وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
نظرات خوانندگان
  • شاهپوری از تنکابن

    برای همیشه زنده و پاینده باشی .تحت الامرولایتیم ارزو دارم سرباز ت باشم بوسه مرا برپوتین خاکیت قبول کن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز