خبرگزاری کار ایران

تشریح دلایل اعتراض دیروز پرستاران:

تبعیض هزار درصدی پزشکان و پرستاران / شرایط کار غیر منصفانه است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۸۶۷

«برای یک عمل جراحی با هزینه تمام شده ۳ میلیون تومان در یک مرکز خصوصی، جراح رقمی معادل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، پزشک بیهوشی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و کار‌شناس پرستاری تنها ۳۰۰۰ تومان دریافتی دارد.»

جامعه پرستاری کشور خواستار اجرای بی‌قید و شرط قانون تعرفهٔ خدمات پرستاری است.

به گزارش ایلنا، در پی تجمع روز گذشته(۷ آبان) جمعی از پرستاران بیمارستان‌های تهران در برابر مجلس شورای اسلامی یک کار‌شناس حقوق صنفی پرستاران در ارتباط با دلایل این اعتراض به ایلنا گفت: علی رغم اینکه امسال در کارانه‌ها تغییراتی داده شد اما، وضعیت پرداخت دستمزد‌ها به پرستاران به ویژه در بخش خصوصی روز به روز بد‌تر می‌شود و این در حالی ست که ساعت کاری پرستاران بخش خصوصی ۴۴ ساعت در هفته است و به دلیل اجرایی شدن طرح نظام سلامت ما تقریبا به صورت شبانه روزی کار می‌کنیم.

این منبع خبری که یکی از کار‌شناسان باسابقه پرستاری است در رابطه با شیوهٔ غلط تعیین دستمزد کار‌شناسان پرستاری گفت: تعرفه پرستاری برای یک کار‌شناس پرستاری هنوز مطابق با تعرفهٔ کارگری محاسبه می‌شود در حالیکه دستمزد من به عنوان کار‌شناس پرستاری با بالای پانزده سال سابقه کار باید بر اساس تعرفه خدمات پرستاری که سال ۸۶ مصوب شده پرداخت شود.

وی با ذکر مثالی از تبعیض هزار درصدی برخی از تعرفه‌های پرداختی به پرستاران برای یک عمل جراحی در بخش خصوصی گفت: در حال حاضر شرایط پرداختی‌ها به شدت غیر منصفانه است. برای یک عمل جراحی با هزینه تمام شده ۳ میلیون تومان در یک مرکز خصوصی، جراح رقمی معادل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، پزشک بیهوشی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و کار‌شناس پرستاری تنها ۳۰۰۰ تومان دریافتی دارد.

این کار‌شناس پرستاری همچنین به ایلنا گفت: وضعیت اجرای طرح نظام سلامت تاکنون بیشتر به نفع پزشکان بوده و پرستاران در آن لحاظ نشده‌اند. بعد از اجرایی شدن طرح نظام سلامت وضعیت رسیدگی به پرستاران از لحاظ کم کردن ساعت کاری به ۳۶ ساعت بهتر شده اما به لحاظ تعرفهٔ خدمات پرستاری بخش دولتی و خصوصی با کمی تفاوت همچنان در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد. مراکز خصوصی در مورد تعرفه گذاری کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند. کارفرما برای اینکه حق بیمهٔ بیشتری پرداخت نکند اضافه کاری‌ها را جزء بیمه به حساب نمی‌اورد.

وی با انتقاد از عدم پیگیری جدی وزارت بهداشت پیرامون اجرایی شدن قانون تعرفه خدمات پرستاری گفت: وزیر محترم بهداشت تا به امروز تنها دوبار از پرستاران یاد کرده است. یک بار در روز پرستار و بار دیگر زمانی بود که وعدهٔ اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را دادند. متاسفانه علی رغم حجم بالای کار برای پرستاران که بیشترین انرژی را برای پیشرفت راندمان کاری می‌گذارند، نظام پزشکی کماکان به پرستاران به عنوان یک نیروی بی‌جیره و مواجب نگاه می‌کند.

وی در ارتباط با پیگیری مطالبات پرستاران از سوی نظام پرستاری هم گفت اساسا نظام پرستاری زیر نظر دولت فعالیت می‌کند و نمی‌تواند تریبون واقعی جامعه پرستاران باشد در حال حاضر تنها انجمن پرستاری می‌تواند پیگیر مطالبات ما باشد که آن‌ها هم علی رغم پیگیری‌های زیاد هنوز نتوانسته‌اند نسبت به اجرایی شدن قانون در ارتباط با تعرفهٔ پرستاران اقدامات لازم را انجام دهند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر جامعه پرستاری نزدیک به ۲۳۰ هزار عضو دارد و ۱۶۰ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارند که از سطح کار‌شناسی تا دکترا دانشجو تربیت می‌کنند اما به دلایل متعدد از تشکیلات منسجم جهت نظارت و رسیدگی به امور تخصصی پرستاران برخوردار نیست.

تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه و سلامت، صدور پروانه کار پرستاری توسط سازمان نظام پرستاری و ارائه آموزش‌های تخصصی توسط سازمان نظام پرستاری مصوباتی است که در پایان دولت دهم تصویب شد و اجرایی شدن آن به دلایل نامعلوم همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز