خبرگزاری کار ایران

انتخابات اتحادیه؛ گامی به جلو

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۳۸۰

حضور گرم و صمیمی اعضای اتحادیه نشان داد که غالب آنان برای سرنوشت حرفه‌ای خود و مآلاً کتاب و مطالعه ارزش قائلند و بنا دارند تا خود نمایندگانشان را انتخاب و برای برنامه‌ریزی و عملکردی ۴ساله راهی اتحادیه کنند.

روز گذشته با حضوری نسبتاً پرشور انتخابات صنفی هیئت مدیره ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد. به دنبال بحران‌های تحمیل شده به بدنه صنف در سالیان اخیر، این نگرانی در فعالان این حوزه ایجاد شده بود که مرحله اول انتخابات با کم‌فروغی برگزار شود و به دور بعدی و یا حتی تعیین سرپرست بیانجامد. امّا حضور گرم و صمیمی اعضای اتحادیه نشان داد که غالب آنان برای سرنوشت حرفه‌ای خود و مآلاً کتاب و مطالعه ارزش قائلند و بنا دارند تا خود نمایندگانشان را انتخاب و برای برنامه‌ریزی و عملکردی ۴ساله راهی اتحادیه کنند. از عوامل متعددی می‌توان در موفقیت این فرآیند یاد کرد:

- دغدغه‌مندی گروهی از ناشران قدیمی در دعوت از ناشران مختلف برای کاندیداتوری در انتخابات.

- حضور تشکل‌های مختلف نشر به خصوص انجمن ناشران دانشگاهی و ناشران کتاب کودک و نوجوان در فرآیند تبلیغات انتخاباتی و برگزاری جلسات خصوصی و عمومی با کاندیداها و بررسی برنامه‌های آنان.

- برگزاری جلسات مختلف گفتگو، به وسیله ناشران پیشکسوت و اجتماعات مختلف آنان در جهت بررسی اهداف و برنامه‌های کاندیداها و اعلام موضع در حمایت از کاندیداهای مختلف که شکلی تقریباً حزبی به انتخابات داده بود.

- برنامه محوری کاندیداها و اعلام و ارائه اهداف و برنامه‌های پیش رو که نشان از شرکت هدفمند اعضاء در این دوره داشت و فعالیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی با رعایت سلامت و احترام و ادب به گروه‌ها و رقبای انتخاباتی آنچنان که از این قشر فرهیخته انتظار می‌رفت.

- تشکیل ائتلاف از میان کاندیداهای همفکر و همسو تحت عنوان " همگامان نشر " و " گروه پاسخگو " و فعالیت‌های مختلف تبلیغی آنان.

- همراهی رسانه‌های عمومی و خبرگزاری‌ها نظیر ایلنا، ایلنا، ایبنا، مهر… و تحت پوشش قرار دادن اخبار این انتخابات صنفی.

- و در آخر بی‌انصافی است اگر از نقش ویژه کارگروه انتخابات اتحادیه، به سادگی بگذریم که مسئولیت سنگین جلسات آشنایی اعضای صنف با کاندیداها و برنامه‌هایشان و نیز پرسش و پاسخ را برعهده گرفته بودند. بخش درخشان تأثیر این کارگروه در روز گذشته(۰۵/۰۸ / ۹۳) و با استفاده از ظرفیت‌های موجود اطلاع رسانی و دعوت از اعضاء(پیامک‌های متعدد گزارشی) برای حضور پای صندوق‌های رأی، نمود پیدا کرد که جا دارد قدردانی و سپاس خود را از این حرکت مدنی ارزشمند و عدالت مدارانه، تقدیم این عزیزان کنیم. آنانی که در واقع باید سکان هدایت اتحادیه را به گروه جدید می‌سپردند و برای زحمات ۴سال گذشته به آنان خسته نباشید بگوییم.

امیدواریم که منتخبین بتوانند به برنامه‌هایشان جامه عمل بپوشانند و اعتماد از دست رفته صنف را بازیابی کنند.

امیدواریم بتوانند با ایستادگی در مقابل رفتارهای فراقانونی و سلیقه‌ای از حقوق از دست رفته این صنف در مجامع مختلف دفاع کنند.

امیدواریم بتوانند حیثیت خدشه‌دار شده این صنف زحمتکش را اعاده کنند.

امیدواریم بتوانند آرامش را به فضای کسب و کار برگردانند.

امیدواریم که پس از سال و چند ماهی که از شروع به کار دولت اعتدال و تدبیر گذشته است شاهد بازگشت آرامش به فعالیت‌های این صنف باشیم که اگر چنین نشود وضعیت کتاب و مطالعه در این سراشیبی سقوط معلوم است که به کجا خواهد انجامید.

امیدواریم آنان که کتاب را دوست دارند به این بیاندیشند که با پذیرش خروج ناشران از بند ج قوانین مالیاتی به بند ب و تحمیل تکالیف پرهزینه بر دوش آنان چه اشتباه مهلکی کرده و چه اشتباهی را به بار آوردند. شیوه‌ای که عموماً یا به فساد می‌انجامد و یا با روح قانون در معافیت مالیاتی این صنف کاملاً منافات دارد.

امیدواریم آنان که به سازمان تأمین اجتماعی اختیار داده‌اند تا با آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ریز و درشت و تفسیرهای سلیقه‌ای به کارگاه‌های کوچک و بزرگ نشر بتازند، متوجه شوند که با این کم توجهی چه لطمه‌ای بر پیکره نحیف نشر و کتاب وارد کرده‌اند.

آنان که در طرح کاربری فرهنگی(امکان استفاده از مکان‌های مسکونی به عنوان دفتر نشر و کتابفروشی) با کم دقتی زمینه باج خواهی شهروندان از یکدیگر و رو در رویی آنان در مقابل هم را فراهم ساخته‌اند و حقوق عمومی مردم در گسترش فضاهای بسیار محدود فرهنگی فعلی را نادیده گرفته‌اند. آنجا که کاربری فرهنگی را منوط به رضایت همسایگان دانسته‌اند(که امری ناشدنی است). در جایی که می‌توانست احراز مزاحمت به تأیید کارشناس رسمی دادگستری ملاک محدودیت قرار بگیرد.

آنان که هنوز نمی‌دانند برای ماندگاری مدیران و کارکنان دفاتر نشر و کتابفروشی‌ها در این شغل باید از همه آنان حمایت کنند و تسهیلات و تشویقات مؤثر باید شامل همه این عزیزان شود و صرفاً با کاهش هزینه‌های ناشران(اگر محقق شود) این صنف و کتاب از بحران خارج نخواهد شد.

روی سخن من با تمام مسئولین دولتی و نمایندگان محترم مجلس است:
با کتاب و اهالی کتاب مهربان باشید.

به یاد او که آخر است پس از هر چیز، بی هیچ پایانی

مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده

فرهاد تیمورزاده

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز