خبرگزاری کار ایران

راه اندازی نخستین سامانه «خبرخوان تلفنی» در ایران؛

شنیدن لحظه به لحظه آخرین اخبار روزنامه‌ها و سایت‌ها از طریق تلفن

کد خبر : ۲۱۷۸۱

با تلاش متخصصان یك شركت دانش بنیان ایرانی، نخستین سامانه خبرخوان تلفنی با قابلیت پخش لحظه به لحظه آخرین اخبار خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری مختلف كشور از طریق تلفن در آینده نزدیك در دسترس هموطنان قرار می‌گیرد.

با تلاش متخصصان یك شركت دانش بنیان ایرانی، نخستین سامانه خبرخوان تلفنی با قابلیت پخش لحظه به لحظه آخرین اخبار خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری مختلف كشور از طریق تلفن در آینده نزدیك در دسترس هموطنان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، هادی ویسی، مدیرعامل شركت «عصر گویش پرداز» اظهار داشت: با بهره‌برداری از این سیستم كه با فناوری‌های پیشرفته تشخیص گفتار و متن‌خوان خودکار طراحی شده، عموم مردم می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفنی كه به زودی اعلام خواهد شد، اسم روزنامه یا خبرگزاری مورد نظر خود و موضوع خبری مورد علاقه خود را به سیستم اعلام كرده و سرتیتر عناوین خبری و متن كامل آخرین اخبار درج شده در سایت خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را بشنوند.

وی خاطرنشان كرد: سامانه خبرخوان نیوشا از تلفیق قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شامل فناوری‌‌های تشخیص خودکار گفتار و تبدیل متن به گفتار (متن‌خوان) حاصل شده كه آن را قادر می‌كند عنوان روزنامه یا خبرگزاری و زمینه موضوعی مورد نظر كاربر را كه به صورت گفتاری به سامانه داده می‌شود، تشخیص داده و اخبار مورد نظر كاربر را از بین اخبار هر روزنامه و خبرگزاری كه از طریق سیستم آر.اس.اس سایت‌ها در اختیار سیستم قرار گرفته جدا كرده و از طریق سیسم تبدیل هوشمند متن به گفتار، آنها را برای كاربر قرائت كند.‌

ویسی تصریح كرد: قابلیت‌های سیستم طراحی شده كاملا منحصر به فرد است و هیچ یك از سیستم‌های تلفنی گویای كلاسیك، امكان ارائه این سرویس را ندارند چون با توجه به تعداد زیاد روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، سیستم‌های تلفنی رایج كه قادر به تشخیص گفتار كاربر نیستند، ناچارند كه هر یك از این ده‌ها خبرگزاری و روزنامه و سایت خبری را با یك شماره خاص مشخص كنند كه قطعا اعلام شماره مربوط به هر روزنامه و سایت خبری پس از هر بار تماس تلفنی كاربر، فرآیندی فوق العاده زمان بر و كاملا غیر منطقی خواهد بود. از طرف دیگر با توجه به حجم عظیم اخبار و انتشار لحظه به لحظه آنها در سایت خبرگزاری‌ها و رسانه‌های الكترونیكی، ضبط اخبار رسانه‌ها با صدای انسان جهت پخش از طریق سیستم‌های تلفنی رایج، عملا امكان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان كرد: سامانه خبرخوان، نمونه‌ تخصصی نرم افزار نیوشا - از نرم افزارهای تلفنی مبتنی بر تشخیص گفتار فارسی و متن‌خوان فارسی شركت - است كه برای تشخیص گفتار از پشت تلفن توسعه داده شده است. نرم افزار تشخیص گفتار تلفنی علاوه بر ارائه اخبار، كاربردهای متنوع دیگری در تسهیل ارتباط با دریافت كنندگان خدمات در بخش‌های مختلف دارد.

ویسی، منشی خودكار تلفنی مبتنی بر گفتار، سیستم تلفنی انتقادات و پیشنهادات، تشخیص اعداد و فرامین صوتی از پشت تلفن، سیستم تلفنی مبتنی بر گفتار برای بانك‌ها، سیستم اطلاع رسانی تلفنی مبتنی بر گفتار برای سازمان‌ها و تلفن‌های گویای سلامت (اطلاع‌رسانی پزشکی) و قرآنی (پخش آیات قرآنی از پشت تلفن) را از دیگر نسخه‌های توسعه داده شده سیستم تشخیص گفتار تلفنی نیوشا عنوان كرد.

به گفته وی با استفاده از قابلیت تشخیص خودکار گفتار در این نرم افزار، کاربر می‌تواند درخواست خود را به سامانه به صورت گفتاری بیان كند و سامانه از روی صحبت وی، فعالیت موردنظر را تشخیص دهد. به عبارتی، در این حالت نیازی به منوبندی و پخش راهنمایی‌های طولانی در هر منو وجود ندارد و کاربر می‌تواند مشابه با حالتی که با یک اپراتور انسانی صحبت می‌کند، با سامانه ارتباط برقرار كند.

ویسی تصریح كرد: پس از راه اندازی سامانه خبرخوان تلفنی نیوشا، كه به در آینده نزدیک در اختیار عموم قرار خواهد گرفت، سامانه تلفن گویای قرآن، اعلام تلفنی وضعیت ترافیك تهران و اطلاع رسانی تلفنی وضعیت سهام بورس را در دست طراحی داریم كه از قابلیت‌های كاملا منحصر به فردی برخوردارند.

گفتنی است، شركت عصر گویش پرداز از سال 1382 به عنوان نخستین شركت ایرانی فعال در زمینه هوش مصنوعی و پردازش سیگنال گفتار به همت جمعی از محققان دانشگاه صنعتی شریف در قالب شركتی دانش بنیان در مركز رشد واحدهای فناوری این دانشگاه شكل گرفت و در حال حاضر به صورت یك واحد تولیدی تحقیقاتی مستقل فعالیت دارد و محصولات و پروژه‌های مختلفی را انجام داده است. عمده محصولات و خدمات ارائه شده توسط این شرکت برای نخستین بار در کشور و به صورت حرفه‌ای در زمینه‌های پردازش و تشخیص گفتار بوده است كه از جمله آنها می توان به نخستین سامانه تایپ گفتار فارسی (نویسا)، نخستین سامانه هوشمند تلفنی مبتنی بر گفتار (نیوشا) و سامانه متن خوان فارسی (آریانا) اشاره كرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز