خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ایلنا خبر داد:

گزارش یک مورد مشکوک به تب کریمه‌کنگو در خراسان شمالی

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۱۳۴

در بهترین شرایط درمانی این بیماری در کشور، ۱۰ درصد تلفات خواهیم داشت / بهترین روش پیشگیری از این بیماری «ذخیره سردخانه‌ای گوشت» حیوان به مدت ۶ تا ۲۴ ساعت است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از یک مورد مشکوک به بیماری تب‌کریمه کنگو در خراسان شمالی خبر داد.

«محمود نبوی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: بر اساس جدول گزارش‌دهی دانشگاه علوم پزشکی نمونه خونی مردی ۴۴ ساله‌ای از اهالی خراسان شمالی برای بررسی به آزمایشگاه ارسال شده که تاکنون جواب قطعی آن اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه پایین آمدن پلاکت خون و بروز خونریزی نیز حمل بر ابتلا به بیماری تب‌کریمه تعبیر می‌شود، ادامه داد: این بیماری آندمیک بوده و در کشور بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در سال مبتلا به این بیماری می‌شوند که سال به سال شاهد نوسان تعداد بیماران در کشور هستیم.

به گفته نبوی در بهترین شرایط درمانی این بیماری در کشور، ۱۰ درصد تلفات خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در مرزهای شرق کشور شاهد شیوع این بیماری و تلفات ناشی از آن هستیم گفت: تلاش کرده‌ایم با برگزاری کلاس‌هایی از بروز این بیماری جلوگیری کنیم.

نبوی افزود: بیماری تب‌کریمه ‌کنگو در حیواناتی مانند گاو و گوسفند که علائم بالینی کمی نشان می‌دهند، وجود دارد و اگر کسی خود اقدام به کشتار مستقیم حیوان آلوده به این بیماری کرده و خون حیوان به فرد ترشح کند، شخص به این بیماری دچار می‌شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بهترین روش پیشگیری از این بیماری را «ذخیره سردخانه‌ای گوشت» حیوان به مدت ۶ تا ۲۴ ساعت عنوان کرد.

وی درباره مشکلات مبارزه با این بیماری گفت: این بیماری را به‌طور قطع نمی‌توان کاهش داد، زیرا در طبیعت کنه‌های سختی داریم که از بین نمی‌روند و با گزش آن‌ها فرد به بیماری دچار می‌شود.

نبوی گفت: در مناطقی که مردم خود اقدام به کشتار دام می‌کنند(سیستان و بلوچستان، خراسان و…) جلساتی در خصوص روش‌های مبارزه با این بیماری با سازمان دامپزشکی کشور داشته‌ایم.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خاتمه خاطرنشان کرد: در کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» اثر حکیم جرجانی به بومی بودن این بیماری اشاره شده و در سال ۱۳۴۰ نیز این بیماری را در آذربایجان داشته‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز