خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران مطرح شد:

سرانجام سرمایه بلاتکلیف ناشران برای واردات کاغذ به کجا می‌رسد؟

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۹۸۸

بحران به‌وجود آمده برای میلیاردها تومان سرمایه مشترک تعاونی ناشران و حدود ۱۱۰ ناشر که بنا بود پس از عقد قرارداد برای واردات کاغذ صرف شود، از طرف شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران هنوز درحال پیگیری‌ست و پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شده‌است.

بحران به‌وجود آمده برای شرکت تعاونی ناشران و پرداخت میلیاردها تومان سرمایه‌ی مشترک تعاونی ناشران و حدود ۱۱۰ ناشر عضو که پس از انعقاد قرارداد بنا بود برای واردات کاغذ صرف شود، از طرف شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران درحال پیگیری‌ست و پرونده مذکور به دستگاه قضایی کشور ارجاع داده شده است.

محمدمهدی داودی‌پور(مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران) از تلاش‌های صورت گرفته برای احقاق حق این ناشران صحبت کرد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ اظهار داشت: در سال ۹۱ که نوسانات ارزی به اوج خود رسیده بود؛ ما به‌عنوان یک شرکت تعاونی که اصلی‌ترین وظیفه‌مان تهیه مواد اولیه ناشران و کتابفروشان عضو و در مرحله بعد ناشران است؛ برای واردات کاغذ به مشکل برخورد کردیم.

وی ادامه داد: به‌رغم اینکه خون در رگ‌های ناشران و صنعت نشر کاغذ است در تصمیم‌گیری‌هایی که صورت گرفته بود؛ تخصیص ارز برای وارد کردن کاغذ حتی در اولویت دهم و همپای کالاهای غیرضروری هم قرار نگرفته بود. این درحالی است که ۹۰ درصد کاغذ صنعت نشر کشور از طریق واردات و از خارج تامین می‌شود. با توجه به چنین شرایطی تعاونی ناشران از میان اشخاص حقیقی و حقوقی که ظاهرا برای کمک نسبت به تامین ارز مراجعه می‌کردند و معمولا هم خود را به سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها منسوب می‌دانستند؛ شخصی حقیقی که ادعا می‌کرد می‌تواند مبلغی ارز متعلق به یکی از سازمان‌ها را در اختیار ما بگذارد. بعداز بررسی‌های فراوان برای حل معضل ارز و کاغذ همین راه را انتخاب کردیم که متاسفانه تعاونی و ناشرانی را که برای خرید کاغذ از سرمایه خودشان هزینه کردند؛ دچار این بحران کرد.

داودی‌پور در رابطه با سرانجام و نتیجه سرمایه تعاونی و ناشرانی که طی این ماجرا معلق و بلاتکلیف مانده است؛ گفت: نزدیک به ۱۰۰۰ برگ و بیشتر سند، صورت‌جلسه داریم که به مقامات قضایی و تشکیلات مربوطه ارائه داده‌ایم و بعداز یک سال پیگیری این جریان توانستیم دستگاه قضا را متقاعد کنیم تا این پرونده را به‌عنوان یک پرونده کیفری مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به تبعات و مشکلاتی که این بحران برای ناشران درگیر و تعاونی به وجود آورده است؛ گفت: متاسفانه بعداز بروز این بحران عده‌ای به فعالیت تعاونی بدگمان شدند و اصل و اساس تعاونی را زیرسوال بردند که خوشبخانه همین عده هم بعداز تشکیل هیئتی ۵ نفره به‌عنوان نمایندگان پیگیری موضوع به کمک تعاونی آمدند تا هرچه سریعتر بتوانیم این مسئله را حل و فصل کنیم. خدا را شکر هم که پرونده در مسیر درستی قرار گرفته و به نتیجه پرونده و روشن کردن تکلیف سرمایه این عزیزان بسیار امیدوار هستیم.

داودی‌پور در رابطه با نتیجه پیگیری‌هایی که توسط دستگاه قضا صورت گرفته است و پاسخ به این سوال که آیا این اشخاص حقیقی به دستگاه قضایی هم معرفی شده‌اند یا خیر، گفت: ما اسامی اشخاص مرتبط و مسئول این کلاهبرداری را به‌صورت کاملا روشن و شفاف به همراه مدارک و مستندات مربوطه در اختیار دستگاه قضایی و مقامات ذی‌ربط قرار داده‌ایم و هیچ جای ابهام یا دلیلی برای پرده‌پوشی نداریم اما به دلیل در حال پیگیری بودن این پرونده قضایی و برای اینکه نه به روال عادی و طبیعی پرونده لطمه‌ای بخورد و نه اینکه قبل از حکم قاضی و دادگاه شخصی را با نام متهم خطاب کنیم؛ از رسانه‌ای کردن نام هر شخص حقیقی یا حقوقی معذوریم.

وی در ادامه افزود: مطمئنا بعداز نهایی شدن نتیجه پرونده و صدور رای دادگاه تعاونی به‌صورت کاملا شفاف و روشن اطلاعات متهمان در اختیار رسانه‌ها نیز قرار خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز