خبرگزاری کار ایران

شهاب طباطبایی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

حزب ندای ایرانیان در انتخابات مجلس فعالانه حضور می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۹۳۲

آقای خرازی محور تشکیلات ندا نیستند بلکه یک عضو موسس در کنار سایر اعضای موسس هستند / ندا در کنار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حتما در انتخابات آینده فعالانه عمل خواهد کرد / پس از دریافت مجوز رسمی، برنامه‌هایمان را آغاز خواهیم کرد / طرف مقابل ما بحران آب، بحران بیکاری و مشکلاتی است که مردم با آن مواجهند / به نزد بزرگانی که ممکن است نقدهای جدی به ندا هم داشته‌اند، رفته‌ایم / دیدگاه‌ و ریشه‌مان اصلاح‌طلبی است

اگر بگوئیم زمانی که خبر تاسیس حزب ندای ایرانیان رسانه‌ای شد، همانند بمبی بود که در رسانه‌های ایران منتشر شد، چیزی به گزاف نگفته‌ایم. این حزب از وقتی که پا به رسانه‌ها گذاشت با موجی از واکنش‌های مثبت و منفی روبه‌رو گشت. بسیاری بدلی‌اش نامیدند و بسیاری دیگر آن را فرصت تازه برای اصلاح‌طلبان خواندند و گفتند در فضایی که احزاب موثر اصلاح‌طلب با محدودیت‌های شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، تشکیلاتی نوپا آمده و می‌خواهد ذیل گفتمان اصلاحات به کنش‌ورزی اصلاح‌طلبانه بپردازد. بهرحال ندای ایرانیان از ریز و درشت انتقادات و اخبار رسانه‌ای قامتی برافراشته و می‌خواهد کار خویش را در فضای سیاست ایران آغاز کند. سیدشهاب‌الدین طباطبایی از اعضای حزب ندای ایرانیان اما ناشناختگی را دلیل اصلی این انتقادات می‌داند و معتقد است که باید صبر داشت. وقتی از وی می‌پرسم که آیا از این انتقادات گلایه دارد می‌گوید خیر، ما از این انتقادات استقبال هم می‌کنیم اما در بخش دیگری از گفت‌وگویش نیز منتقدان را به صبر دعوت می‌کند. این عضو بلندپایه ندای ایرانیان در گفت‌وگویش با ایلنا به تببین مواضع و راهبردهای این حزب نوپا و همچنین برنامه‌های ندا می‌پردازد. مشروح مصاحبه تفصیلی ایلنا به سیدشهاب‌الدین طباطبایی در پی می‌آید:

با تکیه بر اشتراکات فعالیت می‌کنیم و نه تکیه بر تمایزات و اختلافات

حزب ندای ایرانیان از گروه‌هایی بود که وقتی اعلام شد که چنین حزبی در حال تشکیل است، نگاه‌های زیادی را معطوف به خود کرد و واکنش‌های مختلفی نسبت به آن در میان جامعه سیاسی شد. به عنوان یکی از اعضای چه شرایط و مسائلی موجب شد تا حزب ندا تشکیل شود؟

اگر ما به بلوغ سیاسی معقتد هستیم یا اینکه حداقل به بلوغ طبیعی اعتقاد داریم، تشکیل یک جریان یا حزب جدید مثل ندا میان جریان‌های سیاسی موجود، گونه‌ای بلوغ سیاسی و البته طبیعی و روندی اجتناب‌ناپذیر است. شاید بیش از هشت سال است که ما با دوستان و فعالان شاخه جوانان احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا جلسات متعددی داشتیم و هم‌اندیشی می‌کردیم. یکی از مسائلی که مورد تفاهم قرار گرفت این بود که ما هیچ پیشینه تمایز و دعوایی با یکدیگر نداشتیم. ممکن است دوستان و عزیزان بزرگ‌تر، از شروع انقلاب و قبل از آن، چالش‌هایی در روش و حتی منش با یکدیگر داشته باشند و این مسئله طی این سال‌ها بیشتر شده است اما در آن جلسات هم‌اندیشی جوانان احزاب متوجه شدیم که ما نقطه افتراقی جز دیدگاه‌های سیاسی‌مان نداریم و پس از مدتی به این جمع‌بندی رسیدم که ضرورتی ندارد ما ادامه‌دهنده اختلافات باشیم بلکه ما می‌توانیم با تکیه و تاکید بر مشترکات گام‌های جدیدی را آغاز کنیم. باور ما که در بیانیه راهبردی شماره یک حزب ندا نیز به آن اشاره شد، این است که با تکیه بر اشتراکات فعالیت می‌کنیم و نه تکیه بر تمایزات و اختلافات. اگر در ابتدای تشکیل ندا کمی سروصدا شد و نگاه‌ها را به خود جلب کرد، من آن را طبیعی می‌دانم، چرا که این از ویژگی‌های ما در مواجهه با پدیده‌های جدید است چنانچه اندکی صبوری به خرج دهیم و شناخت مناسبی از پدیده‌های جدید به‌دست آوریم طبعا موضع‌گیری‌هایمان هم متفاوت خواهد بود. متاسفانه نیت‌خوانی و قضاوت زود هنگام یکی از آفت‌های فعالان سیاسی محسوب می‌شود که مختص یک جناح هم نبوده و عمومیت دارد. البته اگر ما هم تبیین درست و به‌موقع‌تری از ندا ارائه می‌کردیم در کاهش سوءتفاهمات موثرتر بود. هر چند انتظار ما در حزب ندا این بود که مجموعه فعالان سیاسی اول ندا را بشناسند و سپس اظهارنظر بکنند. در مجموع شرایط به‌وجود آمده و اعلام‌نظرها را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

دیدگاه‌ و ریشه‌مان اصلاح‌طلبی است

تبلیغات روزهای اول به شکلی بود که وقتی ندا به گوش می‌رسید این تصور شکل می‌گرفت که ندا مجموعه شبه‌کاریکاتوری از اصلاح‌طلبان است و می‌خواهد از بزرگان اصلاح‌طلب عبور کند. چه چیزی این تصور اولیه را شکل داده بود؟

من به دوستان گفته‌ام که آنقدر اصلاحات ریشه‌ای و عمیق هست که قرار نیست با یک تشکل جدید که تفاوت‌هایی در روش و نه منش با سایر اصلاح‌طلبان دارد و از دل اصلاح‌طلبی جوشیده است، آسیبی متوجه‌اش شود. ممکن است روش‌های ما با برخی از اصلاح‌طلبان متفاوت باشد اما دیدگاه‌ و ریشه‌مان اصلاح‌طلبی است. اگر به شعارهای اصلاح‌طلبی نظیر تنوع، تکثر و به رسمیت شناختن دیدگاه‌های مختلف اعتقاد داشته باشیم اتفاقا وجود ندا ثابت می‌کند که اینها در درون اصلاح‌طلبی وجود دارد و فقط شعار نیست. از سوی دیگر، مجموعه هیات موسس حزب ندا کسانی هستند که درون جریان اصلاح‌طلبی و احزاب اصلاح‌طلب رشد کرده و پروش یافته‌اند. اگر بزرگان جریان اصلاح‌طلبی به کاری که تاکنون انجام داده‌اند، اعتقاد دارند که به نظرم دارند، باید به جوانان فرصت بیشتری بدهند.

درباره اتهام بدلی بودن‌تان هم صحبت می‌کنید.
در بخش اندکی از جریان اصلاح‌طلب رویکردی وجود دارد که اگر جریان و گروه جدیدی در درون اصلاحات شکل بگیرد، آن را از اصلاح‌طلبی جدا می‌بینند و جدا می‌کنند. من این رویکرد را نمی‌پسندم و فکر هم نمی‌کنم حاصل نظر جمیع اصلاح‌طلبان این باشد. هر کسی که بخواهد در چارچوب اصلاح‌طلبی فعالیت کند، باید بپذیریم که آن فرد اصلاح‌طلب است. مشاهده کردیم که برخی از دوستان اصلاح‌طلب نقدهایی متوجه بخشی از جریانات درون قدرت و حاکمیت می‌کنند و می‌گویند مگر می‌شود با یک مصاحبه ما پایه‌های نظام به لرزه دربیاید و اقدام علیه امنیت ملی محسوب شود که این حرف درستی است و این استدلال اینجا نیز کاربرد دارد و آن اینکه مگر می‌شود اصلاحاتی که ریشه‌دار است و در میان متن مردم و جامعه ریشه دوانیده و نهادینه شده با یک اقدام اصلاح‌طلبی دیگر، انشقاقی در آن ایجاد شود و خدشه‌ای بر وحدتش وارد شود.

هرکس ما را نقد می‌کند، در حال کمک کردن به ماست

واکنش‌ شما به نقدها چه بوده است؟

نگاه ما این است که هرکس ما را نقد می‌کند، در حال کمک کردن به ماست. نقد هدیه‌ای است از جانب هر آنکه ما را نقد می‌کند که شاید در بعضی موارد کادوپیچ و روبان‌زده نباشد!

به نزد بزرگانی که ممکن است نقدهای جدی به ندا هم داشته‌اند، رفته‌ایم

از این انتقادات هم گله‌مند هستید؟

اصلا. اگر فردی به قصد اصلاح‌، نقد می‌کند باید از آن نقد استقبال کرد. من چطور می‌توانم انتظار داشته باشم اگر من نقدی می‌کنم، دیگران نقد مرا تخریب و مخالفت برداشت نکنند اما وقتی که به من نقدی وارد می‌شود، آنها را به پای تخریب بگذارم. در این سه ماه گذشته نیز نقدهای بسیاری صورت گرفت و ما در این مدت توانستیم نکات مثبت بسیاری از آنها استخراج بکنیم و حتی در بیانیه راهبردی‌مان هم از آنها استفاده کردیم. باید تاکید کنم که ما در درون جریان ندا از هر نقدی استقبال کرده‌ایم و حتی به نزد بزرگانی که ممکن است نقدهای جدی هم داشته‌اند رفته‌ایم و بی‌واسطه نقدهایشان را شنیده‌ایم و از آنها بهره برده‌ایم. ما حتی روزهای پنجشنبه را برای اینکه اگر فردی نقدی دارد و نمی‌خواهد نقدهایش در فضای عمومی منتشر شود اختصاص داده‌ایم.

از دیدار با برخی از بزرگان اصلاح‌طلب برای شنیدن نقدهایشان خبر دادید. این افراد چه کسانی بوده‌اند؟

با دوستان زیادی دیدار کرده‌ایم و نقطه‌نظراتشان را شنیده‌ایم. اجازه بدهید بعد از فعالیت رسمی با اجازه آن عزیزان مشروح صحبت‌ها را هم منتشر خواهیم کرد.

با افراد درون حاکمیت هم دیدار داشته‌اید؟

دیدارهایمان تاکنون در همین حد بوده و در قالب رایزنی و ارائه نظرات ندا بوده است. البته بیانیه راهبردی را برای مجموعه کسانی که در نظام تاثیرگذار هستند، فرستاده‌ایم…

نامه‌ای که به رهبری نوشته شد و توسط آقای خرازی به دست ایشان رسید، در همین قالب بود؟

نامه‌ای به رهبری نوشته نشده است…

بیشتر توضیح می‌دهید.

تبیین مواضعی از سوی هیات موسس حزب ندا صورت گرفت که در حد چهار صفحه بود و برای اطلاع چند نفر از جمله آقای خاتمی ارسال شد و از آقای خرازی خواستیم متن این تبیین مواضع و دغدغه های جمع به اطلاع مقام معظم رهبری هم برسد.

واکنش رهبری نسبت به این تبیین مواضع چه بوده است؟

من از واکنش ایشان خبری ندارم.

ندا در بیانیه‌ راهبردی‌اش بر دو مسئله گفتگو و تعامل میان گروه‌ها و اعتمادسازی در بدنه حاکمیت تاکید کرده بود. حال ندا برای ایجاد اعتماد، چه تاکتیک‌ها و روش‌هایی را اتخاذ کرده است؟

متاسفانه فضایی در کشور شکل گرفته است که حتی منتقدین واقعی هم ابتدا باید اثبات کنند که به دنبال براندازی، تخریب و اتهام‌زنی نیستند. این فضا هم دو طرفه ایجاد شده و البته قدرت رسمی حاکم باید از خویش اقتدار نشان دهد، به این معنا که هر که اقتدار دارد، مدارایش هم بیشتر است. متاسفانه این فضای تحمل شکل نگرفته و فضای بی‌اعتمادی هم به آن دامن زده شده و تندروها هم علاقه نداشتند که فضای آرامش در کشور ایجاد شود. ما به دنبال این هستیم که اول اثبات کنیم دنبال براندازی نیستیم و اگر نقد می‌کنیم، نقدمان سازنده و دلسوزانه و همراه با پیشنهاد است.

گفتید که می‌خواهید اثبات کنید که به دنبال براندازی نیستید و می‌خواهید اعتمادسازی کنید. ارزیابی‌تان از زمان راه‌اندازی ندا تاکنون برای این مهم چیست؟

در حد امکانات و به اندازه تلاش‌هایمان نسبتا امیدوارکننده بود.

واکنش طرف مقابل‌تان چطور بوده؟

طرف مقابل کیست؟ ما طرف مقابلی نداریم.

طرف مقابل ما بحران آب، بحران بیکاری و مشکلاتی است که مردم با آن مواجهند

منظور جریان اصولگراست.

بگذارید واقعیتی را بگویم، وقتی در دو سه هفته اول بخشی از نیروهای دو طرف در مورد ندا اظهار نگرانی کردند، من بسیار افسوس خوردم نه از آن جهت که به ما مربوط بود، وقتی کشور با بحران آب مواجه است و در حالی که بر مسئله کمبود آب تاکید می‌کنند، به جای پرداختن به این بحران و دادن پیشنهاد، نگران حزب ندا شده‌اند، از یک طرف بخشی از اصلاح‌طلبان می‌گویند ندا موجب انشقاق شده و از طرفی بخشی از اصولگرایان می‌گویند که نکند ندا ادامه فتنه باشد. وقتی من می‌گویم طرف مقابل نداریم یعنی طرف مقابلی در میان نیروهای موجود در نظام جمهوری اسلامی نداریم. طرف مقابل ما، بحران آب، بحران بیکاری و مشکلاتی است که مردم با آن مواجهند. به نظرم اگر کسی در کشور ما برای بهبود شرایط کشور کار حزبی و سیاسی می‌کند، طرف مقابلش به طور طبیعی نارسایی‌ها و کمبودها باید باشد… طرف مقابل ما کسانی هستند که منافع ملی را خدشه‌دار می‌کنند یا مانع توسعه کشور می‌شوند.

تعامل‌تان با نیروها و جریان‌های سیاسی بالاخص اصولگرایان چگونه است؟

ما با هر جریانی که در داخل نظام و برای پیشرفت کشور فعالیت کند، تعامل خواهیم داشت. معتقدیم که پیشرفت مردم، پیشرفت نظام خواهم بود، نمی‌شود از امنیت مرزها صحبت کرد اما نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان چشم‌پوشی کرد، نمی‌شود از پیشرفت علمی در کشور صحبت کرد اما نسبت به عوامل پیشرفت که در مرحله اول دانشجویان هستند بی‌توجه بود.

یعنی رفتارتان معطوف به توسعه ملی است.

حتما به این شکل خواهد بود. به نظرم، اگر بتوان با اصولگراترین اصولگرایان در این باره فعالیت و همکاری کرد، حتما همکاری خواهیم کرد. یک مسئله دیگر هم که نیاز به بیان است، این است که به ما گفتند شما را دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی درست کردند، من به این دوستان گفتم اگر امنیتی به این معنا باشد که ما نگران امنیت کشور هستیم، حتما یک مجموعه امنیتی هستیم و اگر این امنیت منجر به توسعه و رفاه ملی شود، ما به دنبال این امنیت خواهیم بود.

بیان اشتباهات به معنای فراموش کردن دستاوردها نیست

به حزب ندا، حزب توابین هم گفته می‌شود. نظرتان در خصوص این گزاره چیست؟

اول اینکه مدعی، باید بیّنه‌اش را ارائه کند. من تاکنون سند مستدلی دال بر این ادعا ندیده‌ام. دوستان باید مصداق مشخص نشان بدهند. اگر ما گفته‌ایم که نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، حرف تازه‌ای نیست چرا که بارها این جمله را آقای خاتمی و سایر بزرگان اصلاحات بیان کرده اند. کمااینکه اواخر هفته گذشته نیز آقای خاتمی تاکید کردند که ما منکر اشتباهات خود نیستیم. اگر عدم تکرار اشتباهات گذشته توبه از اصلاح‌طلبی است من می‌گویم مجموع عقلای اصلاح‌طلب تواب هستند. ما می‌گوئیم که در دوران اصلاحات اشتباهاتی رخ داد که می‌خواهیم از آنها درس بگیریم و تکرارش نکنیم و بر این باوریم که حرف مرد دوتاست چرا که هروقت به اشتباهش پی برد حرفش را اصلاح می‌کند. البته بیان اشتباهات به معنای فراموش کردن دستاوردها نیست، دستاوردهای هشت سال دولت اصلاحات قابل مقایسه با هشت سال بعد از آن نیست، ببینید الان هم و غم دولت تدبیر و امید بر این است که در اقتصاد و سیاست خارجی به سال ۸۴ برسد و اگر ما سخن از نقد و اشتباه می‌کنیم معتقدیم به دلیل نتایج آن اشتباهات، بسیاری از دستاوردهای اصلاحات دیده نشد، فراموش شد و یا هیچ انگاشته شد.

کسی نمی‌گوید چرا بلکه می‌گویند چرا در بیان این انتقادات، طوری وانمود و بازنمایی صورت می‌گیرد که گویی اشتباهات فقط از جانب اصلاح‌طلبان بوده و طرف مقابل بری از هر خطایی است

ببینید وقتی محور انتقاد ما شورای شهر دوم است، من چه انتقادی نسبت به اصولگرایان و حاکمیت می‌توانم بکنم؟ وقتی سه لیست مجزا از اصلاح‌طلبان منتشر شد و سازوکار نیروهای اجرایی و نظارتی آن انتخابات اصولگرایان نبودند بلکه ما اصلاح‌طلبان بودیم و شکست خوردیم، در این باره چه نقدی به طرف مقابل است؟

انتخابات دوره دوم شوراها یکی از انتقادات شما به اصلاح‌طلبان است. مجلس ششم یکی دیگر از محورهای انتقادات مجموعه ندا به جریان اصلاحات است. در مجلس ششم که قبول دارید طرف مقابل هم کم چوب لای چرخ اصلاحات نگذاشت.

بررسی هر اتفاقی نیازمند توجه به جغرافیای آن اتفاق است و فاصله گرفتن از آن اتفاق مثل معمایی است که چون حل شود آسان شود. الان نمایندگان مجلس ششم هم بر این باورند که ارایه و پیگیری طرح‌ها می‌توانست هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ محتوایی به گونه‌ای دیگر انجام شود بنابراین ما هم بر همین اعتقاد هستیم که روش‌های به کار گرفته شده الزاما درست نبوده و نیازمند به‌کارگیری روش‌های بهتری بوده است در مقابل هم برخی عکس‌العمل‌ها و واکنش‌ها می‌توانست از انعطاف بیشتری برخوردار باشد. این را هم اضافه کنم معدل رفتار اصلاح طلبان معدل قابل قبولی بوده، مخصوصا وقتی با معدل کار اصولگرایان در دولت های نهم و دهم مقایسه شود. البته به وقتش جوان ترهای اصولگرا نقدهایی که در هشت سال دولت آقای احمدی نژاد به حمایت های آنچنانی و رفتارهای اصولگرایان وارد است را نیز بیشتر مطرح می کنند. من از دوستان خواستارم صبوری کنند. به نظرم اگر این صبر شکل گیرد، حتما به نتایج خوبی دست خواهیم یافت قطعا ما حاضر به تکرار اشتباهات نیستیم. در کنار نقدها، حتما نقد خودمان نیز برای‌مان اولویت دارد.

یکسری اخبار منتشر شد که تعدادی از اعضای هیات موسس حزب ندا، از هیات موسس بودنشان استعفا داده‌اند. این خبر صحت داشت؟

هیچ کدام از دوستان ندا استعفا ندادند بلکه بنا بر شرایط و فضایی که برایشان ایجاد شد، بنا به دلایلی فعالیت رسمی‌شان در ندا کم یا متوقف شد، ما جلسات‌مان را با یکدیگر داریم و دوستان در جلسات مشورتی و راهبردی حزب شرکت می‌کنند و از نظرات‌شان در بیانیه راهبردی شماره یک نیز استفاده شده است.

دلیل توقف فعالیت‌های رسمی‌شان چه بود؟

بنا بر فضا و فشارهایی که عمده‌اش از دوستان خودمان بود، این مسئله رخ داد.

پس از دریافت مجوز رسمی، برنامه‌هایمان را آغاز خواهیم کرد

حزب ندا برای فعالیت‌های رسمی خودش چه برنامه‌هایی را در دستورکار خویش قرار داده است؟

ما چون مجوز رسمی‌ از وزارت کشور دریافت نکرده‌ایم، نمی‌توانیم فعالیت‌ رسمی‌مان را کلید بزنیم ولی در این سه ماهی که فعالیت‌های ابتدایی‌ و در حال تاسیسمان را با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط شروع کرده‌ایم که یکسری از امور و مسائل مانند مسائل اجتماعی را کلید زده‌ایم، مثل کمپین آب و زندگی. ما پس از دریافت مجوز رسمی، برنامه‌هایمان را آغاز خواهیم کرد و در کنار فعالیت‌های سیاسی، حتما به شکل جدی وارد مسائل اجتماعی هم خواهیم شد. همین حالا به اتکاء پتانسیل بالای اعضاء در کشور فعالیت های اجتماعی را به صورت حرفه ای آغاز کرده‌ایم.

در سال آتی، انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و در این فضا گروه‌های سیاسی، فعالیت‌های خودشان را برای حضور در انتخابات شروع کرده‌اند. حزب ندا درباره انتخابات مجلس چه برنامه‌ای دارد؟

ما منتظر هستیم تا پس از دریافت مجوز، برنامه‌های خودمان را اعلام کنیم.

ندا در کنار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حتما در انتخابات آینده فعالانه عمل خواهد کرد

راهبردی برای انتخابات مجلس شکل گرفته است؟
فعالیت‌های انتخاباتی کلی حزب ندا پس از تصویب در شورای مرکزی و کمیته انتخابات اعلام می‌شود. ندا در کنار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حتما در انتخابات آینده فعالانه عمل خواهد کرد.

پس اینکه گفته می‌شد حزب ندا می‌خواهد برای انتخابات مجلس لیست بدهد را تکذیب می‌کنید؟

اگر حزبی تشکیل شود و برای مجلس برنامه نداشته باشد جای تعجب دارد و آن وقت باید پرسید این چه حزبی است که برای انتخابات برنامه ندارد. ما گفته‌ایم که لیست خواهیم داد اما کسی نپرسید شما چه لیستی خواهید داد. همه گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات لیست خواهند داد اما آن لیست، لیست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. حزب ندا در چارچوب جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت خواهد کرد.

از آنجایی که ندا، حزب نسل دوم اصلاح‌طلبان است و قاطبه اصلی‌اش را جوانان را تشکیل می‌دهند، برنامه‌ای برای حضور جوانان در عرصه سیاسی و بالاخص انتخابات مجلس دارد؟ یعنی ممکن است که درخواست سهمیه‌ای برای تعدادی از جوانان برای حضور در لیست انتخاباتی را بکند؟

من واژه سهمیه را عبارت رسایی نمی‌دانم، چراکه به معنای سهم‌خواهی است. به نظرم این اصلا سهم‌خواهی نیست بلکه حق طبیعی کسانی است که در جبهه اصلاحات فعالیت و رشد کرده‌اند. دوستانی که امروز در حزب ندا حضور دارند حداقل سیزده، چهارده سال تجربه کار تشکیلاتی مشترک باهم دارند و این مسئله، مزیت دوستان ندا نسبت به کسانی است که در سال ۷۷ احزاب اصلاح‌طلب را تشکیل داده‌اند. آنها که در سال ۷۷ احزاب اصلاح‌طلب را تشکیل دادند کمتر سابقه کار تشکیلاتی و حزبی مشترک را داشته‌اند. به نظرم اینکه کسانی دوازده سال کار تشکیلاتی دارند در لیست انتخاباتی حضور داشته باشند، اسمش سهم‌خواهی نیست و به نظر می‌رسد فرایند طبیعی و رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخاب اعضای لیست برای انتخابات چه در تهران و چه در شهرستان‌ها، استفاده از نیروهای توانمندی است که البته خیلی هم جوان نیستند و نیاز به سهم‌خواهی ما نیست.

اگر این مسئله رخ نداد.

بگذارید برویم جلو و آن وقت ببنیم چه می‌شود و اگر نشد، تصمیم‌گیری می‌کنیم. تصمیم امروز ما بر حضور و استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

آقای خرازی محور تشکیلات ندا نیستند بلکه یک عضو موسس در کنار سایر اعضای موسس هستند

در حزب ندا شخصیتی حضور دارد که می‌توانست نقطه ثقل و محوری حزب ندا باشد ولی پس از مدتی به محور حملات علیه این حزب شد و آن شخص صادق خرازی است. چه شد شما و دوستانی که به قول خودتان ۱۲ سال سابقه کار تشکیلاتی و حزبی داشتند، گرد آقای خرازی جمع شدند.

باید چند چیز در سوال شما اصلاح شود. اول اینکه، آقای خرازی محور تشکیلات ندا نیستند بلکه یک عضو موسس در کنار سایر اعضای موسس هستند. ایشان به‌واسطه حضورشان در وزارت خارجه، سفارت ایران در فرانسه و چهره بین‌المللی‌ای که دارند از سایر دوستان هیات موسس شناخته‌شده‌تر هستند اما باید بگویم تا زمانی که انتخابات شورای مرکزی برگزار و دبیرکل انتخاب نشده است، نمی‌توان کسی را چهره محوری حزب ندا دانست و نظر آقای خرازی هم این است که میدان کار و فعالیت برای جوانان مهیا شود.

پس ایشان دبیرکل احتمالی ندا نخواهند شد؟

دبیرکلی منوط به انتخابات از سوی اعضای شورای مرکزی است. اکثر اعضای موسس، دبیر‌کل احتمالی ندا هستند.

یک مسئله دیگر درباره آقای خرازی این است که ایشان متعلق به نسل اول اصلاح‌طلبان است. چه مسئله‌ای در پیوند ایشان با نسل جوان‌تر شد؟

ما در مرحله بعدی که پس از اخذ مجوز است، اسم کسان دیگر را مطرح می‌کنیم که از نظر سنی، جزو نسل دوم اصلاحات نیستند و متعلق به نسل اول هستند و شاید پس از شروع به کار، بخشی از آنها جزو شورای مرکزی باشند.

پس این نسل اول و دوم، سنی نیست؟

بله، وجه دیدگاهی دارد و چه خوب است که دوستان اجازه دهند تا نسل دوم وارد میدان شده و در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری وارد شوند. البته این نسل در میان اصولگرایان هم وجود دارد و در میان جوانان اصولگرا نیز چنین دیدگاهی را مشاهده می‌کنیم.

درباره همکاری با اقای خرازی بیان می‌کردید؟

ما یک دیدگاه‌ها و فعالیت‌هایی داشتیم و آقای خرازی هم یک دیدگاه‌ها و فعالیت‌هایی داشتند که هم‌‌پوشانی دیدگاه‌ها‌یمان در حوزه‌های مختلف بالای ۹۰ درصد بود. باید تاکید کنم که نسل دوم حامل اختلافات نسل گذشته نیست و از طرفی اعتقاد دارم که جوانان باید هرچه زودتر وارد عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی شوند. آقای صادق خرازی در اکثر دیدگاه‌ها و مواضع با سایر دوستان اشتراک‌نظر دارند. متاسفانه در چند ماه گذشته در کنار نقدها برخی دوستان حرف هایی در مورد شخص صادق خرازی زدند که دور از انصاف بود. وارد حوزه شخصی او شدند و با کمترین اطلاع و تنها بر اساس شنیده ها بدون تحقیق و یا حداقل پرسش از خود ایشان به انتشار اخباری پرداختند که واقعیت نداشت. یکی دو عکس و چند اظهارنظر شده ملاک قضاوت درباره صادق خرازی و این رویه اساسا برازنده هیچ کس به ویژه اصلاح طلبان نیست! در هر دین و آیین و در مرام اصلاح طلبان بدون تحقیق و گفتگو درباره دیگران قضاوت کردن و تهمت زدن مذموم است. شایسته تر بود دوستان بزرگوار و به ویژه دوستان جوانم به جای استناد به چند حرف و فرد، از آقای خاتمی و نزدیکان ایشان بپرسند که صادق خرازی کیست و برای اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی چه کرد؟

بحثشکل‌گیری ندا و مطرح شدن نواصلاح‌طلبی فقط هم‌زمان شد

آقای تاجیک چندی است که بحثنواصلاح‌طلبی را مطرح کرده‌اند. آیا ندا نواصلاح‌طلب است؟

آقای دکتر تاجیک از مدت‌‌ها پیش مسئله نواصلاح‌طلبی را مطرح کرده بودند. بهرحال آقای تاجیک از دوستان پیشرو و خوش‌فکر اصلاح‌طلب هستند و ممکن است ما در دیدگاه‌هایمان اشتراکات بسیاری داشته باشیم اما فقط بحثشکل‌گیری ما و مطرح شدن بحثایشان فقط هم‌زمان شد.

در صحبت‌هایتان بیان کردید که از کسان بسیاری مشاوره‌هایی گرفته‌اید. آیا از دکتر تاجیک هم مشاوره گرفته‌اید؟

من خودم از جمله کسانی هستم که چند وقت یکبار از نظرات ارزشمند ایشان استفاده می‌کنم ولی اینکه ارتباط تشکیلاتی میان حزب ندا و آقای تاجیک وجود داشته باشد، هیچ اینطور نبوده است و البته همیشه مشتاق هستیم که از نظرات ایشان درباره حزب ندا بهره‌مند شویم.

بسیاری از کسانی که در ندا عضویت دارند از جمله کسانی هستند که قبلا در حزب مشارکت فعالیت داشته‌اند. حال اگر مشارکت بتواند روزی مجددا فعالیت‌هایش را آغاز کند، ندا چه خواهد کرد؟

روزی که مشارکت بتواند فعالیتش را مجددا آغاز کند حتما آن روز، روز خوبی برای همه ما خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز