خبرگزاری کار ایران

نایب رییس مجلس:

انتخاب شهردار همچنان برعهده شورا می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۸۸۸

برآوردی که من از مجلس دارم این است که انتخاب شهردار همچنان برعهده شورا می‌ماند و ممکن است برخی وظایف شورا تغییر پیدا کند و یا برخی قوانین مانند تعداد اعضای شورا مورد بحثقرار گیرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می‌کنم که مسئله انتخاب شهردار مانند گذشته برعهده شورا باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باهنر امروز(شنبه) در همایش مشترک روسای شوراهای اسلامی استان‌ها و شهرهای مراکز استان‌ها با اشاره به سابقه طولانی خود در مجلس شورای اسلامی گفت: من در بدو بحثشوراها و قانون تاسیس آنها حضور داشتم و در این زمینه تلاش کردم، حتی دولت وقت هم نگران چگونگی عملکرد شوراها بود.

وی با اشاره به اینکه تشکیل شوراها در کشور چند سال به تعویق افتاد، افزود: ما از ابتدا تصور داشتیم که شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند بسیاری از کارهایی را که به گردن دولت و خزانه افتاده است را انجام دهند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در گذشته شهرداران برای بودجه‌های چند میلیونی با مجلس بحثو گفتگو می‌کردند، در حالی که اکنون این بودجه عدد بسیار بزرگی است که گاهی از بودجه چند وزارتخانه هم بیشتر می‌شود.

وی بابیان اینکه شخصا اعتقاد دارم، شوراها اختیار کمی دارند، افزود: شوراها باید تمامی مسائل شهر مانند آموزش وپرورش بهداشت و حتی امنیت را بر عهده بگیرند اما این افزایش اختیارات ضمن ایجاد شروطی ممکن است.

باهنر با اشاره به اولین شورای شهر تهران گفت: علیرغم اینکه بسیار امیدوار بودیم که این شورا وارد جناح بندی‌های سیاسی نشود آنقدر بحث‌های سیاسی در این شورا تند شد که با وجود آنکه دولت و شورا هم جهت بودند اما دولت آن را تحمل نکرد و تصمیم به انحلال آن گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: البته خدا را شکر در هر دوره رشد یافتگی را به صورت جدی و محسوس در شوراها می‌بینیم اگر چه جای رشد بیشتری نیز دیده می‌شود.

باهنر تاکید کرد: شهردار شهر تهران بودجه ای ۱۷ هزار میلیارد تومانی را در اختیار می گیرد اگر قرار براین باشد که تنها ۱۶ رای از ۳۱ رای اعضای شورا به وی تعلق بگیرد جایگاه او را متزلزل می‌کند و باید هر روز نگران این باشد که می تواند در سمت خود بماند یا خیر همچنین ناچار است به این مسئله فکر کند که با چه کسانی دوستی کند تا او را عزل نکنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما ولایت فقیه که بالاترین مقام سیاسی و اجرایی است را نمایندگان خبره مردم انتخاب می کنند، افزود: اما در مورد رئیس جمهور این گونه نیست و مستقیما وی با رای مردم انتخاب می‌شود در حالی که مجددا این اتفاق برای شهردار می‌افتد که نمایندگان مردم وی را انتخاب کنند.

وی افزود: حال باید دید افرادی که مردم به عنوان نماینده در شورا انتخاب کردند چه میزان با نظر کارشناسی انتخاب شده‌اند، هیچ اشکالی ندارد که شورای شهر تهران سه ورزشکار مدال آور داشته باشد اما این مسئله به آن معنا نیست که این افراد کارشناس امور شهری هستند.

باهنر با بیان اینکه بهترین جا برای انتخاب مدیر و نظارت بر کار شهردار و شهرداری شورای شهر است، افزود: البته مجلس قانونگذار است و این اختیار را دارد که وظایف شورا را کم یا زیادکند هر چند که من اعتقاد به افزایش اختیارات شورا دارم و شورا نیز باید آرام آرام نشان دهد که می‌تواند همه این وظایف را داشته باشد.

وی با تاکید براینکه ارائه طرح از سوی مجلس شورای اسلامی برای اختیارات و وظایف شورا امری قانونی است، گفت: رابطه شورا با مجلس باید حسنه باشد و اگر قرار باشد تقابلی میان آن دو وجود داشته باشد موجب نگرانی خواهد شد من خواهش می کنم به گونه ای حرکت کنیم که رابطه همسو و هم‌افزای مجلس و شورا حفظ شود و نباید به خاطر مسائلی که می‌شود آن را حل کرد این رابطه خراب شود.

باهنر ادامه داد: این طرح توسط یکی از نمایندگان مطرح شد و بعد از آن نیز وی به پس گرفتن این طرح در صحبتهای خود اشاره کرد.

به گفته وی میان مردم، نهادها و مراکز قدرت باید وحدت و همسویی وجود داشته باشد حتی اگر تصمیم اشتباهی گرفته می‌شود، می‌توان آن را پس گرفت و این مسئله نباید رابطه بین دو نهاد را شکراب کند.

باهنر با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنم که مسئله انتخاب شهردار همچون گذشته برعهده شورا باشد، افزود: این گونه نمی‌شود که شهردار هر روز برای دیر جواب دادن به یکی از اعضا دستش بلرزد، من در مجلس تاکنون حدود ۱۰۰ طرح استیضاح دیده‌ام اما بسیاری از آنها با صحبت حل شده بنابراین اگر هر روز در شورا بحثاستیضاح باشد و یا نگرانی برای انتخابات رئیس شورا باشد مشکل ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: برآوردی که من از مجلس دارم این است که انتخاب شهردار همچنان برعهده شورا می‌ماند و ممکن است برخی وظایف شورا تغییر پیدا کند و یا برخی قوانین مانند تعداد اعضای شورا مورد بحثقرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز