خبرگزاری کار ایران

سید محمود میر لوحی در گفت‌و‌گو باایلنا:

امروز امر به معروف و نهی از منکر، مظلوم و اسیر دست یک جریان سیاسی شده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۸۳۶

مشکل امروز جامعه ما فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی، ازدواج جوانان، طلاق و… است. این‌ها باید اولویت‌های کاری همه باشد و نسبت به آن ها باید احساس عمل به وظیفه ای ‌امر به معرف و نهی از منکر را داشته باشند / امر به معروف و نهی از منکر تنها دارای یک بعد نیست کسانی که امروز احساس خطر می‌کند چرا در سال‌های اخیر در برابر آن همه فساد اداری و مالی واکنشی از خودشان نشان نداند.

معاون‌‏حقوقی وزیر‌‏کشور در دولت اصلاحات گفت: متاسفانه در شرایط امروز مشاهده می‌کنیم مفهوم امر به معروف و نهی از منکر، مظلوم و اسیر دست یک جریان سیاسی شده است و آن را محدود و مختصر به یک بعد کرده‌اند.

سید محمود میر لوحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، پیرامون صحبت‌های رییس جمهوری درباره موضوع امر به معرف و نهی از منکر و جلوگیری ازحرکت جامعه به بهانه‌های شرعی به سمت خشونت گفت: باید توجه کنیم این واژه و مقام این فریضه شرعی تحت شرایطی مظلوم واقع شده است.

وی‌با اشاره به اصل هشتم قانون‌اساسی گفت: در این اصل به روشنی به ابعاد گوناگون این فریضه شرعی در سه بعد، مردم نسبت به حکومت، حکومت نسبت به مردم و مردم نسبت به مردم تاکید شده است.

میرلوحی اضافه کرد: متاسفانه در شرایطی امروز این مفهوم اسیر دست یک جریان خاص سیاسی شده است، که آن را در بعضی از موضوعات مختصر، تعریف و گنجانده‌اند.

معاون‌‏حقوقی وزیر‌‏کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: به نظر می‌رسد تعریف و تفسیر از این امر به نحوی که مختص بعضی از موضوعات باشد بیشتر ابزاری برای رسیدن به اهداف خاص است.

وی ادامه داد: در کتاب اصلی مسلمان که‌‌ همان قرآن است، می بینیم چگونه گاهی یک سوء ظن در حد گناه بزرگ معرفی می‌شود، روایت‌های بسیاری داریم که حرمت و آبروی مومن را بالا‌تر از خانه کعبه می‌داند، ولی متاسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که مفاهیمی همچون امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر توسط جریان و گروهی مورد تفسیر قرار می‌گیرد که نتیجه‌های درستی ندارد.

میرلوحی افزود: کسانی به بهانه‌ این واجب شرعی به خود حق می‌دهند اگر از کسی خوششان نیامد، آن را به راحتی تخریب کنند.

وی با اشاره به وقایع و اتفاقات منطقه‌ای بیان کرد: متاسفانه با توجه به شرایط فعلی منطقه‌ای در عراق و سوریه بعضی از جریان‌ها در داخل کشورنیز حرکات و رفتاری‌های انجام می‌دهند که در دنیا بازتاب بسیاربدی خواهد داشت.

وی افزود: ما امروز شاهد هستیم یکی از محورهای اتهامات همیشگی علیه انقلاب اسلامی‌‌‌ همان حقوق زنان بوده است.

میرلوحی با بیان اینکه امروز کسانی در جامعه ما هستند که با بیرون بودن موی سرآشفته می‌شوند و فکر می‌کنند همه چیز و همه ارزش‌ها از بین رفته است، گفت: باید توجه کنیم مسائل ومشکلات بسیار مهم‌تری در کشور ما وجود دارد و‌ آقای رییس جمهور هم به خوبی به این مسئله اشاره کرده‌اند.

استاندار اسبق آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: باید بدانیم امر به معروف و نهی از منکر تنها دارای یک بعد نیست. کسانی که امروز احساس خطر می‌کند چرا در سال‌های اخیر در برابر آن همه فساد اداری و مالی واکنشی از خودشان نشان نداند.

وی گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی نیز همین جریان به روش‌های گوناگون قصد تخریب داشت، امروز هم تکرار‌‌‌ همان روش گذشته است.

معاون‌‏حقوقی وزیر‌‏کشور در دولت اصلاحات درباره حرکت و عمل مجلس در این شرایط نسبت به مسئله امربه معروف و نهی از منکر ابراز کرد: ما در راستای صحبت‌های حضرت امام(ره) که که تاکید برعدم تجسس بی‌دلیل حوزه خصوصی داشتند، در سال ۸۲ سعی کردیم گامی در راستای این مورد برداریم، که هیچ کس حق ندارد بی‌دلیل کسی را متوقف کند و مورد تجسس قرار دهد، حالا بعداز ۱۰ سال که باید جلو‌تر می‌رفتیم و مسئله حقوق شهروندی مطرح است، مسائلی در مجلس مطرح می‌شود که با این موضوع منافات دارد.

وی افزود: این مسائل باعثمی‌شود مردم در خانه خودشان هم امنیت نداشته باشند و ناامنی در بعد خاصی گسترش یابد، اگر مجلس در این راه گام برمی دارد باید جوابگوی همه ظلم‌ها باشد و اگر کسی در خیابان متعرض یک خانواده شد آن‌ها مسئول هستند.

میرلوحی در پایان تصریح کرد: این نوع نگرانی‌ها نشان می‌دهد که چگونه فرع جای اصل نشسته است، مشکل امروز جامعه ما فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی، ازدواج جوانان، طلاق و… است. این‌ها باید اولویت‌های کاری همه باشد و نسبت به آن‌ها باید احساس عمل به وظیفه‌ای امر به معرف و نهی از منکر را داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز