خبرگزاری کار ایران

ارکستر سمفونیک عراق با رهبری آرش امینی نواخت

کد خبر : ۲۱۶۷۰۹

«آرش امینى» موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانى، به دعوت وزارت فرهنگ عراق، در برنامه ویژه اى ارکستر سمفونیک عراق را رهبرى کرد.

«آرش امینى» موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانى، به دعوت وزارت فرهنگ عراق، در برنامه ویژه اى ارکستر سمفونیک عراق را رهبرى کرد.

به گزارش ایلنا این رویداد که پنجشنبه شب۱ آبان در بغداد انجام شد در بخش اول این برنامه، «محمد امین عزت» قطعاتى را همچون رومئو و ژولیت اثر چایکوفسکى، «آوازهاى سرزمین پدرى» اثر سیبلیوس و چند اثر دیگر را اجرا کرد.
در بخش دوم و با اشاره نمادین به آغاز دوران همکارى هاى فرهنگى - هنرى بین دو کشور، «آرش امینى» قطعاتى از آرام خاچاطوریان، حشمت سنجرى، روسینى، لوریس چکنواریان را اجرا کرد.
امینی درباره حضور خود در عراق و رهبری ارکستر سمفونیک عراق گفت: سال گذشته که در برنامه اختتامیه «بغداد پایتخت فرهنگى جهان عرب» حضور داشتم، در کمال ناباورى شاهد اجراى ارکستر سمفونیک عراق بودم و آشنایى من با رهبر مجرب و کادر آن از‌‌ همان زمان آغاز شد. در ادامه این ارتباط، هنگامى که با ابراز تمایل آقاى محمد عزت ابراهیم رهبر ارکس‌تر و دعوت آقاى عقیل مندلاوى، معاون وزیر فرهنگ مواجه شدم، آمادگى خود را براى شرکت در این برنامه اعلام کردم.
وی درباره پیچیدگی‌های رهبری ارکس‌تر سمفونیک در کشوری دیگر یادآور شد: این اقدام خاص نیست اما به هر ترتیب با ارتباط
از راه دور قطعات را با دقت و وسواس انتخاب کرده و البته با تهیه نت‌ها و ارسال آن‌ها به بغداد، پیش از ورود من ارکس‌تر تا حدى با قطعات آشنا شده بود.
این رهبر ارکستر و موسیقیدان توضیح داد: البته من از لحظه ورود از فرودگاه مستقیما به برنامه اختتامیه و بلافاصله به محل تمرین رفتم و کار را آغاز کردم.
امینی ادامه داد: براى بسیارى جاى تعجب است که به هر حال با توجه به ناملایمات و مشکلاتى که دولت عراق با آن‌ها دست به گریبان است، چگونه یک ارکس‌تر سمفونیک در شهرى مثل عراق به کار خود ادامه مى دهد اما مى بینیم که هنرمندان این کشور در طول این سال هاى سخت، هرگز دست از کار و تمرین نکشیدند و مسئولانه به کار خود ادامه دادند.
وی اظهار کرد: این ارکس‌تر هم اینک به طور مداوم هرماه یک کنسرت برگزار مى کند که ظاهرا قرار است برنامه هاى آن از سال ٢٠١۵ به هر ماه دو کنسرت افزایش پیدا کند.
مدیرکل امور جشنواره‌ها و همکارى هاى بین الملل سازمان سینمایى درباره اجرای برنامه در بغداد گفت: تاکنون در کشورهاى مختلفى اجرا داشته‌ام و با عشقى که به این کار مى ورزم، همواره با اشتیاق در این اجرا‌ها حاضر شده‌ام؛ اجراى عراق نیز نمى توانست مستثنى باشد.
امینی تصریح کرد: چطور مى توانستم زمانى که هنرمندانى را که در‌‌ همان شرایط به کار خود ادامه مى دهند، تنها بگذارم؛ معتقدم: «چون عشق حرم باشد، سهل است بیابان‌ها».
وی گفت: امیدوارم این برنامه نقطه عطفى در آغاز همکارى هاى فرهنگى بین دو کشور ایران و عراق باشد و این کار در سایر زمینه هاى هنرى بیش از پیش گسترش یافته و زمینه بسط ارتباطاتى محکم فرهنگی میان دو کشور فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز