خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشین بهداشت:

مصرف‌کنندگان در سیاست‌گذاری حوزه درمان جدی گرفته نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۶۲۶

در صورت ادغام منابع صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی در سازمان نظام بیمه سلامت، جامعه کارگری به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان خدمات درمانی، تاثیرگذاری خود را در سیاست‌گذاری‌های حوزه درمان از دست خواهد داد.

وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: در صورت ادغام منابع صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی در سازمان نظام بیمه سلامت جامعه کارگری ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان خدمات درمانی تاثیرگذاری خود را در سیاست‌گذاری‌های حوزه درمان از دست خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا‎؛ محمد حسن طریقت منفرد در نشست سراسری دبیران اجرایی خانه کارگر سراسر کشور گفت: در حال حاضر بیمه شدگان تامین اجتماعی با پرداخت بخشی از حق بیمه ماهیانه خود به صندوق خدمات درمانی این سازمان یکی از بزرگترین گروه مصرف کنندگان خدمات درمانی محسوب می شوند.

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب این بحثبوجود آمد که چرا کارگران بیمه شده هزینه خدمات درمانی خود را پرداخت کنند و در مقابل سایر افراد می‌توانند بدون پرداخت حق بیمه از امکانات درمانی به وجود آمده توسط کارگران به راحتی استفاده کنند؟

طریقت منفرد با بیان اینکه در طول جنگ هشت ساله امکان تغییر نحوه تخصیص و توزیع منابع درمانی وجود نداشته است؛ افزود: در سال ۸۸ سرانجام به واسطه انسجامی که آن زمانی در جامعه کارگری وجود داشت؛ قانون الزام به تصویب رسید که به موجب این قانون حق بیمه‌ای که کارگران بابت استفاده از خدمات درمانی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کردند به خود آنها اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه همان زمان دستگاه‌های مجری از جمله وزارت بهداشت وقت به دلیل مزایایی که استفاده از منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی برای آنها فراهم کرده بود با اجرای این قانون موافق نبودند؛ افزود: در نهایت این قانون با تمام مخالفت ها به اجرا درآمد و در نتیجه بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی به واسطه استقلالی که پیدا کرده بود به سرعت متحول شد.

وی با بیان اینکه هر حاکمیتی موظف به تامین نیازهای امنیتی و سلامتی شهروندان خود است؛ افزود: در این میان اهمیت سلامت یک امر مهم اجتماعی است که تنها راه تامین آن از طریق مشارکت گروه‌های اجتماعی مرتبط با حوزه درمان ممکن است.

وی با بیان اینکه در این میان نقش گروه مصرف کنندگان خدمات درمانی با عنوان خریدار اصلی پیش از هر چیزی حایز اهمیت است؛ افزود: در مقابل گروه مصرف کنندگان با گروه تامین کنندگان یا فروشندگان خدمات درمانی مواجه هستیم که تنها وظیفه آنها فراهم کردن امکانات درمانی بهداشتی است.

وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در تمام کشورهای جهان گروه مصرف کنندگان خدمات درمانی همواره یکی از موثرترین گروه های اجتماعی بر سیاست درمانی آن کشورها تلقی می‌شود؛ افزود: اما در ایران که در آن گروه مصرف کننده با همه بزرگی پایگاه اجتماعی که دارد در سیاست‌گذاری حوزه درمان به طور موثر جدی گرفته نمی‌شوند.

طریقت منفرد با بیان اینکه برابر الگوهای جهانی این بیمه‌های اجتماعی هستند که وظیفه دارند به نیابت مصرف کنندگان با تولید کنندگان خدمات درمانی به توافق برسند؛ افزود: اما متاسفانه چنین رویه ای در ایران معمول نیست و تنها این تولیدکنندگان خدماتی درمانی است که به وظیفه سیاست گذاری درمان می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مطابق تعاریف سازمان جهانی بهداشت در حرفه پزشکی نباید اختیار مطلق در نحوه تعیین شرایط استفادها از خدمات پزشکی به پزشک واگذار شود؛ افزود: دلیل این رویکرد این است در پزشکی استثناء بیمار است که به دلیل شرایطی که دارد صددرصد تابع نظر پزشک است و بنابراین مطابق رویکردهای حاکم توصیه شده توسط این سازمان؛ دولت‌ها باید حامی مصرف‌کنندگان خدمات پزشکی باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز