خبرگزاری کار ایران

واکاوىِ اتصالِ اقتصاد و هنر در خانه هنرمندان

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۵۴۵

حمیدرضا ششجوانی؛ بهنام کامرانی و زروان روح­بخشان درباره این سوال که قتصاد و هنرهاى جدید و معاصر چگونه با هم پیوند برقرار می‌کنند؛ در خانه هنرمندان سخنرانی می‌کنند.

دومین نشستِ «چالش اقتصاد و هنرهاى معاصر» از سوی خانه هنرمندان ایران با همکاری بانک پاسارگاد، یک شنبه ۴ آبان با حضور «حمیدرضا ششجوانی» اقتصاددان؛ «بهنام کامرانی» و «زروان روح­بخشان» هنرمند و پژوهشگر هنر معاصر در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران در توضیح این نشست آورده است: هنرهاى تجسمى در طول تاریخِ هنر، محل تلاقى اقتصاد و هنر به شمار مى آمده است. در دوره معاصر و به­ویژه در دوران پس از جنگ جهانی دوم، با تغییراتِ اساسى در نگرش به هنر و اثر هنرى و همچنین ایجاد پیوندهای بدیع و تازه هنر با بیشترِ شاخه هاى علوم انسانى، صنعت، تکنولوژى، و همچنین علومِ زیستى و طبیعى، و نیز پیدایشِ هنر معاصر و محوِ چشمگیرِ تمایز و شکاف می‌انِ هنر و زندگى، فرآیندِ خلق اثر به حوادثو وقایعِ متعدد و غیرقابلِ پیش بینىِ زندگىِ روزمره بسیار نزدیک و مشابه شده است. در این سال‌ها، توجهات از خروجىِ صرفِ هنر یعنی اثر هنرىِ معین و مثلاً یک تابلوى نقاشى به میزانِ قابلِ توجهى به فرآیند و مراحلِ تولید اثر هنری معطوف گشته است. این فرآیند، از بستر‌ها و خاستگاه‌هاى ریشه‌اىِ «ایده»(یعنى زندگىِ روزانه و اتفاقاتِ معمول و پیشامدهاى درونِ آن) آغاز می‌شود و تا هر آنجایى که هنرمند از هر نظر درگیرِ ایده هنرى و نگاهِ متصل به آن باشد ادامه مى‌یابد.

در این موقعیت، این سؤال که «اقتصاد و هنرهاى جدید و معاصر چگونه با هم پیوند برقرار می‌کنند؟» پرسشى چالش برانگیز به نظر مى‌رسد، چه آنکه اقتصاد و روابطِ تولید، با محصول و کالا جهتِ مبادله و معامله سروکار دارد، در صورتى که هنرِ معاصر و هنرهاى نو و همین طور چندرسانه‌اى و متقابلى، معطوف به «تجربه» و «پیشامد» است و بر گرفتن خروجى و محصولِ مشخص از یک فرآیندِ خلق، اصرارى ندارد. نشست «چالش اقتصاد و هنرهاى معاصر» در پىِ تبیینِ و واکاوىِ اتصالِ اقتصاد و هنر است و مى‌کوشد در صورتِ پذیرفتنِِ دوجانبه این دو مقوله نسبت به یکدیگر، روشن نماید که آیا «فرآیند» به جاى محصول مى‌تواند موضوعِ اقتصاد و روابطِ اقتصادى قرار گیرد یا نه.

علاقمندان برای حضور در این نشست می‌تواننند یک شنبه ۴ آبان از ساعت ۱۷ به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز