خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر مجلس اعلای عراق در ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

درخواست رسمی عراق از ایران برای همکاری در مبارزه با داعش

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۳۱۴

با توجه به اینکه ایران خود یکی از قربانیان تروریسم است؛ می‌تواند در برخورد با این گروه‌های تکفیری و تروریستی از همه جهات به عراق کمک کند.

حیدر العبادی(نخست وزیر جدید عراق) بعداز اخذ رای پارلمان برای دو وزارتخانه کلیدی خود به ایران سفر کرد. این سفر اولین سفر برنامه‌ریزی شده العبادی بود و انتخاب تهران به عنوان مقصد اولین سفر نشان از اهمیت ایران برای سیاستمداران عراقی دارد.

بیشتر افرادی که الان در سیاست‌های بغداد نقش اساسی ایفا می‌کنند به لحاظ اپوزوسیون بودن در نظام قبلی عراق مدتی را در ایران بودند به طوریکه بعضی از آن‌ها تسلط کامل به زبان فارسی دارند. مجلس اعلا عراق یکی از همین گرو‌ها بود که از‌‌ همان ابتدا تشکیل پایگاه اصلی خود را در ایران قرار داد و رهبر فقید این حزب آیت الله حکیم روابط بسیار نزدیکی با مقامات ایران داشت. نزدیکی روابط این حزب با ایران به قدری نزدیک است که بعد از سقوط صدام دفتر این حزب همچنان در تهران فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد و عنوان نمایندگی رسمی مجلس اعلا را در اختیار دارد.

سفر العبادی به ایران و تحولات اخیر عراق سبب شد تا ایلنا گفتگویی با ماجد غماس(ابو عارف) رئیس دفتر مجلس اعلا عراق در تهران داشته باشد و درخصوص اهداف سفر عبادی و آخرین وضعیت امنیتی عراق با وی گفتگو کرد.

غماس با بیان اینکه این سفر نقطه عطفی در رابطه ایران و عراق است؛ گفت: در حال حاضر مهم‌ترین هدف العبادی از این سفر مبارزه با پدیده شوم تروریسم است. با توجه به اینکه عراق در خط مقدم جبهه مبارزه با تروریسم قرار دارد لازم است جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این معضل نقش اساسی خود را در منطقه و عراق ایفا کند. با توجه به اینکه ایران خود یکی از قربانیان تروریسم است می‌تواند در برخورد با این گروه‌های تکفیری و تروریستی از همه جهات به عراق کمک کند.

وی ضمن اشاره به شیطنت‌های برخی کشورهای منطقه گفت: متاسفانه آمریکا و برخی دیگر از کشورهای منطقه دچار اشتباه محاسباتی شدند به طوری که گروه‌های تروریستی را در عراق تقویت کردند.

ابو عارف درخصوص ریاست ائتلاف ملی شیعیان در پارلمان عراق گفت: اسامی مختلفی برای ریاست برای این ائتلاف تاکنون مطرح شده است. آقایان عامری و حکیم از مطرح‌ترین گزینه‌ها برای ریاست این ائتلاف هستند اما هنوز اعضای ائتلاف به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و علت این تاخیر در انتخاب رئیس ائتلاف اکثریت پارلمان، درگیر بودن اعضای برای انتخاب وزرا و حل مشکلات به وجود آمده بوده است.

وی از نقش مهم این ائتلاف در آینده عراق گفت و از برنامه‌ریزی گسترده این ائتلاف برای ارائه طرح‌های مثبت جهت کمک به مردم عراق با هر قومیت و مذهبی، در آینده خبر داد.

رئیس دفتر مجلس اعلا ایران در خصوص آخرین وضعیت بغداد و پیشروی گروه داعش به ایلنا گفت: متاسفانه شایعه‌پراکنی تبدیل به سلاح دشمن شده است. بعد از اینکه موصل صلاح الدین و الانبار به دست داعش افتاد این گروه حوزه شایعه‌پراکنی خود را گسترش داد و همزمان شروع به عملیات ایزایی کرد که متاسفانه انفجارهای کاظمین و کشته شدن عده زیادی از افراد بی‌گناه منجر به تقویت شایعه برنامه‌ریزی داعش برای تصرف بغداد شده است. در حالی که با وجود ارتش و پلیس و نیروهای داوطلب نظامی امکان سقوط بغداد صفر است.

غماس در آخر از تدارک گسترده مردم عراق جهت پذیرایی از زائران ایرانی برای ایام محرم خبر داد و گفت: امنیت شهرهای نجف و کربلا کاملا تامین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز