خبرگزاری کار ایران

نشست دیرینه‌شناسی اقلیمی: آب و هوا و ظهور و سقوط تمدن‌ها در دانشگاه تهران

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۱۵۸

سخنرانان در این نشست، که روز یکشنبه، چهارم آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود، به بررسی آب و هوا و تأثیر آن بر ظهور و سقوط تمدن‌ها خواهند پرداخت.

به همت گروه جغرافیای تاریخی جهان اسلام، نشستی با عنوان «دیرینه‌شناسی اقلیمی: آب و هوا و ظهور و سقوط تمدن‌ها» با حضور قاسم عزیزی(عضو هیأت علمی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران) برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ دیرینه‌شناسی اقلیمی، علمی است به نسبت نوظهور که به تازگی به دلیل تغییرات اقلیمی که در کره زمین مشاهده شده است، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به نوعی، دوران شکوفایی خود را سپری می‌کند. این علم، با بهره‌گیری از علومی چون زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و زمین‌شناسی به بررسی تغییرات اقلیمی دوران گذشته می‌پردازد. تاریخچه بررسی‌های دیرینه اقلیم به حدود سال ۱۷۸۰ میلادی بازمی‌گردد، ولی تا حدود دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، این علم به صورت جدی مورد توجه دانشمندان نبود.

پژوهش‌های دیرینه اقلیم، به‌عنوان ضرورت گریزناپذیری برای شناخت تغییرات اقلیمی حال حاضر مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته است و دانشمندان برای بررسی شرایط اقلیمی گذشته، همواره در جستجوی بایگانی‌های اطلاعاتی بوده‌اند که به بهترین شکل این تغییرات را در خود حفظ کرده و یا به‌طور غیرمستقیم بازتابی از شرایط حاکم در گذشته باشند. بشر در طول دوران حیات خود بر روی کره زمین همواره با پدیده‌هایی همچون سیل، خشکسالی و توفان رو به رو بوده و با توابع ناشی از این پدیده‌ها دست و پنجه نرم کرده است. مطالعه دقیق پدیده‌های اقلیمی چون خشکسالی و سیل و همچنین دوره‌های تکرار آنها نیازمند شناخت تغییرات آب و هوایی در اعصار گذشته است. پیش‌بینی وضعیت اقلیمی آینده کره زمین نیز هم‌اکنون توسط مدل‌های جهانی اقلیمی انجام می‌پذیرد.

در این نشست، که روز یکشنبه، چهارم آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار خواهد شد، به بررسی آب و هوا و تأثیر آن بر ظهور و سقوط تمدن‌ها خواهند پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز