خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

قیمت نفت افزایش یافت / آینده طلای سیاه همچنان در ابهام

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۱۵۱

افت قیمت نفت در چند هفته گذشته به گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسد کاهش قیمت تمام شده و باید هر لحظه در انتظار روند مخالف، یعنی افزایش قیمت باشیم.

با وجودی که قیمت نفت بطرز غیر منتظره‎ای افزایش یافت اما همچنان تا رسیدن به نرخ قبلی فاصله زیادی دارد و آینده این کالای استراتژیک همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی تلاطمات اخیر قیمت نفت در چند ماه اخیر که در روزهای گذشته به اوج خود رسید امروز قیمت‌ها به شکل غیر منتظره‌ای بالا رفت به نحوی که بالا رفتن تقاضای نفت چین موجب شد که قیمت نفت در پایان معاملات روز گذشته افزایش یابد.

این گزارش حاکی است؛ امروز قیمت نفت WTI با۰.۲۵ کاهش به به ۸۲ دلار و ۴۹ سنت رسید.

نفت خام اوپک نیز امروز کاهش ۰.۸۲ درصدی را تجربه کرد و به ۸۲ دلار و ۳۷ سنت رسید، اما نفت برنت ۰.۹۸درصد افزایش داشت و در قیمت ۸۶ دلار و ۳ سنت ایستاد.

بر پایه این گزارش؛ با توجه به نوسانات قیمت نفت قیمت فرآورده های نفتی از جمله قیر هنوز تغییراتی را شاهد نبوده‌اند به طوری که در حال حاضر قیمت هر تن قیر بدون تغییر قیمت در بازار تهران۵۱۰ دلار آمریکا و در بورس تهران نیز هر کیلوگرم از این فرآورده ۱۳۳۶۴ ریال معامله می‌شود.

اما قیمت بازار جهانی بنزین یک صدم درصد افزایش یافت و هر گالن با نرخ ۲ دلار و ۲۱ سنت معامله می‌شود.

کارشناسان بورس معتقدند افت نفت به زیر ۸۰ دلار بازار سرمایه و بالاخص فرآورده های نفتی را نیز در بورس تحت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته تحلیلگران افزایش ۹۸ صدم درصدی نفت برنت به دلیل رشد تقاضای چین بوده است.

در همین حال، اطلاعات اقتصادی چین نشان می‌دهد که تقاضای نفت در این کشور از ۶, ٢ درصد در ماه سپتامبر به ١٠. ٣ درصد در ماه اوت امسال افزایش یافت. این مقدار، بیشترین مقدار افزایش تقاضای نفت چین از ماه فوریه امسال بوده است.

اقتصاد چین نیز رشد مناسبی داشت به گونه ای که ٧, ٣ درصد در سه ماه سوم ٢٠١۴ رشد داشت. در همین حال، تولیدات کارخانه ها در ماه سپتامبر امسال در این کشور در مقایسه با سال پیش از آن هشت درصد افزایش یافت.

جین مکجیلیان تحلیلگر موسسه تریدیشن انرژی، گفت: افت قیمت نفت در چند هفته گذشته به گونه ای بوده که به نظر می‌رسد کاهش قیمت تمام شده و باید هر لحظه در انتظار روند مخالف، یعنی افزایش قیمت باشیم.

کریستوفر بلیو یکی از بازرگانان ارشد شرکت جفریز در لندن، معتقد است که اطلاعات اقتصادی چین نباید موجب گمراهی شود.

وی گفت: با نگاه به آینده، فکر می‌کنم فشار بیشتری برای کاهش قیمت ها خواهیم داشت، قیمت پایین مدتی طول می‌کشد تا بر روی عرضه نفت تاثیر بگذارد.

نوسانات قیمت نفت در حالی است که تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک در ماه میلادی گذشته با ۴۰۰ هزار بشکه افزایش در روز به ۳۰.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر این اساس لیبی و عراق در این افزایش بیشترین نقش را ایفا کرده‌اند، به طوری که متوسط تولید نفت خام لیبی در ماه سپتامبر با ۲۳۰ هزار بشکه افزایش در روز نسبت به ماه اوت به ۷۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

همچنین عراق با افزایش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه تولید نسبت به ماه اوت به تولید ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز دست یافته است.

عربستان نیز با ارائه تخفیف قابل توجه در فروش نفت خود، درصدد بر آمد تا قیمت جهانی این حامل انرژی را کاهش دهد.

البته ایران نیز قیمت نفت خود را متناسب با عربستان کاهش داد.

به گفته بسیاری اقدام عربستان برای افزایش تولید و در نتیجه کاهش قیمت نفت با هدف به چالش کشیدن رقبایی همچون ایران و صنعت نوظهور نفت شیل آمریکا، لزوم کسب درآمد بیشتر؛ زیرا پایین آمدن قیمتها به معنای فروش نفت بیشتر است، و عمیق بودن اختلاف نظرها در اوپک بوده است.

این رویه ریاض در حالی است که وزیر نفت ایران اعلام کرده است که وارد جنگ قیمتی با عربستان نخواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز