خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خانه‌سینما:

سررشته حواشی امروز سینما دردست یک گروه خاص است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۰۹۸

وقتی می‌خواهیم سرمنشأ حواشی سینما را پیدا کنیم به گروهی خاص برمی‌خوریم که بخشی از آن‌ها متاسفانه از اعضای سینما هستند و بیشتر کسانی هستند که عدم موفقیت آن‌ها در طول ادوار گذشته در فیلم‌سازی ثابت شده است.

مراسم معرفی برگزیدگان چهارمین دوره کتاب سال سینمای ایران؛ شب گذشته(۲۹ مهر) درحالی برگزار شد که امیر اثباتی از راه‌اندازی مرکز اسناد خانه سینما خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدمهدی عسگرپور طی سخنانی با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: هرچند امروز حواشی زیادی وجود دارد اما به نظر می‌آید خیلی از دوستان کمک می‌کنند تا فضا مثبت شود که یکی از آن‌ها برگزاری چنین مراسم‌هایی است.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم سرمنشأ این حواشی را پیدا کنیم به گروهی خاص برمی‌خوریم که بخشی از آن‌ها متاسفانه از اعضای سینما هستند و بیشتر کسانی هستند که عدم موفقیت آن‌ها در طول ادوار گذشته در فیلم‌سازی ثابت شده بوده و حالا می‌خواهند با مسائلی جدید سینماگران را درگیر خود کنند.

مدیرعامل خانه سینما با تاکید بر رشد نامتوازن سینما در ایران گفت: در حوزه فرهنگ و بخصوص سینما ما با یک رشد غیرمتوازن مواجه هستیم و اگر نموداری از وضعیت تولید، اکران و سینما‌ها ترسیم کنیم؛ می‌بینیم که تعداد سینماهای ما با تعداد تولیدات همخوانی ندارد.

عسگرپور با اشاره به وضعیت انتشار کتاب‌های سینمایی در سال‌های گذشته گفت: ‌اگر به دوره اول جایزه کتاب سال سینمای ایران که سال ۸۵ و ۸۶ را شامل می‌شد؛ دقت کنیم تعداد تولیدات ۸۵ عنوان بوده که تنها ۵۵ عنوان در بخش جایزه شرکت کردند و از سال ۸۸ این جشن دوسالانه شد که تولیدات ۱۰۹ عنوان بوده و ۳۳ اثر در بخش جایزه شرکت کردند؛ همچنین سال ۹۰ و ۹۲،۱۴۶ تولید با ۷۱ عنوان و ۳۸ ناشر شرکت کردند.

فرهاد توحیدی(رئیس هیئت مدیره خانه سینما) طی سخنانی گفت: متاسفانه بعضی افراد که مسئولیتی در حوزه فرهنگ دارند؛ قدر چیزهایی که باید بدانند را نمی‌دانند.

وی با اشاره به حواشی پیش آمده‌ی این روز‌ها برای سینما گفت: من نمی‌دانم کمیسیون فرهنگی مجلس کجا بود که یک مردی مثل مسعود مهرابی در یک اتاق سه در چهار از فرهنگ می‌نویسد. چه کسی می‌داند امروز کامران فانی و خرمشاهی برای تدوین فرهنگ کشور چه می‌کشند. احمد شاملو چند سال است که فوت کرده اما به راستی کتاب «کوچه» کجاست.

امیر اثباتی(دبیر جایزه کتاب سال) نیز طی سخنانی گفت: اگر تیراژ کتاب‌هایمان پایین است تعداد مخاطبان فیلم‌های ما نیز کم است. ما نباید تسلیم این شرایط شویم و بایستی به هر نحوی که می‌توانیم در حوزه کتاب و سینما شراط را عوض کنیم.

وی افزود: رویکرد ما در این دوره در بررسی کتاب‌ها این بود که کتبی را مورد اهمیت قرار دادیم که پاسخی به نیازهای سینماگران و علاقه‌مندان به سینما باشد و در مرحله بعد بر عمق کیفیت و سرانجام به نحوه ارائه و ویرایش کتاب پرداختیم.

اثباتی از راه‌اندازی مرکز اسناد خانه سینما در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امروز بعد از سال‌ها فعالیت خانه سینما؛ اسناد با ارزشی وجود دارد که بخشی از تاریخ سینمای معاصر ماست و حس می‌کنیم که این مدارک باید در جایی نگهداری شود.

وی افزود: برای آنکه پژوهشگران سینمای ایران بتوانند به فیلم‌های سینمای ایران دسترسی بهتری داشته باشند؛ تصمیم گرفتیم. مجموعه آثار را به صورت جداگانه نگهداری کنیم که تاکنون آثار احمدرضا درویش، رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم گلستان، سهراب شهیدثالث، ابراهیم حاتمی‌کیا، پیروز کلانتری، ‌ مسعود کیمیایی، مرحوم رسول ملاقلی‌پور، علی حاتمی و امیر نادری را دسته‌بندی کرده و در کتابخانه خانه سینما نگهداری می‌کنیم.

در این مراسم ک پروانه شعبانی از انتشارات مینوی خرد جایزه بهترین نشر را گرفت و جایزه گردآوری نیز مشترکا به فرخ مجیدی» برای کتاب فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال و علی‌نقی طاهری برای کتاب چهل سال سینمای خوزستان اهدا شد.

در بخش ترجمه نیز جایزه به حمیدرضا احمدی لاری اهدا شد و از حسن اعلایی(مدیر انتشارات ساقی) نیز تقدیر شد. جایزه بهترین تالیف چهارمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران نیز به مسعود اوحدی برای کتاب روایت‌شناسی سینما و تلویزیون تعلق گرفت و انتشارات صدا و سیما ناشر این کتاب تقدیر شد.

در بخش بزرگداشت‌ها از مسعود مهرابی با اهدا لوح تقدیر و قلم زرین چهارمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران تقدیر شد.

در این مراسم؛ محمد متوسلانی، آنتونیا شرکا، حسن حسندوست، احمد امینی، سیامک شایقی، سیدعلی قائم‌مقامی، محمدعلی حسین‌نژاد، امیر اثباتی، محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، غلامرضا موسوی، حسین جعفریان، سیروس الوند، علی‌اکبر قاظمی‌نظام، هوشنگ گل‌مکانی، احمد طالبی‌نژاد، مرتضی شایسته و بهرام دهقانی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز