خبرگزاری کار ایران

مرمت تکیه زنجیری شاهرود اغاز شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۰۸۴

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از آغاز مرمت تکیه تاریخی زنجیری خبر داد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود اظهار داشت: در این مرحله از مرمت، کار سبک‌سازی، تعویض تخته‌ها و آجرفرش بام قسمت شاه نشین و نیز آجرنمای جانبی آن آغاز شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حمیدرضا حسنی با بیان اینکه قدمت این تکیه مربوط به دوره قاجار است، گفت: این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۰ به شماره ۳۹۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حسنی افزود: بنای قدیمی تکیه شامل یک حیاط مرکزی است که دارای دو ورودی شمالی و جنوبی است و ورودی جنوبی با انجام تزئینات، کتیبه گچی و پیشانی چوبی که با آجر کاری و کاشی کاری مزین شده از اهمیت بیشتری نسبت به ورودی شمالی برخوردار است.

وی گفت: شاه نشین ها روی ورودی های شمالی و جنوبی چند پله بالا تر از کف طبقه اول قرار دارند و شاه نشین طبقه اول دارای سه ستون با سر ستون مقرنس کاری شده در طرف حیاط است و احتمالا در گذشته محل استقرار مقامات در زمان برگزاری مراسم تعزیه و عزاداری بوده است.

وی افزود: به دلیل وقوع این تکیه در مسیر بازار قدیم شاهرود، آن را تکیه " بازار " نیز می‌نامند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با بیان اینکه پوش(چادر) صحن تکیه مربوط به دوره قاجار بوده و در ایام عزاداری از آن برای پوشش صحن استفاده می شود، گفت: نصب زنجیر قطور فلزی برای نگه داشتن پوش از گذشته تا کنون، سبب گردیده که اهالی شهر از آن تحت عنوان تکیه " زنجیری " یاد کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز