خبرگزاری کار ایران

کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری؛

امین زاده: باید از گفتمان اعتدال بدون هیچ‌گونه افراط و تفریطی حمایت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۰۱۸

خشونت و افراطی گری خطری برای صلح، امنیت و رفاه همه انسانها است و مبارزه با آن، همکاری همه کشورها را می طلبد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور روز سه‌شنبه در کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری که در دانشگاه تهران برگزار شد، تصریح کرد: خشونت و افراطی گری خطری برای صلح، امنیت و رفاه همه انسانها است و مبارزه با آن، همکاری همه کشورها را می طلبد.


به گزارش ایلنا، الهام امین‌زاده با بیان اینکه در شرایط امروز باید جهانی بیندیشیم و جهانی عمل کنیم و از تفکر محلی و منطقه ای دست برداریم، گفت: امیدواریم در کشورهای مختلف جهان، شاهد همایش‌هایی باشیم که فرهنگ مقابله با افراط و خشونت را نهادینه می‌کند.


وی با بیان اینکه فعالیت نخبگان باید در راستای صلح باشد نه برای جنگ و خشونت، افزود: باید امید به ترجیح گفت‌وگو بر ستیز و اعتدال بر افراط داشته باشیم.


معاون حقوقی رییس‌جمهوری با اشاره به ریشه های افراطی گری و خشونت، تصریح کرد: تمام ادیان، انسانها را به صلح و دوستی سفارش می کنند و آنچه که به افراط‌، خشونت و اختلاف بین مذاهب و قومیت‌ها دامن می‌زند، ابزارهای کهنه و ناکارآمد قدرتهای سلطه گر است.


امین‌زاده با طرح این سوال که «آیا امنیت تجزیه‌پذیر است؟ و اگر در بخشی از جهان شاهد کشتار کودکان، زنان و افراد غیرنظامی هستیم، آیا می‌توان در گوشه‌ای از جهان حرف از امنیت، رفاه، صلح و دوستی زد؟» خاطر نشان کرد: امنیت جهانی یک امر وابسته و پیوسته است. اگر جایی امنیت به خطر بیفتد، قطعاً ‌این امنیت در جای دیگر نیز به خطر می‌افتد.
معاون حقوقی رییس‌جمهوری ادامه داد: تهییج و تحریک افراطیون جهت اسلام‌هراسی و اسلام‌هراسی به اسلام ستیزی و نفرت از اسلام، نتیجه ای برای بانیان آن نخواهد داشت.


امین‌زاده با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تعامل سازنده و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری یک مسیر جدیدی را ترسیم کرده، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه مدافع تنوع فرهنگی و احترام به حق تعیین سرنوشت ملت‌ها بوده و حق استقلال سیاسی ملت‌ها و کشورها را محترم شناخته است.


معاون حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه باید در گفتمان حضور و در مسایل منطقه و جهان مشارکت داشته باشیم، گفت: این حضور و گفتمان برای این است که در دین ما میانه‌روی و اعتدال جزو اصول بوده و در همه امور فردی و اجتماعی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) همگی به میانه روی سفارش کردند.


وی ادامه داد: آنچه که حضرت رسول(ص) به عنوان اسوه حسنه به ما آموخته تبعیت از اعتدال و میانه‌روی است و امروز باید از گفتمان اعتدال بدون هیچ‌گونه افراط و تفریطی حمایت کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی نیز در این نشست، ملت ایران را همیشه بری از خشونت دانست و گفت: فرهنگ سیاسی و معاشرتی مردم ایران، فرهنگ مدارا، اخلاق و همزیستی بوده است. در ایران سابقه جنگ قومی، مذهبی، فرقه‌ای به‌گونه‌ای که در جاهای دیگر شاهد آن هستیم، وجود نداشته و ندارد.


دستیار ویژه رییس‌ جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اظهار داشت: آنچه که امروز در جهان اسلام به عنوان القاعده، طالبان، داعش و ده‌ها گروه‌های دیگر افراطی است، بازمانده فرهنگ بازتولید بنی‌امیه است و امروز بلای جان وحدت اسلامی شده است.


یونسی افزود: باید ریشه های خشونت را بررسی کرد و راهکارهای آن را چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ عملی ارائه داد که یکی از ریشه های خشونت تعصبات جاهلانه در زمینه های مختلف همچون دینی، نژادی، قومیتی و فرقه ای است که هر نوع نژادپرستی مذموم می باشد.


دستیار ویژه رییس‌ جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، تصریح کرد: عواملی همچون فقر و شکاف طبقاتی، تبعیض و بی عدالتی و احساس تحقیر از جمله عوامل خشونت زا محسوب می شوند چرا که تبعیض و بی عدالتی و تحقیر، گاهی برادرکشی را در جهان به بار می آورد.


وی راهکار مبارزه با خشونت را که اسلام به آن توصیه موکد کرده است، گفتگو دانست و گفت: جهان‌بینی اسلام به شدت ضدخشونت است، تمام تفاوت‌ها، کثرت‌ها، آثار، آیات و علایم در جهان نه تنها متضاد یکدیگر نیستند، بلکه جهان بدون تعدد و تکثر معنی پیدا نمی‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز