خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو:

واکنش سریع در مقابل تهدیدها / تمرکز خود را بر مهندسی تهدیدشناسی قرار داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۸۵۲

امسال در ۵۱۷ شهر با بحران آب و در کل کشور نیز گاهی با کمبود برق در مواقع پیک مواجه بودیم و حوزه مدیریت بحران شرکت‌ها حضور موثری در این مقطع داشت؛ اما با همت کارشناسان و همراهی مردم این مشکلات در آرامش کامل سپری شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: حوادثغیرطبیعی حالت مبهم و ناشناخته دارند که در این حوزه تمرکز خود را بر مهندسی تهدیدشناسی قرار داده‌ایم.

به گزارش ایلنا و به نقل از پاون، " میثم جعفرزاده " در آستانه هفته پدافند غیرعامل، با تاکید بر اصل آموزش در استقرار پدافند غیرعامل، اظهار داشت: این موضوع، اصلی زمان‌شمول و برای همیشه است که باید در تمامی مسایل فنی و توسعه‌ای در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو مدنظر قرار بگیرد؛ در دو سال گذشته به همت کارگروه‌های تخصصی، دستورالعمل‌های لازم برای این موضوع تهیه شده است که ازجمله این دستورالعمل‌ها تهیه و تصویب مطالعه‌های توجیهی پدافند غیرعامل برای ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی بحثمدیریت بحران و پدافند غیرعامل، ادامه داد: در چند سال گذشته تلاش خوبی در زمینه آموزش و نهادینه کردن بحثپدافند غیرعامل در وزارت نیرو انجام شده است و خوشبختانه هم‌اکنون با تکمیل بخش آموزش عمومی برای تمامی کارکنان، به سمت شناسایی و مقابله با تهدیدهای جدید حرکت کرده‌ایم.

جعفرزاده با بیان اینکه هم‌اکنون در مانورهای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در شرکت‌ها سناریوهای جدید طراحی و اجرا می‌شود، ادامه داد: در شرایطی که هر روز زمینه تهدیدها و خطرها در صنعت آب و برق در حال افزایش است، هدف اصلی ما شناسایی و کنترل این تهدیدها، ایجاد توان بازدارندگی و ارایه مستمر و مطلوب خدمات به مردم است و در این راستا با آینده‌نگری و آینده‌پژوهی به‌دنبال قالب‌بندی و نظم بخشیدن به این فعالیت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه از نظر عملکرد کنونی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، شرکت‌های وزارت نیرو جزو ارگان‌های برتر در میان دستگاه‌های اجرایی کشور هستند، ادامه داد: در حوادثاخیر همچون طوفان تهران یا زلزله مورموری ایلام، سریع‌ترین واکنش در بین دستگاه‌ها متعلق به شرکت‌های وزارت نیرو بود و در برخی موارد سرعت رسیدگی این گروه‌های عملیاتی هم‌پای مراکز امداد و نجات ثبت شده است.

جعفرزاده بحثبحران را شامل دو بعد سازه‌ای و غیرسازه‌ای عنوان کرد و افزود: در بحثسازه‌ای تدابیر لازم در تمامی تاسیسات و مراکز مهم اندیشیده شده اما در بعد غیرسازه‌ای و فرهنگ‌سازی راه نرفته بسیار است و نخستین و مهم‌ترین اقدام ترویج اصول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بین مردم است.

وی ادامه داد: در این مورد باید به جایی برسیم که مردم کمک‌رسان خود باشند؛ همانند سونامی اخیر ژاپن که مردم بیشترین نجات‌دهنده بودند و مدیریت آن بحران بزرگ، بدون همراهی مردم ناممکن بود.

جعفرزاده با تاکید بر آمادگی وزارت نیرو برای حوادثغیرمترقبه در کلان‌شهرها، گفت: این نهاد تمامی امکانات خود را برای هرگونه حادثه و بحران در کشور برنامه‌ریزی کرده است؛ نمونه بارز این آمادگی برگزاری مانور بحران در شهر تهران بود که با ۷۰ سناریو و با مشارکت‌ استان‌های معین برگزار شد که برخی از این سناریوها به‌صورت پاکت بسته بود، اما نتیجه بسیار رضایت‌بخش بود.

وی ادامه داد: تمام تاسیسات وزارت نیرو طبقه‌بندی شده و نقاط ضعف آن در حال به‌‌روزرسانی است تا بانک اطلاعاتی جامعی در این‌باره داشته باشیم؛ در کلان‌شهرهای بزرگ همچون تهران به جایی رسیده‌ایم که این شهرها درموقع بحران می‌توانند به‌صورت جزیره‌ای اداره شوند و هر منطقه یا ناحیه شهر می‌تواند به‌صورت مستقل اداره شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو بر لزوم شناخت و برنامه‌ریزی برای حوادثغیرطبیعی تاکید کرد و گفت: حوادثغیرطبیعی حالت مبهم و ناشناخته دارند و در این حوزه به‌روز بودن و مهندسی تهدیدشناسی کلید حل مشکلات است و ما باید به روش‌شناسی تهدید مسلط باشیم.

وی به داشتن نگاه نرم‌افزاری به حوزه تهدیدها اشاره کرد و افزود: اینکه ما خود را همیشه در معرض اطلاعات تهدیدشناسی و روش‌های نوین پدافند غیرعامل قرار دهیم، اولویت ماست؛ چراکه ما از بحث‌های ساختاری عبور کرده‌ایم.

جعفرزاده به بحران کمبود آب و برق در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: امسال در ۵۱۷ شهر با بحران آب و در کل کشور نیز گاهی با کمبود برق در مواقع پیک مواجه بودیم و حوزه مدیریت بحران شرکت‌ها حضور موثری در این مقطع داشت؛ اما با همت کارشناسان و همراهی مردم این مشکلات در آرامش کامل سپری شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در پایان تصریح کرد: هر اندازه که در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری هزینه کنیم، از هزینه‌های تحمیلی آینده مدیریت بحران جلوگیری کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز