خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای نمایش «مردی برای تمام فصول» برگزار شد:

فرمان آرا: علاقه دارم در شرایط خوب کار کنم / کیانیان: هنرمندان ایرانی هیچ کم از خارجی‌ها ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۸۳۹

فرمان آرا: در هشت سال گذشته زانوی غم بغل نگرفتم. مستند ساختم، ترجمه کردم و نمایش‌نامه نوشتم؛ اما در این دوره به آقای روحانی رای دادم و فکر می‌کنم شرایط برای کار فراهم است.

نشست رسانه ای نمایش «مردی برای تمام فصول» صبح امروز سه‌شنبه - ۲۹ مهرماه - با حضور بهمن فرمان آرا(کارگردان) و تعدادی از بازیگران این نمایش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرمان آرا درخصوص دلیل علاقه خود به اجرای این نمایش‌نامه گفت: از ۹ سال قبل با رضا کیانیان درباره اجرای این نمایش صحبت کردیم و هر دو علاقه زیادی به اجرای این متن داشتیم اما هر بار به دلایلی این امکان پیش نمی‌آمد. به صحنه آوردن «مردی برای تمام فصول» برای من رو کردن برگ خاصی نیست بلکه تنها به دلیل علاقه شخصی این کار را انجام دادم.

وی درباره ممیزی صورت گرفته و نقش این نگاه در عقب افتادن اجرای صحنه‌ای اظهار داشت: از جانب اداره نظارت و ارزشیابی هیچ فشاری بر ما نبود، در گذشته هم اگر امکان اجرا پیش نمی‌آمد به خاطر ممیزی نبود بلکه شرایط زمان، ‌ مکان و تهیه‌کننده مسئله می‌شد.

رضا کیانیان که پس سال‌ها به آرزوی خود رسیده و ایفای نقش «سر تامس مور» را برعهده دارد؛ در همین رابطه عنوان کرد: فیلم «مردی برای تمام فصول» قبلا بارها از تلوزیون پخش شده و کارگردان‌های زیادی علاقه داشتند نمایش‌نامه را روی صحنه ببرند. ما هیچ مشکلی از نظر ممیزی نداشتیم و همانطور که آقای فرمان‌آرا اشاره کرد گاهی هزینه‌ها و شرایط موجب عقب افتادن کار می‌شد.

فرمان‌آرا در پاسخ به این سوال که چه عاملی موجب شد بعداز ۸ سال تصمیم به فعالیت هنری بگیرد، اظهار کرد: من به آقای روحانی رای دادم و فکر می‌کنم فضای فرهنگی مملکت آنقدر مناسب است که همه بتوانند کار کنند. من هم در هشت سال گذشته زانوی غم بغل نگرفتم؛ دوفیلم مستند ساختم، یک کتاب ترجمه کردم و نمایش‌نامه نوشتم، منتها معتقدم حضور در رسانه و مطبوعات باید به کار متصل باشد و من هم دوست دارم در فضای خوب کار کنم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: اجرای کامل نمایش‌نامه «مردی برای تمام فصول» چهارساعت و نیم طول می کشد اما اجرای ما برای دو ساعت تنظیم شده که کار تنظیم برعهده امید سهرابی بوده است. در زمینه طراحی لباس و ‌موسیقی تلاش کردیم هماهنگ با اجرا پیش برویم و در طراحی دکور آقای شجاع کاملا مدرن کار کردند چون می‌خواستیم پس زمینه مدرن در اجرا وجود داشت باشد.

رضا کیانیان در ارتباط با ایفای نقش خود در نقشی که پیش از این با اجرای پل اسکافیلد تجربه شده؛ گفت: فیلم «مردی برای تمام فصول» با حضور درخشان پل اسکافیلد را در جوانی دیدم و به آن علاقه‌مند شدم به ویژه که همواره برای بازیگران دانش آموخته در رویال شکسپیر لندن احترام قائل بودم.

وی ادامه داد: از ایفای نقش تامس مور هیچ ترسی ندارم و معتقدم آقای اسکافیلد نوع کلاسیک انگلیسی خود را به نمایش گذاشته و من هم به شیوه خودم بازی خواهم کرد. این خیلی خوب است وقتی یک بازیگر بزرگ نقشی را ایفا می‌کند در مواجهه با هنرمند ایرانی بگوییم رضا کیانیان هم خوانش خود از این شخصیت را نشان می‌دهد.

بازیگر فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» تصریح کرد: از ایفای این نقش هیچ نگرانی ندارم بلکه دوست داشتم آقای اسکافیلد زنده بود و می‌توانست به تماشای این اجرا بنشیند تا پس از آن بتوانیم درباره کار با یکدیگر گفتگو کنیم.

این هنرمند به عدم ارتباط بین‌المللی در زمینه هنر اشاره کرد و گفت: اگر می‌توانستیم با آثار هنری کشورهای دیگر از نزدیک مواجه شویم حتما متوجه می‌شدید عوامل نمایش ما هیچ از هنرمندان خارجی کم ندارند حتی گاهی اضافه هم داریم.

کیانیان خاطرنشان کرد: سینمای هالیوود در سال ۷۰۰ تا ۸۰۰ فیلم می‌سازد ولی ما فقط درباره ۲۰ فیلم گفتگو می‌کنیم. در ایران سالی ۸۰ فیلم ساخته می‌شود و ما درباره ۵ فیلم بحثمی‌کنیم که نسبت قابل تاملی است.

بهمن فرمان‌آرا ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با بازیگران تئاتر عنوان کرد: این همکاری یک چیز را برای من مشخص کرد؛ اینکه همه عوامل و بچه‌ها در حد عالی این هنر کار می‌کنند منتها بازتاب عملکرد آنها در خارج کم است. از طرفی نمایش‌ها تعداد کمی اجرا را تجربه می‌کنند و مانند رایحه‌ای خیلی زود از بین می‌روند.

کارگردان سینمایی «بوی کافور عطر یاس» تصریح کرد: ما به اندازه‌ای که برای حضور آثار سینمایی در جشنواره‌های خارجی فعالیت کردیم برای تئاتر وقت و هزینه نگذاشتیم. معتقدم اینجا حقی خورده شده و خارجی‌هایی که به تماشای آثار بچه‌های ایرانی می‌نشینند از توانایی این هنرمندان اظهار تعجب می‌کنند. حداقل خوشحالم این فرصت را به خودم دادم تا با این بچه‌ها کار کنم.

کیانیان با بیان خاطره‌ای در تکمیل صحبت‌های فرمان آرا گفت: وقتی اوژن یونسکو به ایران آمد پس از تماشای نمایش کرگدن به کارگردانی زنده یاد حمید سمندریان گفت؛ یکی از بهترین اجراهایی را دیده است که براساس نمایش‌نامه «کرگدن» تابه حال در سراسر جهان اجرا شده، پس ما نباید خارجی‌ها را ملاک قرار دهیم و توانایی هنرمندان ایرانی را فراموش کنیم.

این بازیگر به نقش‌های مورد علاقه خود اشاره کرد و ادامه داد: بازی در نقش سر تامس مور، مکبثو سالیری در نمایش‌نامه «آمادئوس» به همراه چند نقش در آثار چخوف را همواره آرزو داشتم که فعلا یکی ازآنها در نمایش «مردی برای تمام فصول» محقق شد.

او ادامه داد: همواره علاقه داشتم ایفای نقش آثار کلاسیک را برعهده بگیرم نه اجراهای مدرن که متوجه نمی‌شوم در نهایت قرار است چه چیز روی صحنه بیاید، چون دوست دارم نقش را از صفر تا صد بازی کنم ولی در آثار مدرن نمایشنامه تکه پاره می‌شود و بخشی از آن روی صحنه می‌آید.

بازیگر نمایش «عرق خورشید اشک ماه» درباره همکاری با بهمن فرمان آرا بیان کرد: بازیگر روی صحنه سلطان است و بدون او کار پیش نمی‌رود. الان روی صحنه محدود نیستم و آزادی عمل زیادی دارم. آقای فرمان آر اینجا برخلاف سینما نمی‌تواند مداوم کات بدهد و من تا پایان کار خودم را می‌کنم و سپس با نظرهای ایشان مواجه می‌شود.

در ادامه این نشست بازیگران نقش‌های مختلف نمایش «مردی برای تمام فصول» در باره همکاری با بهمن فرمان آرا اظهارنظر کردند.

احمد ساعتچیان با تاکید بر اینکه همکاری با بهمن فرمان‌آرا تجربه‌ای درخشان است؛ اظهار داشت: با دیگر بازیگران قبلا به صورت پراکنده همکاری داشتیم اما اینکه همه یک جا کنار هم کار کنیم اتفاق خوشایندی است. من وزیر دربار هنری هشتم را بازی می‌کنم که دوستی او با سرتامس مور یکی از ویژگی‌های این شخصیت محسوب می‌شود.

رضا مولایی که ایفای نقش داماد سرتامس مور را برعهده دارد؛ به همکاری خود با بهمن فرمان‌آرا در فیلم سینمایی اشاره کرد و اظهار داشت: تجربه اول من بسیار خوب بود اما همه از من سوال می‌کردند که همکاری با آقای فرمان‌آرا در تئاتر چگونه می‌شود؟ این برای خود من هم جای سوال داشت اما همه چیز خوب پیش می‌رود و بسیار حرفه‌ای و تئاتری کار می‌کنیم. آقای فرمان‌آرا دست همه را باز می‌گذارد و از طرفی خوشحالم که بعد از مدت‌ها بار دیگر با رضا کیانیان همبازی هستم.

امیر دلاوری بازیگر نقش هنری هشتم در مورد همکاری خود در نمایش مردی برای تمام فصول اظهار داشت: در گذشته فکر می‌کردم باید فاصله خود را با آقای فرمان‌آرا حفظ کنم چون به واسطه آثار سینمایی با ایشان آشنا بودم و همیشه احساس ترس داشتم اما ایشان با اشراف کامل به متن قدم پیش گذاشتند و ما هر سوالی داشتیم پاسخ کامل دریافت می‌کردیم که مطمئنم کار خوبی می‌شود. به قول یکی از دوستان تیم رئال مادرید را تشکیل داده‌ایم.

سیامک صفری که در نقش «مردم عام» روی صحنه می‌رود؛ در این ارتباط، گفت: با بهترین فرد روزگارمان کار می‌کنم و در نقشی روی صحنه می‌روم که برخلاف باقی پرسوناژها اصلا اشراف‌زاده و صاحب منصب نیست؛ تنها یک فرد عام است که اهمیت کمی در نمایش‌نامه ندارد و به نوعی می‌توان گفت دیگر شخصیت‌ها در واکنش به عملکرد او پیش می‌روند.

کیانیان درباره نقش سیامک صفری عنوان کرد: فیلم براساس نمایش‌نامه ساخته شد اما برای کوتاه شدن زمان یکی از شخصیت‌های کلیدی حذف شد که همین «مرد عام» است و در نمایش ما حفظ شد.

مالکی که ایفای نقش «کرمر، اسقف اعظم انگلستان» را برعهده دارد درباره همکاری خود عنوان کرد: من فارغ‌التحصیل آکادمی آناهیتا زیر نظر مهرداد اسکویی هستم و از ایشان آموختم هیچ گاه برای نقش گدایی نکنم اما کار آقای فرمان‌آرا آنقدر خوب بود که با ایشان تماس گرفتم و گفتم می‌خواهم در این نمایش همکاری داشته باشم که پذیرفته شد.

هدایت هاشمی در همین رابطه اظهار داشت: قبلا سابقه همکاری با آقای فرمان‌آرا را داشتم و خوشحالم یکی از اخلاقی‌ترین نمایشنامه‌های جهان را روی صحنه می‌بریم که به نظرم یکی از نیازهای امروز جهان است. به ویژه که همین امروز صبح خودروی من با سرقت رو به رو شد و این به اهمیت اجرای «مردی برای تمام فصول» اضافه می‌کند چون کاستی‌های اخلاقی را در کشور خود می‌بینیم.

بهمن فرمان‌آرا که قرار است در نمایش روی صحنه برود نیز اظهار داشت: من در مدرسه هنرپیشگی انگلستان درس خواندم و شاخه دیگر تحصیلی‌ام در کنار کارگردانی سینما، تئاتر بود. به همین در نمایش‌های دانشگاه ایفای نقش کوچکی را تجربه کردم و علت بازی نکردنم این بود که دوست داشتم همه چیز را در کنترل داشته باشم که فقط با کارگردانی محقق می‌شد.

وی به ایفای نقش خود در «بوی کافور عطر یاس» نیز اشاره کرد و گفت: بازیگری که برای آن فیلم در نظر داشتیم یک هفته قبل از شروع کار گفت نمی‌تواند حضور داشته باشد. ما از تعدادی بازیگر تست گرفتیم اما در نهایت ناچار شدم خودم ایفای نقش را برعهده بگیرم. خوشحالم اینجا کنار دوستان تئاتر حضور دارم و امیدوارم نقشم را کنار آن‌ها خوب ایفا کنم.

نمایش «مردی برای تمام فصول» از ۱۷ آبان در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. طبق گفتگوهای صورت گرفته این نمایش ۴۵ اجرا را تجربه خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز