خبرگزاری کار ایران

تبعات اسیدپاشی در اصفهان خود را نشان می‌دهد؛

نگرانی پایتخت فرهنگ و هنر ایران از خودسرها و آشوبگران

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۸۰۱

تاثیر رویدادهای تلخ اجتماعی بر چهره‌ی پایتخت فرهنگ؛ هنر و تمدن ایران اسلامی تنها به دایره‌ی اجتماعی محدود نمانده بلکه کم و کیف اجراهای هنری را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. به ویژه آنکه از دیرباز موضع‌گیری دربرابر برنامه‌های هنری و فرهنگی در این شهر محسوس بوده‌است.

اسیدپاشی در اصفهان تبعات خود را به تدریج نشان می‌دهد. کار به‌آنجا رسیده که دید میدانی دو خبرنگار از وضعیت شهر تناقض بسیار دارد. " خبرنگار ایلنا " از وضعیت عادی شهر می‌گوید و اینکه در روند زندگی عادی مردم خللی به وجود نیامده اما خبرنگار یکی دیگر از " خبرگزاری‌ها " از وضعیت بحرانی شهر و اینکه به‌طور محسوسی تردد بانوان در شهر کاهش یافته و اماکن تفریحی مانند پارک‌ها و سینماها خلوت شده است. بعضی سایت‌ها و پایگاه‌های محلی نیز از وضعیت بحرانی شهر می‌گویند و اینکه هیجان مردم شهر به شدت افزایش یافته است.

تاثیر این جریانات در پایتخت فرهنگ؛ هنر و تمدن ایران اسلامی تنها به دایره‌ی اجتماعی محدود نمانده بلکه حرف و حدیت‌ها در کم و کیف اجراهای هنری به ویژه در حوزه‌ی تئاتر به دنبال داشته است. گرچه این شهر به‌رغم شهرتش که پایتخت هنری ایران است؛ همواره با برخی ناملایمتی‌ها روبه‌رو بوده است. ناملایمتی‌هایی که نه از سر فرهنگ بلکه با هدف سیاسی در گوشه و کنار شهر در دوره‌های مختلف خود را نشان داده‌اند. مخالفت با دفن ریچارد فرای کسی که تمام عمرش را برای تحقیق در فرهنگ و زبان ایران گذاشته بود؛ یکی از این موارد است. لغو چندین و چندباره‌ی کنسرت‌های موسیقی که این آخری به دلیل حضور گروه کر خانم‌ها و وجود چند نوازنده‌ی زن؛ اعتراض حسین علیزاده(آهنگساز و نوازنده‌ی تار و سه‌تار) را هم به دنبال داشت. تا آنجا که گفت بهتر است واژه هم‌آوایی را حذف کنیم و بگوییم با حضور بانوان. این شهر بارها با مخالفت اجراهای موسیقی ایرانی و پاپ مواجه بوده و در تاریخ ممنوعیت‌های آن؛ مخالفت با اجرای برخی تئاترها و اکران برخی فیلم‌ها را نیز می‌توان سراغ گرفت. اینها تنها بخشی از بداخلاقی‌ با اهالی و دوستداران فرهنگ و هنر در پایتخت فرهنگ و هنر ایران زمین است.

تعطیلی برخی تئاترها و برنامه‌های شاد نیز جزو روال برخورد گروه‌های خودسر بوده تا جایی‌که گروه‌های هنری و فرهنگی با وجود داشتن تاییدیه از کمیسیون امنیت استان؛ وزارت ارشاد و حضور نیروی انتظامی به عنوان عامل تایید؛ بازهم به‌صورت سلیقه‌ای مانع از برگزاری رویدادها شده و در پایان نیز هرگز محکوم نشده‌اند.

قاسم مرادی(مدیر وبلاگ تئاتر ایران) که ساکن اصفهان است؛ در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه وضعیت تئاتر استان در بدترین حالت بوده و با اتفاقات پیش‌آمده؛ تیر خلاصی به پیکر تئاتر این شهر زده شد؛ از وضعیت اسف‌بار سالن‌های تئاتر اصفهان سخن گفت.

مرادی گفت: این شهر با چنین پشتوانه فرهنگی و هنری؛ تنها دارای دو سالن تئاتر است که یکی متعلق به شهرداری است و فقط برنامه‌های شهرداری و بسیج را پوشش می‌دهد و درصورتیکه گروهی بخواهد از این سالن استفاده کند باید علاوه بر طی روال اداری بحثمجوز از ارشاد؛ از شهرداری نیز مجوز دریافت کند. درواقع شهرداری علاوه بر کارهای خدمات شهری در حوزه تئاتر نیز اظهارنظر می‌کند و حتی پیشنهاد حذف و اضافه به تئاترها را هم می‌دهد.

وی افزود: در شهر شایعاتی مطرح شده درمورد برنامه تئاتر آقای رحمانیان احتمالا که اجرای آن به خاطر اتفاقات اخیر تعطیل خواهد شد.

مرادی درباره وضعیت سینما در این شهر هم گفت: سینمای اصفهان هیچ وقت وضعیت خوبی نداشته این درحالی‌است که اکثر سینماهای این شهر در مناطق اعیان‌نشین و گران‌قیمت قرار دارند.

وی یادآور شد: گویا موردهای اسیدپاشی گزارش شده نیز از همین محل‌ها آغاز و باعثشده چراغ فروش این سینما‌ها خاموش شود. به طور مثال سینمایی که در خیابان مهرداد قرار دارد؛ سانس آخر خود را تعطیل کرده است.

برخی می‌گویند: اگر از همان ابتدا با گروه‌های خودسری که به ظاهر برای حفظ دین هر اقدام آشوبگرانه‌ای را در پیش می‌گیرند و باز اگر دربرابر اراذل و مفسدان اجتماعی؛ سیاست‌های سختگیرانه‌ای در پیش گرفته می‌شد؛ الان وضعیت اصفهان به گونه‌ای دیگر بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز