خبرگزاری کار ایران

محسنی‌ اژه‌ای در نشست خبری: / ۱ /

دولت نمی‌تواند در لایحه قضایی دخل و تصرفی داشته باشد / محکومیت ۳ نفر دیگر از افراد مرتبط با حوادث۸۸

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۸۵

در هفته جاری و هفته گذشته، سه نفر دیگر از اعضای مربوط به حوادثسال ۸۸ در دادگاه بدوی محاکمه شده‌اند / اگر دولت بعد از سه ماه لوایح قضایی را به مجلس نفرستاد، سه ماه دیگر هم به آن فرصت داده می‌شود و پس از این شش ماه قوه قضاییه می‌تواند مستقلا لایحه خود را به مجلس بدهد

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد طبق تصویب شورای نگهبان دولت نمی‌تواند در لایحه قضایی دخل و تصرفی داشته باشد و لایحه قضایی را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در هفتاد و یکمین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بحثلایحه جامع وکالت گفت: برنامه پنجم قوه قضاییه را مکلف کرده تا این لایحه را تهیه کند و برداشت راسخ ما این است که این لایحه کاملا قضایی است. چه لزومی داشت که اگر این لایحه قضایی نبود قوه قضاییه مکلف به تهیه ‌آن شود.

وی افزود: در بند ۱۳ سیاست‌های کلی نظام تصویب شده که برخی از امور از جمله امر وکالت از مصادیق امور قوه قضاییه است و ما از این جهت که لایحه جامع وکالت لایحه‌ای قضایی است تردیدی نداریم.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به لوایحی که قوه قضاییه تهیه می‌کند تا از طریق دولت به مجلس ارسال شود، اظهار داشت: طبق تصویب شورای نگهبان دولت نمی‌تواند در لایحه قضایی دخل و تصرفی داشته باشد و لایحه قضایی را تغییر دهد اما متاسفانه برخی یا از روی غفلت و یا عمدا تفسیر شورای نگهبان را محدود به فصل ۱۳ کرده وبه نوعی این تفسیر را تحریف کرده‌اند.

محسنی اژه‌ای افزود: اگر دولت بعد از سه ماه لوایح قضایی را به مجلس نفرستاد، سه ماه دیگر هم به آن فرصت داده می‌شود و پس از این شش ماه قوه قضاییه می‌تواند مستقلا لایحه خود را به مجلس بدهد. از سوی دیگر اگر چنانچه دولت لایحه قضایی را به گونه‌ای تغییر داد که این لایحه در قالب لایحه قضایی تعریف نشد و آن را به مجلس فرستاد، باید دید که آیا می‌توان به این لایحه لایحه قضایی گفت.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه لایحه‌ای که دولت به مجلس فرستاده دارای دخل و تصرفات زیادی است، تصریح کرد: قوه قضاییه می‌گوید این لایحه ما نیست که دولت به مجلس اعلام کرده، بنابراین ما این لایحه را قبول نداریم و در فرصت لازم در این خصوص اقدام خواهیم کرد چرا که طبق تفسیر شورای نگهبان دولت حق مداخله لایحه قضایی را ندارد.

وی با اعلام این خبر که در هفته جاری و هفته گذشته، سه نفر دیگر از اعضای مربوط به حوادثسال ۸۸ در دادگاه بدوی محاکمه شده‌اند، خاطرنشان کرد: این افراد به مجازات حبس و غیرحبس محکوم شده‌اند. البته به دلیل آنکه محکومیت آنها قطعیت پیدا نکرده از بیان اسامی آنها محذور هستم.

معاون اول قوه قضائیه این را هم گفت که سه نفر مذکور به شکل غیابی محاکمه نشده‌اند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به برخورد قوه قضاییه در مورد زمین‌هایی که به شکل غیرقانونی مورد تصرف قرار گرفته است، ابراز داشت: اخیرا در لواسانات تصرفی رخ داده بود که به سازمان محیط زیست شمیرانات مربوط می‌شد، بنابراین پس از تشکیل پرونده و شکایت و صدور حکم مجازات مربوطه برای اجرا فرستاده شد اما تخلفی در محیط زیست شمیرانات به همراه چند تن از ماموران کلانتری رخ داد به گونه‌ای که آنها صورت جلسه‌ای سوری و جعلی درست کردند و مدعی شدند که طبق آن حکم مربوطه اجرا شده و آن را به قوه قضاییه فرستادند. قوه قضاییه نیز با تصور اینکه حکم اجرا شده است پرونده را مخدومه اعلام کرد اما امروز هم قوه قضاییه و هم سازمان محیط زیست متوجه این تخلفات شده و برای همین چند نفر تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز