خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

یک ماه از پایان اعتصاب کارگران بافق گذشت

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۶۹۴

یکی از منابع کارگری ایلنا در معدن بافق امروز از عدم تحقق مصوبات ۱۶ بندی مطالبات کارگری خبر داد / در عین حال امروز یکی دیگر از منابع کارگری ایلنا گفت واگذاری سهام معدن بافق به بخش خصوصی متوقف شده و «وقتی فرماندار در شبکه استانی از توقف آن خبر می دهد این امر نشانه صداقت و عزم مسئولین در رسیدگی به مطالبات کارگران است.»

یک ماه از مذاکره میان کارگران اعتصاب کننده معدن سنگ آهن بافق و مقامات دولتی سپری می شود و با وجود اینکه آن ها به امید رسیدگی به مطالباتشان به اعتصاب خود پایان دادند اما اخبار ضد و نقیضی از تحقق خواستهای کارگران به گوش می رسد.

یکی از منابع کارگری ایلنا در معدن بافق امروز(۱۵ مهر) از عدم تحقق مصوبات ۱۶ بندی مطالبات کارگری خبر داد و اظهار داشت سهام ۲۸/۵ درصدی معدن که قرار بود واگذاری آن متوقف شود به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده و در دیدار نمایندگان صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان از معدن بافق، در ابتدا هیچ یک از نمایندگان کارگروه کارگری حضور نداشته اند اما با اصرار اعضای شورای شهر از نمایندگان کارگروه کارگری و «محمدحسن تشکری»، رئیس شورای شهر نیز برای شرکت در این جلسه دعوت شد. در عین حال امروز یکی دیگر از منابع کارگری ایلنا گفت واگذاری سهام معدن بافق به بخش خصوصی متوقف شده و «وقتی فرماندار در شبکه استانی از توقف آن خبر می دهد این امر نشانه صداقت و عزم مسئولین در رسیدگی به مطالبات کارگران است.»

مطالبات کارگران سنگ معدن بافق
پیشینه اعتراضات کارگری در معدن سنگ آهن بافق به سال ۷۹ و در اعتراض به خصوصی‌سازی آن بر‌می‌گردد و با مسکوت گذاشته شدن آن موضوع، اعتراضات نیز پایان یافت. اما در سال جاری، ۷۱ و نیم درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد و پس از آن واگذاری باقی سهام این شرکت به شرکت فولاد خوزستان نیز در دستور کار قرار گرفت. در پی این واگذاری هاٰ بود که کارگران در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت سال جاری دست به اعتصاب زدند و این اعتصاب مقدمه اعتصاب ۴۰ روزه پنج هزار کارگر معدن از ۲۷ اردیبهشت تا سوم تیر بود. در همین رابطه، یکی از کارگران معترض دلیل اعتراض صنفی حدود پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق را اعتراض به خصوصی سازی این معدن دانسته بود.

خواجه زادهدر آن گفتگوبا تاکید بر لزوم لغو واگذاری معدن به بخش خصوصی در تشریح سایر مطالبات کارگران بیان کرده بود که کارگران برای راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی از جمله کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی که زیرساخت‌های آن‌ها آماده شده است، تضمین می‌خواهند به گفته خواجه زاده، یکی از مشکلات پیش روی راه اندازی این واحدهای تولیدی گاز رسانی به آن‌هاست چرا که شهرستان بافق هنوز گاز کشی نشده است. خواجه‌زاده گفته بود که کارگران معتقدند خصوصی سازی معدن به معنای پایان راه اندازی چرخه فرآوری سنگ آهن و فولادسازی در بافق است چرا که کارفرمایان بخش خصوصی به دنبال حداکثر سود هستند و به جای راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، سنگ‌های آهن استخراجی را صادر می‌کند یا به کارخانه‌های فولادسازی سایر استان‌ها انتقال می‌دهد. به اعتقاد این فعال کارگری در حال حاضر، مواد خام استخراج شده از معدن به ذوب آهن اصفهان یا کشورهای خارجی از جمله چین صادر می‌شود در حالی که راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، موجب اشتغالزایی و رونق شهرستان خواهد شد. او ضمن انتقاد از عملکرد مدیر عامل معدن سنگ آهن مرکزی بافق تاکید کرده بود که یکی از مهم‌ترین مطالبات کارگران معترض، تغییر مدیر عامل است.

اعتصابات کارگری بافق؛ از آغاز تا سرانجام
با شروع اعتصاب کارگران در اعتراض به خصوصی سازی و واگذاری سهام معدن سنگ‌ آهن معدن بافق در تاریخ ۲۵ خرداد ماه جلسه ای با حضور استاندار یزد، فرماندار و امام جمعه شهرستان بافق، نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، نماینده شورای اسلامی شهرستان بافق، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و نمایندگان کارگران در ساختمان استانداری یزد برگزار و مقرر شد جلسه دیگری با حضور آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پیرامون موضوع خصوصی سازی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برگزار شود تا دستور تاخیر در واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام این شرکت تا پایان سال ۹۵ صادر شود و مطالبات معوقه مردم شهرستان بافق و کارگران در قبال ۷۱/۵ درصد از سهام این شرکت که پیش تر واگذار شده بود، محقق شود. پس از ۳۹ روز اعتصاب کارگری، سرانجام استاندار یزد در ۴ تیر در جمع کارگران متحصن حاضر شد ومصوبه هیات دولتمبنی بر لغو موقت واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به بخش خصوصی را در اختیار آنان قرار داد.

این مصوبهٰ دولت تعیین سرنوشت نهایی خصوصی سازی معدن سنگ آهن بافق را در اختیار استاندار یزد قرار داد و کارگران متحصن نیز مهلت دوماهه ای را برای دولت تعیین کردند تا سرنوشت نهایی این موضوع را مشخص کند. اما اعتصابات کارگری به همین جا ختم نشد. یکی از کارگران با اشاره به سفر وزیر کار برای بازدید از معدن در ۲۳ مرداد ماهاعلام کرداز حضور آقای ربیعی در معدن نتیجه‌ای حاصل نشد و سرنوشت مطالبه کارگران مبنی بر توقف خصوصی سازی معدن همچنان در ابهام قرار دارد.

یک هفته پس از دیدار وزیر کار از معدن بافق، در پی شکایت کارفرما از ۱۸ نفر از کارگران متحصن، در ۲۸ مرداد ماه دو نفر از آن ها بازداشت و اقدام جهت بازداشت ۱۶ تن دیگر ناکام ماند و کارگران متحصن مجددا دست از کار کشیدند و خواستار لغو حکم بازداشت ۱۸ کارگرمذکور شدند و جانشین فرمانده نیروی انتظامی یزد با حضور در بین کارگران تلویحا با این خواسته موافقت کرد.

با وجود این وعده ها نیروی های یگان ویِژه پلیس از ۲۹ مرداد ماه و به منظور متفرق کردن کارگران و بازداشت ۱۶ کارگر دیگر در معدن بافق مستقر شدند اما به گفتهیکی از شاهدان عینیپس از یک روز نیروی انتظامی دیگر در معدن بافق حضور نداشت و تمامی افراد یگان ویژه نیروی انتظامی در مکانی خارج از معدن مستقر شدند.

در پنجمین روز متوالی از دومین دور اعتراضات صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق، سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق ازبازداشت ۵ تن از کارگرانخبر داد.

در نتیجه این بازداشت ها خانواده‌های کارگران بازداشت شده مقابل دفتر کارفرما تحصن کردند. یکی از کارگران در این مورد گفت خانواده‌های کارگران بازداشت شده گفته‌اند تا آزادی کارگران به این تحصن ادامه می دهند. در ادامه این اعتراضات و با حضور مدیرعامل در جمع خانواده ها و وعده اعلام رضایت از ۱۸کارگر تحت تعقیب،دامنه تجمعاتبه فرمانداری رسید و مردم مقابل ساختمان آن تجمع کردند.

بنا بر گزارش ها، همزمان با تجمع در مقابل فرمانداری، جلسه شورای تامین شهرستان نیز در فرمانداری برگزار شد. بنا بر اظهارات حاضران در تجمع، نماینده کارگران، آزادی کارگران زندانی را در گرو تصمیم شورای تامین شهرستان بافق دانست. در نهایت در نتیحه ادامه اعتراضات کارگری، «محمدجواد عسگری» مدیرعامل معدن سنگ آهن بافق و «عزیزالله عباسیان بافقی» مدیر حقوقی و نماینده هیات مدیره این معدن در ۱ شهریور ماه با ارسالنامه‌ایبه شورای تامین بافق از شکایت خود انصراف داده و خواستار آزادی کارگران بازداشتی شدند.

با تداوم تجمع خانواده بازداشت شدگان مقابل فرمانداری برای آزادی کارگران وثیقه مالی اعلام شد و یکی از کارگران بابیان اینکه خانواده‌های بازداشت‌شدگان با تعیین قرار وثیقه برای کارگران بازداشت شده مخالف هستند، گفت بازداشت‌شدگان جرمی مرتکب نشده‌اند که برای آزادی آنها قرار وثیقه تعیین می شود.

در چهاردهمین روز تجمع و با تصمیم شورای تامین استان، آزادی ۸ کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق به پایان اعتصاب کارگران این معدن منوط شد. سرانجام در شانزدهمین روز اعتصاب(۱۲ شهریور) فرماندار بافق، فرمانده نیروی انتظامی، مدیرکل دفتر سیاسی استاندار به همراه «محمدرضا صباغیان»، نماینده کارگران و اعضای شورای اسلامی وارد معدن شدند و با کارگران اعتصابی برای پایان اعتصابات مذاکره کردند. در پی مذاکرات مذکور با کارگران اعتصابی ۶ کارگر بازداشتی دیگر معدن سنگ آهن بافق از زندان یزد آزاد شدند اما به گفته همسر یکی از بازداشت شدگان بر خلاف قرار قبلی، محمدحسن تشکری، رئیس شورای شهر بافق با قرار کفالت ۷۰ میلیون تومانی و سایر کارگران با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند. همچنین، کارگران اعتصابی بنا به درخواست امام جمعه بافق، نمایندگان کارگران و اعضای شورای اسلامی شهر بافق ماشین‌های معدن(دامپتراک‌ dump truck) راروشن کردنداما در عین حال تاکید کردند تولید را از شیفت ظهر و به محض حضور ۶ کارگر بازداشتی در بافق آغاز خواهند کرد.

در نهایت «محمدعلی طالبی» معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد و در مخالفت با اظهار نظر رئیس سازمان خصوصی سازی مبنی بر واگذاری «قطعی» ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن بافق به بخش خصوصی، اظهار داشت رئیس جمهور تعیین سرنوشت ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن بافق را به وزارت کار محول کرده است و وزارت کار به پشتوانه دستور رئیس جمهور و مباحثطرح شده در هیات دولت، واگذاری این سهام توسط فرابورس را منتفیاعلامکرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز