خبرگزاری کار ایران

فهرست برنامه‌های نمایندگان نشر ایران در آلمان اعلام شد:

چانه‌زنی ایران برای کسب عنوان مهمان ویژه در فرانکفورت

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۲۷۸

تعداد کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه فرانکفورت ۱۲۹۷ عنوان است / سرمایه‌گذاری عظیمی برای دکور غرفه‌های ایرانی انجام شده / نشست اختصاصی با یوگن باس؛ آیا ایران مهمان ویژه‌ی نمایشگاه فرانکفورت می‌شود یا خیر.

نشست خبری برنامه‌های حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت چهارشنبه در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مسعود شهرام‌نیا(مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) درباره‌ی نمایشگاه کتاب فرانکفورت توضیح داد: این نمایشگاه سالانه در فرانکفورت آلمان در ماه اکتبر برگزار می‌شود و ارتباط مستقیمی با دولت آلمان ندارد و خود ناشران آن را برگزار می‌کنند. اهمیت آن به دلیل حضور گسترده‌ی ناشران و اهالی صنعت نشر و تنوع حضور از تمام مجامع ادبی بین‌المللی است. تاریخ برگزاری این نمایشگاه ۱۶ الی ۲۰ مهر است.

وی ادامه داد: ایران با وجود فرازها و فرودهای فراوان در ۱۰ سال اخیر امسال حضور پررنگی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشته است. ۲۴۰ متر مربع این نمایشگاه به غرفه‌های ایران اختصاص دارد که ۲۰۰ متر آن مربوط به ناشران کتاب بزرگسال که در آن، چینش ناشران به صورت کشور به کشور خواهد بود و ۴۰ متر برای ناشران کودک و نوجوان، که چینش ناشران آن به صورت موضوعی است. این نمایشگاهی تخصصی است و فقط دو روز آخر درها برای حضور گسترده‌ی مردم بازمی‌شوند.

غرفه‌ی بزرگسال ایران به ۳ بخش تقسیم می‌شود. قسمتی؛ مستقیم به خود ناشران و نشرهای آن‌ها و آژانس‌های ادبی اختصاص یافته است که مجموعا حدود ۱۰ ناشر، ۳ تشکل نشر و ۲ آژانس ادبی در بزرگسال و ۱ آژانس ادبی در کودک و نوجوان هستند که مورد حمایت ما بوده‌اند و بستر مناسبی برای آن‌ها ایجاد کرده‌ایم. بخش دوم مربوط به کتاب‌های ناشرانی است که خودشان حضور ندارند و بخش سوم به برنامه‌های جنبی، اطلاع‌رسانی، معرفی و بازاریابی نمایشگاه کتاب تهران و غیره مربوط می‌شود.

مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تهران درباره رویکردهای جدید پیش رو هم گفت: بنا را بر این گذاشته‌ایم که به جای حضور مستقیم در فعالیت‌های انتخاب نشر و بسترسازی مقدمات برای حضور پررنگ‌تر صنعت نشر و ناشران ایران از اتحادیه ناشران کمک بگیریم زیرا بنای وزارتخانه بر کمک‌گرفتن از اصناف و اتحادیه‌های مختلف است.

وی در ادامه گفت: در این نمایشگاه حوزه‌‌های دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، انجمن زنان ناشر، ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان هریک غرفه‌ای جداگانه دارند. مجموعا تیم ۱۲۰ نفره‌ی ناشر عازم فرانکفورت هستند. نویسندگان اعزامی: مجید قیصری، محبوبه نجف‌خانی و معصومه‌ رامهرمزی هستند. خبرنگاران خبرگزاری‌های مهر و تسنیم هم حضور دارند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری عظیمی برای دکور غرفه‌های ایرانی انجام شده است زیرا دکور باعثحضور آبرومندانه است و امیدواریم به ارائه‌ی آثار ما کمک کند. دیوار غرفه‌ها فضای تبلیغاتی دارد که به آثارعکس‌هایی از‌ آثار تاریخی ایران، باغ کتاب تهران و غیره اختصاص یافته است. کاتالوگ‌ها و بروشورهای تبلیغاتی در اختیار علاقه مندان در نمایشگاه قرار می‌گیرد.

شهرام نیا گفت: ما ۱۸ برنامه داریم که هرروز از ساعت ۱ تا ۳ ظهر برگزار می‌شود و هرروز به نشست‌هایی مهم از جمله: رونمایی ۵ عنوان کتاب، بیش از ۱۱۰ قرار مذاکره با ناشران خارجی(اتحادیه ناشران تهران ۳۲ قرار، آژانس ادبی غزال ۴۸ قرار، انجمن فرهنگی ناشران کودک ۳۰ قرار و دیگر ناشران ۳۰ قرار) منجر می‌شود و یک نشست اختصاصی با یوگن باس(مسئول برگزاری نمایشگاه) داریم که بسیار برای ما مهم است و تعیین می‌کند که آیا ایران مهمان ویژه‌ی نمایشگاه فرانکفورت می‌شود یا خیر.

تعداد کل عناوین کتاب ارائه شده ۱۲۹۷ عنوان است که ۲۵۰ عنوان آن به کتاب کودک و نوجوان، ۷۰ عنوان به موضوع دفاع مقدس، ۵۰ عنوان به موضوع انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

شهرام‌نیا در جواب به این سوال که هزینه‌ی حضور در این نمایشگاه چقدر بوده؛ به خبرنگار ایلنا گفت: هزینه‌ای چند صد میلیونی که بیشتر این هزینه‌ها مربوط به اجاره‌ی غرفه در نمایشگاه است. البته مسئولان این نمایشگاه به ما لطف داشتند و تخفیف‌هایی را برای ما قائل شده‌اند.

وی درباره‌ی دیگر نمایشگاه‌های کتاب سخن گفت: نمایشگاه کتاب تاجیکستان چند روزه دیر برگزار می‌شود که امیدواریم این به ارتباط بهتر ایران با تاجیکستان بینجامد. نمایشگاه کتاب موسکو و پکن نیز پیش روست که ایران میهمان ویژه‌ی موسکو خواهد بود و نمایشگاه کتاب پکن که در حال گستردگی و رشد است و برای ما اهمیت دارد. نمایشگاه کتاب استامبول که به دلیل همسایگی ایران با ترکیه برای ما مهم است. نمایشگاه‌های شارجه و الجزایر و بلگراد و داغستان نیز برگزار خواهد شد که ایران در آن‌‌ها حضور پیدا خواهد کرد.

شهرام‌نیا با اظهار امیدواری به اینکه در هیچ نمایشگاهی غایب نباشیم درباره‌ی مکان نمایشگاه تهران سخن گفت: مکان نمایشگاه تهران هنوز قطعی نیست اما به احتمال زیاد به علت برخورد تاریخ نمایشگاه نفت که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود با نمایشگاه کتاب، در مصلی تهران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز