خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت:

قیمت‌ داروهای داخلی گران نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۲۲۲

ما فکر می‌کردیم که می‌توانیم در قالب طرح تحول سلامت از بیماران صعب الاعلاج حمایت کنیم اما در این زمینه کاملا موفق نبودیم. اشکالاتی در این زمینه وجود دارد که متوجه بحثمنابع برای ارائه خدمت است اما ما به این مسئله بی‌توجه هم نبوده‌ایم.

وزیر بهداشت با تاکید براینکه ما مسئول سلامت مردم هستیم و مردم به دولت و دستگاه سلامت اعتماد دارند، گفت: در بخش سلامت مردم با کسی رودربایستی نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در پایان جلسه هیات دولت باحضور درجمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه خروجی کارگروه بازنگری سهم کارانه گروه‌های پزشکی چه خواهد بود گفت: نحوه پرداخت گروه‌های پزشکی از شروع کار مورد توجه بوده است. اگر چه پزشکان عهده‌دار حوزه سلامت هستند ما آرزو می‌کنیم که آنها روزی بخشی از وظایف خود را به غیر از پزشکان واگذار کنند. بنابراین در این میان به همه گروه‌ها فکر می‌شود.

وی افزود: در مورد پیرا پزشکان در یکسال گذشته تغییراتی صورت گرفت و همزمان با تولد امام رضا(ع) ۷۰ میلیارد به گروه‌های مختلف پرداخت شد و تا ۲۰ روز آینده نیز کارگروهی نیز مشخص می‌شود تا در خصوص ضرایبی که باعثباز تولید ارقامی که در اختیار ما است می‌شود، تجدیدنظر کنند.

وزیر بهداشت در مورد افزایش قیمت دارو گفت: وزارت بهداشت از جمله دستگاه‌هایی است که به تعهدات خود عمل کرد و تاکنون هیچ یک از اقلام دارویی تولید داخل گران نشده است و داروهای خارجی نیز کاهش قیمت داشته اما متاسفانه در برخی از موارد که بیمه‌ها تعهدات خود را کم کرده‌اند، دریافت‌کنندگان دارو تصور کردند که افزایش قیمت دارو رخ داده درحالی که ما به عهد خود در زمینه قیمت دارو استوار هستیم و باید حواسمان باشد که به تولید داروی داخلی آسیبی نرسد.

وی در مورد بحثدرمان بیماران صعب الاعلاج به شکل رایگان در طرح تحول سلامت گفت: ما فکر می‌کردیم که می‌توانیم در قالب طرح تحول سلامت از بیماران صعب الاعلاج حمایت کنیم اما در این زمینه کاملا موفق نبودیم. اشکالاتی در این زمینه وجود دارد که متوجه بحثمنابع برای ارائه خدمت است اما ما به این مسئله بی‌توجه هم نبوده‌ایم.

هاشمی تاکید کرد: تا امروز ۹۰ درصد قیمت داروهای بیماران صعب الاعلاج را دولت می‌دهد اما همان ده درصد هم برای برخی بسیار گران و زیاد است. ما برای همین فکر کردیم که درنیمه دوم سال در قالب مددکاری در بیمارستان‌ها به آنها که شدیدا نیازمند هستند، کمک کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که صحبت‌های شما در مورد استفاده از لبنیات موجب شده که برخی کارخانه‌داران علیه شما موضع بگیرند، گفت: البته اطلاعات ما از مصرف بازار این نیست اما اگر هم چنین انتقاداتی باشد ما مسئول سلامت مردم هستیم و مردم به دولت و دستگاه سلامت اعتماد دارند و علاقه دارند که آنچه مصرف می‌کنند طبق استاندارد سالم باشد. بنابراین در این بخش با کسی رودربایستی نداریم.

وی با تاکید براینکه مردم مطئمن باشند که تا جایی که تشخیص بدهیم جلوی تخلفات را خواهیم گرفت، گفت: همین اقدامات باعثشد که اگر چه عده‌ای قلیل در بخش لبنی تخلفاتی داشتند اما امروز پالم از شیر و ماست حذف شده و الان همه لبنیات پاک و قابل استفاده است به گونه‌ای که خود ما نیز ازآنها استفاده می‌کنیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: البته همیشه امکان تخلف وجود دارد اما نظارت‌ها تشدید شده است. شاید این ناله‌ها و انتقادات نیز برای تشدید همین نظارت‌ها است. مردم مطمئن باشند که در این زمینه مشکلی نداریم و لازم است از صنایع لبنی و رسانه‌ها برای تشویق مردم به استفاده از صنایع لبنی کم چرب تشکر کنیم چرا که بخش عمده مرگ‌ها بر اثر فشار خون و بیماری‌های قلبی بر اثر استفاده از مواد پرچرب است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا کتاب ارزش نسبی خدمات در نظام جمهوری اسلامی در سال ۹۳ باعثافزایش زیر میزی نخواهد شد، گفت: دولت بسته نظارتی را تصویب کرد که طبق آن وزارت بهداشت، ‌ بیمه‌ها، انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی موظف به نظارت بر عدم دریافت‌های غیرقانونی هستند. ما مصمم به رعایت این قانون هستیم و با هر کسی که تخلف کند مطابق قانون برخورد خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: ما در این خصوص مهلت یک ماه‌ونیمه‌ای داده‌ایم و از نیمه آبان سامانه‌هایی تعریف می‌شود تا امکان رسیدگی به شکایات در تهران و استان‌ها برای مردم وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد علیرغم رایگان بودن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی اما این مسئله صددرصد انجام نمی‌شود، گفت: نباید در این زمینه تخلفی صورت گیرد. زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است و اگر تخلفی در این زمینه وجود دارد با اطلاع رسانی پیگیری خواهیم کرد اما اطلاعاتی که بنده دارم مبنی براین است که این طرح از ۱۵ اردیبهشت ماه به خوبی رعایت شده است.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که دولت برای کاهش سزارین چه برنامه‌ای دارد، گفت: بخش عمده فعالیت در این زمینه برعهده رسانه‌ها است تا مردم را بر این باور برسانند که انجام زایمان طبیعی در موارد کم خطر به نفع مادر و نوزاد است بنابراین بخش عمده این کار فرهنگی است و بخشی هم مربوط به مباحثاعتباری است که ما آن را در مراکز خود اعمال می‌کنیم.

وی گفت: طبق آمار در مراکز دولتی زایمان سزارین ۵ درصد کاهش یافته اما در مراکز خصوصی ما با نقطه مطلوب فاصله داریم و تلاش می‌کنیم تا به تدریج به اهداف خود برسیم چرا که هیچ کاری با زور شدنی نیست و مردم باید خودشان بخواهند.

وزیر بهداشت در مورد بحثگردشگری سلامت و حضور از کشورهای همسایه در ایران برای درمان ارزان در کشورمان گفت: ما معتقدیم که هم در زمینه دارو و هم در بخش درمان از همه کشورهای منطقه ارزان‌تر عمل می‌کنیم طی این سال‌ها ساز و کار مناسبی برای رونق گردشگری سلامت انجام نشده اما در سازمان گردشگری کمیته‌ای تشکیل شده که ما هم در آن حضور داریم و امیدواریم بحثگردشگری سلامت در آینده دستاوردهای بهتری داشته باشد.
قاضی‌زاده هاشمی در خصوص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در بخش اعتبارات بهداشت و درمان گفت: در این زمینه نگرانی وجود ندارد دولت این پیشنهاد را داده و امیدواریم که در مجلس در قالب یک قانون دائمی مورد تصویب قرار گیرد.

خبرنگار دیگری در ادامه عنوان کرد که شایعاتی درخصوص وجود نیترات در آب آشامیدنی و خطر آن برای نوزدان وجود داردکه هاشمی پاسخ داد: تاکنون که بسیاری از کودکان زیر سه سال از این آب استفاده کرده اند و همچنان سالم هستند باید بگذاریم در حوزه غذا مسئولان اظهار نظر کنند. متاسفانه مدتی است که اظهارنظراتی می‌شود که چندان صحیح نیست و برای نگران کردن مردم این مطالب مطرح می‌شود در حالی که مردم ما نیاز به آرامش دارند و نباید هر روز در موضوع خاصی آرامش آنها را برهم زد اگر در مورد آب تهران مشکلی وجود داشته باشد از سوی سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود در حالی که خبر جدیدی تا کنون در این خصوص وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز