خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران:

سوآپ نفت عامل تحکیم روابط بین المللی است

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۱۰۹

همکاری مشترک در صنعت نفت علاوه بر منافع اقتصادی، عامل توسعه و تحکیم روابط بین المللی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان اینکه طرح سوآپ نفت مورد توجه وزارت نفت وتمامی مسوولان ذیربط است گفت: عملیاتی شدن طرح سوآپ نفت در نکا عامل توسعه وتحکیم روابط با کشورهای همسایه است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه شمال، عباسعلی جعفری نسب در نشست بررسی مشکلات منطقه شمال در ساری با تاکید بر این نکته که تمامی مسوولان ارشد وزارت نفت پیگیر عملیاتی شدن اجرای طرح سوآپ نفت هستند، گفت: به دلایل مختلفی در گذشته ارتباط سوآپ در نکا قطع شده است، که لازم است آن را به نحو مقتضی جبران کنیم.

وی با بیان اینکه در دنیای اقتصاد و بازار نفت، حفظ مشتری بسیار مهم است، ادامه داد: به دلیل اهمیت این بازار، مشتری‌ها با مد نظر داشتن مزایا و منافع خود نسبت به انتخاب راه‌های صدور و انتقال نفت خام اقدام می‌کنند.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تصریح کرد: برای بازگرداندن مشتریان و ایجاد شرایط لازم برای اجرای طرح سوآپ نفت در نکا مسوولان ارشد صنعت نفت در حال پیگیری هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرایی شدن این طرح برای کشور منافع زیادی دارد، خاطر نشان کرد: همکاری مشترک در صنعت نفت علاوه بر منافع اقتصادی، عامل توسعه و تحکیم روابط بین المللی خواهد شد.

وی به اهمیت بازسازی ناوگان سنگین در تداوم عملیات بهره برداری و نگهداری تعمیرات در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تاکید کرد و اظهار داشت: با وجود محدودیت اعتبارات و امکانات در صدد نوسازی ناوگان ماشین آلات سنگین در شرکت هستیم.

سوآپ به معنی واردات نفت خام یا فرآورده نفتی در یک نقطه مرزی کشور و مصرف آن در داخل و در قبال آن صدور نفت خام یا فرآورده با‌‌ همان مشخصات از مرز خروجی دیگر است که با هدف تامین بخشی از نیازهای داخلی در برخی مناطق و صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل صورت می‌گیرد.

با وجود مزایای فراوانی که سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی برای کشورمان داشت، این کار بنا به دلایلی به دستور وزیر نفت در سال ۱۳۸۹ متوقف شد.

همچنین در زمینه اقتصادی نیز سبب شد خط لوله و تجهیزاتی که هزینه سنگینی برای ساخت آن صرف شده بود، بلا استفاده‌‌ رها شوند و علاوه بر قطع درآمد، نگهداری آن هزینه‌هایی را به شرکت تحمیل می‌کند.

در پایانه نکا نیز تاسیسات عظیمی برای انتقال ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام طراحی شده بود که در حال حاضر از این پتانسیل استفاده مطلوب نمی‌شود.

علی ماجدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت به تازگی با اشاره به برنامه‌های ایران برای از سرگیری سوآپ گفته است: قزاقستان بیشتر از سایر کشور‌ها به احیای سوآپ تمایل دارد اما هنوز به مرحله قرارداد نرسیده‌ایم و مذاکرات ادامه دارد.

معاون وزیر نفت تاکید کرده است مذاکراتی نیز با ترکمنستان برای سوآپ فرآورده‌های نفتی انجام شده اما برای عقد قرارداد بلندمدت و کلان، قزاق‌ها بیشتر تمایل دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز