خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

محدودیت مالی برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در کرمانشاه نداریم

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۷۴۵

امسال هیچگونه محدودیتی در زمینه منابع مالی برای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار نداریم و متقاضیان می توانند به مدیریت آب و خاک سازمان مراجعه و روند اجرا را تسریع کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی که در این سازمان برگزار شد، گفت: خوشبختانه امسال هیچگونه محدودیتی در زمینه منابع مالی برای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری تحت فشار نداریم و متقاضیان می‌توانند به مدیریت آب و خاک سازمان مراجعه و روند اجرا را تسریع کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، علی اشرف منصوری با بیان اینکه بحران کم آبی جدی است، افزود: در راستای کاهش مصرف آب با برنامه ریزی‌های که انجام شده توسط امور آب تجهیز چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند و درسازمان جهادکشاورزی نیز تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته است.

منصوری با اشاره به اینکه تغییر فرهنگ کشاورزی کار سختی است، تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی از تمام ابزارهای خود از جمله آموزش‌های انفرادی، صدا و سیما، رسانه‌های جمعی، پیامک و… برای علمی کردن کشاورزی استفاده می‌کند و در همین راستا و به منظور تغییر الگوی کشت در سال گذشته کاهش سطح زیر کشت ذرت با توجه به مصرف بالای آب در دستور کار قرار گرفته که موفق شدیم سطح زیر کشت ذرت را از ۴۷ هزار هکتار به ۳۵ هزار هکتار کاهش یابد.

وی در خصوص تغییر الگوی کشت خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال جایگزینی محصولاتی است که هم برای حفظ اراضی کشاورزی و هم در کاهش مصرف آبهای زیر زمینی موثر هستند و در همین راستا به کشاورزان عزیز استان توصیه می‌کنیم به جای ذرت، کلزا و نخود پاییزه کشت کنند.

منصوری افزود: کشت کلزا و نخود علاوه بر فواید زیاد که برای زمین‌های تقویت کشاورزی دارد در زمینه کنترل علف‌های هرز و بیماری‌ها نیز بسیار موثر بوده و همچنین از بارش‌های فصلی برای رشد استفاده کرده و در نتیجه مصرف آب تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه گفت: برای مقابله با مخاطرات کشاورزی رعایت عمق و تراکم کاشت و از همه مهم‌تر رعایت تاریخ مناسب کاشت از جمله عواملی هستند که در تولید محصولات کشاورزی و کاهش خسارت‌ها تاثیرگذار بوده و سازمان جهادکشاورزی نیز در فصل کشت با بسیج تمام کار‌شناسان در ستاد و مراکز دهستان‌ها به دنبال رعایت اصول فنی در مزارع است که در این رابطه با همکاری اداره کل هوا‌شناسی و تلفیق آخرین اطلاعات هوا‌شناسی و اصول فنی در کنار کشاورزان کرمانشاهی قرار داریم.

منصوری با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی افزود: محصولات کشاورزی همیشه با مخاطرات کشاورزی مواجه بوده و کشاورزان باید بیمه محصولات خود را بسیار جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که وزارت جهادکشاورزی برای افزایش سطوح بیمه محصولات کشاورزی لحاظ کرده میزان تعهدات دولت در پرداخت خسارت‌ها ۴۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته و کشاورزانی نیز که سالهای گذشته بیمه بوده‌اند شامل تخفیف می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزانی که کشت خود را به موقع انجام داده و تا موعد مقرر محصول خود را بیمه کنند در صورت وقوع حادثه به کشاورزان خسارت پرداخت می‌کند، افزود: تمام این تمهیدات برای این است که کشاورزی در کشور به سمت کشت به موقع محصولات و علمی شدن تاریخ کاشت حرکت کنند.

گفتنی است در این جلسه که جمعی از مدیران سازمان جهادکشاورزی و نمایندگانی از ادارات کل مدیریت بحران استان، هوا‌شناسی، مرکز تحقیقات، صندوق بیمه، منابع طبیعی، دامپزشکی و… حضور داشتند هریک از حاضرین پیشنهاداتی برای کاهش اثرات بلایای طبیعی بر محصولات کشاورزی ارائه کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز