خبرگزاری کار ایران

پس لرزهای کاهش قیمت نفت ادامه دارد

روسیه هم نگران شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۶۳۸

با وجود روند کاهش قیمت نفت اقتصاد روسیه در خطر رکود قرار گرفته است آنهم در زمانی که روسیه قصد دارد نشان دهد که تحریم ها هیچ اثری بر این کشور ندارد

قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان سیر نزولی گرفته است و تبدیل به یک معضل برای کشورهای صادر کننده نفت شده است. در سال جاری میلادی کشورهای صنعتی اروپایی که عمده مصرف کننده نفت هستند میزان واردات نفت خود را تا ۴۰۰ هزار بشکه کاهش داده‌اند، نفت ماسه‌ای نیز با وجود مخالفت گروهای حافظ محیط زیست همچنان تولید می‌شود کاهش مصرف چین همگی از عواملی بوده است که باعثشده قیمت نفت سقوط کند. اولین هشدار‌ها از سوی کشور‌ها عضو اوپک بود که به دلیل وابستگی شدید اقتصاد این کشور‌ها به نفت بحثکنترل قیمت به وسط کشیده شد. عربستان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت نیز با کاهش داوطلبانه تولید خود نتوانست بازار را کنترل کند. همین امر سبب شد که عبدالله البدری دبیر کل اوپک برای کنترل قیمت به روسیه سفر کند. روسیه یکی از تامین کنندگان اصلی نفت اروپا است و در بازار جهانی به نفت اورال معروف است و قیمت آن برابر با قیمت نفت برنت است. البدری از روسیه خواست که در زمینه کنترل قیمت با این سازمان همکاری کند. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه قول همکاری داد اما طبق عادت همیشه روس‌ها اقدام خاصی نکرد. اما اینبار دیگر صدای وزیر دارایی روسیه هم بلند شد و گفت اگر قیمت نفت زیر ۱۰۰ دلار بماند اقتصاد این کشور دچار مشکل خواهد شد و حتی ممکن است شاخص اقتصادی این کشور را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته وائل مهدی کار‌شناس نفتی خاورمیانه در گفتگو با شبکه الجزیره گفت اگر قیمت نفت به مدت سه ماه متوالی زیر ۱۰۰ دلار بماند یک فاجعه اقتصادی برای روسیه است و اقتصاد این کشور وارد دوران رکود خواهد شد.
روسیه بودجه خود را با احتساب نفت ۱۰۰ دلار بسته است وعمده چالش این کشور در سال جاری تسویه وام‌هایی است که از بانک‌ها اروپایی و آمریکایی گرفته است که با این روند باز پرداخت این وام‌ها برای این کشور تبدیل به یک معضل شده است.

ضمن آنکه با توجه به درگیری اوکراین و خروج سرمایه‌های خارجی از این کشور و اعمال تحریم‌های جدید از سوی اروپا و آمریکا از دیگر مشکلات پیش بینی نشده این کشور است. در حال حاضر امید کشور‌های تولید کننده نفت به فصل سرما است که بتوانند قیمت‌ها را اندکی افزایش دهند. اما باید دید که روسیه برای نجات اقتصاد خود تا چه مقدار حاضر است هزینه کند. اتفاقات اخیر در اوکراین و نقض آتش بس از سوی طرفداران روسیه، درگیری‌های سوریه و مخالفت این کشور با ائتلاف جهانی همگی از عواملی است که قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید دید در آینده آیا روسیه در منطقه شدت عمل بیشتری به خرج می‌دهد.

برنامه توسعه اقتصادی

با وجود این تحولات روسیه همچنان قصد دارد برنامه توسعه اقتصادی خود در دو سال آینده ۲۰۱۵-۲۰۱۷ را اجرا کند. آنتون سلوانف وزیر دارایی روسیه در گفتگو با رویترز گفت این برنامه به تائید دولت رسیده است و ما مصمم هستیم که این برنامه را اجرا کنیم. بر اساس برنامه ارائه شده متوسط رشد ناخالص داخلی در سال اول۱.۲ درصد، در سال دوم ۲.۲ درصد و در سال ۲۰۱۷ ۳ درصد رشد خواهد داشت. سلوانف با تاکید به اینکه نفت ۱۰۰ دلاری در این برنامه نقش عمده‌ای دارد از پیش بینی‌های لازم برای اجرا این برنامه توسعه خبر داد. تدوین این برنامه توسعه اقتصادی در واقع جوابی بود به تحریم‌های غرب و آمریکا علیه این کشور که در سال جاری اعمال شده است.

زمانی که این تحریم‌ها فاز اجرایی به خود گرفت روسیه به تلافی این اقدام شروع به گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای شرق کرد. بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد روسیه روابط خود را با غرب و آمریکا گسترش داد و توانست اقتصاد کمونیستی و بنا شده بر اساس مصرف تولید داخل را با اقتصاد سرمایه داری و مصرف کالای بهتر و با کیفیت‌تر عوض کند و سیلی از دلارهای خارجی را به کشور خود سرازیر کند که همین امر باعثجهش اقتصادی روسیه شد از‌‌ همان هنگام بود که روسیه دیگر به کشورهای شرقی اهمیت نداد. اما از زمانی که بحران اوکراین آغاز شد دوباره این کشور به سمت شرق آمد و در اولین اقدام قرار داد ۷۰ میلیارد یورویی را با ایران امضا کرد قرار دادی که همه چیز در آن پیش بینی شده و هیچ چیز توافق نشده است. و بعد از آن سراغ چین رفت و توافق نامه‌هایی را با این کشور به امضا رساند که یکی از مهم‌ترین این توافقات مشارکت دادن شرکتهای نفتی چینی در صنعت نفت این کشور و در ازای آن افزایش واردات نفت چین از روسیه است چینی‌ها هم بلافاصله میزان واردات نفت خود را از ایران کاهش دادند و به جای آن روسیه را جایگزین کردند. به نظر می‌رسد روسیه خود را برای آغاز یک جنگ سرد اقتصادی آماده می‌کند جنگی که همه می‌دانند برنده آن کیست.

گزارش: بسیم لاله

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز