خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

رویکرد " کامرون " در جلسه مذاکره، متفاوت با سخنانش در مجمع عمومی بود

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۲۷۴

نتایج سیاست‌های موفق دولت تدبیر و امید برای خروج از رکود و کاستن از تورم، در محافل اقتصادی اعجاب‌انگیز است. / اشتیاق به شنیدن دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و رویکردهای رییس‌ جمهوری ایران اسلامی بسیار زیاد است / همگان ابراز علاقه می‌کنند که این مذاکرات در موعد مقرر به توافق جامع نهایی برسد.

رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگویی زنده با شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی، از نیویورک مقر سازمان ملل، تصریح کرد: نتایج سیاست‌های موفق دولت تدبیر و امید برای خروج از رکود و کاستن از تورم، در محافل اقتصادی اعجاب‌انگیز است.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان در پاسخ به پرسشی درباره نشست فعالان، صاحبنظران و سرمایه‌گذاران شرکت‌های بزرگ آمریکایی با رییس‌جمهور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در این نشست تاکید بر این بود که ایران امیدبخش‌ترین اقتصاد در حال ظهور در دهه پیش‌رو است.

وی افزود: در آن جلسه تصریح شد، با سیاست‌هایی که دولت طی دوره کوتاه زمانی یکسال گذشته دنبال کرده، اقتصاد کشور با وجود تداوم تحریم‌ها، از رکود خارج شده و تورم نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته و این در محافل اقتصادی اعجاب‌انگیز است.

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد: چنین موفقیتی در عرصه اقتصاد، این ادعای برخی‌ها را که اشاره می کردند ایران به دلیل مشکلات اقتصادی پای میز مذاکرات آمده، در عمل باطل کرده و تایید قاطعی بر این موضع و منطق ایران است که ما مایل به دنبال کردن رویکرد برد – برد هستیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه اشتیاق به شنیدن دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و رویکردهای رییس‌ جمهوری ایران اسلامی بسیار زیاد است، گفت: اقتصادی‌های اینجا دوست دارند با اقتصاد ایران آشنا شوند و از زبان دکتر روحانی، با رویکردهایی که تهران در حوزه اقتصادی دنبال می‌کند، آشنا شوند و فرصت‌های همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و تجاری را بررسی کنند.

وی که به سوالی درباره حاشیه‌های دیدارهای مقام‌های ارشد کشورها با رییس جمهور پاسخ می‌داد، اظهارداشت: در محافل سیاسی نیز اشتیاق فراوانی است که راه حل ایران را برای مقابله جدی و ریشه‌ای با تروریسم بشنوند و در مسایل منطقه‌ای با ابتکاری که ایران در همکاری نزدیک‌تر با همسایگان دنبال کرده، بسیار مشتاق بودند که از جزئیات سیاست خارجی مبتنی بر تعامل ایران آگاه شوند.

رییس دفتر رییس جمهور افزود: در گفت و گوهای دوجانبه بخصوص روی حوزه همکاری‌های اقتصادی و استفاده از موقعیت ایران به عنوان قطب ترانزیت منطقه بحثشد و پروژه‌های پتروشیمی و نفت و گاز از جمله موضوعات مورد علاقه در این گفت‌وگوها بود.

نهاوندیان به موضوع تروریسم و موضع اصولی ایران در این عرصه اشاره کرد و گفت: طرف‌های مذاکره، مشتاق بودند که دیدگاه ایران را در مسأله گسترش تروریسم و راههای مقابله با آن بدانند و طبعا مذاکرات دوجانبه و خصوصی میدان بهتری را برای پرداختن به مسایل اجرایی و عملی در اختیار قرار می‌دهد.

وی افزود: البته تقریباً در قریب به اتفاق دیدارها، ابراز امیدواری می شد که مسأله هسته‌ای و مذاکرات مرتبط با آن، به توافق جامع نهایی در فرصت مقرر برسد تا به این ترتیب زمینه‌ همکاری‌های گسترده با ایران خصوصاً در حوزه‌های اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.

رییس دفتر رییس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش مجری این برنامه درباره مواضع ضدایرانی دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی گفت: برای کسانی که در جلسه گفت‌وگو حضور داشتند، اظهارات ایشان در مجمع عمومی در بخش مربوط به ایران، مایه تعجب بود به سبب اینکه در جلسه مذاکره، مسایل و رویکرد متفاوتی داشت.

وی افزود: در آن دیدار که نخستین دیدار مقام‌های ارشد دو کشور بعد از گذشت ۳۵ سال بود، به موضوعات مختلفی در مورد مسایل منطقه و دوجانبه پرداخته شد و رییس‌‌جمهور کشورمان هم اشاره‌ای به گذشته‌های سابقه روابط دوجانبه کردند و اینکه اشتباهات گذشته می‌باید کنار گذاشته شود.

نهاوندیان افزود: در رابطه با مسأله هسته‌ای هم توجه مذاکرات به این مباحثبود که ‌باید ما واقع‌بینانه دنبال راه‌حل باشیم و حقوق هسته‌ای و توان علمی ایران می‌باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارداشت: البته می‌باید به این موضوع توجه کرد کشورهایی که در گذشته اشتباهاتی را داشتند، می‌باید به تدریج خودشان را با واقعیات جدید تطبیق دهند و شاید در این عرصه راه طولانی را در پیش داشته باشند.

وی افزود: اما مهم این است که الان موقعیت ایران در مرجعیت نسبت به مسایل منطقه‌ای و حتی بین‌المللی همگان را نسبت به این واقعیت متوجه کرده که هیچ اقدام اساسی را بدون حضور و مشارکت ایران نمی‌شود پیش برد که این حتی در نطق نخست‌وزیر انگلیس هم مورد اشاره قرار گرفت و بخصوص در رابطه با مبارزه با تروریسم، همه اذعان دارند آن کشوری که در صحنه به طور علنی حضور خود را اثبات کرده، جمهوری اسلامی ایران است.

نهاوندیان با اشاره به سیاست ایران در خصوص مبارزه با تروریسم گفت: منطق روشن و منطبق با معیارهای بین‌المللی ایران اشاره دارد که می‌باید محوریت مبارزه با تروریسم را به خود ملت‌ها و دولت‌های مشروع منطقه سپرد و وقتی آنها درخواست حمایت و کمک می کنند می باید حمایت و کمک واقعی کرد.

وی تصریح کرد: این موضع ایران به صورت مستدل و منطقی مطرح و در عمل نیز به اثبات رسیده و این موضع در مقابل مواضع کسانی مطرح می‌شود که گاهی خیلی شعار داده اند ولی در عمل کارنامه قابل قبولی ندارند.

نهاوندیان در پاسخ به پرسش مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای که در حاشیه اجلاس سازمان ملل برگزار می شود، گفت: همگان ابراز علاقه می‌کنند که این مذاکرات در موعد مقرر به توافق جامع نهایی برسد.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که در این آخرین مراحل مذاکرات، می‌باید طرف مقابل با واقع‌بینی، واقعیات موجود در صحنه را مورد توجه قرار دهد و به منطق خودش پایبند باشد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارداشت: اگر آنچه که ۱ + ۵ دنبالش بوده، رفع نگرانی‌ها در چارچوب مقررات بین‌المللی است، عملکرد ایران در یک سال اخیر به خوبی با شفافیت حداکثری ثابت کرده که جمهوری اسلامی ایران هیچ واهمه ای از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خودش تحت نظارت بین‌المللی ندارد.

وی تصریح کرد: ایران الان هم که به توانایی لازم برای پیشبرد برنامه خودش رسیده، حاضر به همکاری بین‌المللی هست و هیچ تردیدی هم برای آنها نمانده است که ایران مصمم است برنامه هسته‌ای خودش را دنبال کند.

نهاوندیان گفت: به عبارتی در این آخرین مراحل، آخرین چانه‌زنی‌ها صورت می‌گیرد و جزئیات موجود مورد بررسی و باید مورد توافق قرار گیرد و ایران هم اعلام کرده است که اگر طرف مقابل از زیاده‌طلبی‌های غیرواقع بینانه و توهمی دست بردارد، کاملاً زمینه حصول توافق فراهم می‌شود.

در ابتدای این ویدئوکنفرانس از نهاوندیان سوال شد: مهمترین موضوعاتی که دکتر روحانی در مجمع عمومی مطرح کردند که در حقیقت شاه بیت صحبت‌هایی بوده که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد، چه بود؟

نهاوندیان پاسخ داد: به نظرم نکته بسیار مهم در سخنرانی امسال در مجمع عمومی و تلقی و توجهی که افکار عمومی جهان داشت از این جهت بود که سال گذشته آقای دکتر روحانی به جامعه جهانی هشدار دادند و پیشنهادی را در رابطه با مقابله جهانی با خشونت و افراط‌گری مطرح کردند که به طرح ٌWAVE معروف شد و با اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

وی افزود: یک سال پس از آن، جهان شاهد آن بود که این هشدار، هشدار بسیار مهمی بوده است و در واقع رییس‌ جمهور اسلامی ایران امسال از یک موقعیت ممتاز در قدرت تشخیص اولویت‌های بین‌المللی ظاهر شدند.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه روحانی امسال همان حرکت هشداردهنده را ادامه دادند، گفت: همچنان که ملاحظه کردید در برخی از تحلیل‌های محافل رسانه‌ای دنیا تأکید شد که رییس‌ جمهوری اسلامی ایران از یک موضع مقتدرانه و هشداردهنده صحبت کرد.

نهاوندیان اظهارداشت: به عبارتی امروز در صورت مسأله تردیدی نیست. سال گذشته شاید کمتر کسی به حدت و شدت موضوع توجه داشت اما الان همه دنبال حل مسأله می‌گردند و متأسفانه در حل مسأله نسخه‌هایی پیچیده می‌شود که در آنها به ریشه‌های تروریسم بی توجهی شده است.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: در محور نخست سخنان دکتر روحانی اشاره‌ای به این ریشه‌ها بود و اینکه جوهر غرب‌ستیزی که مورد سوءاستفاده برخی از گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد، به تاریخ گذشته استعمار در منطقه و برخوردی که غرب با حرکت‌ها و خیزش‌های اصیل مردمی در منطقه داشته، برمی‌گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز