خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار با دبیرکل سازمان ملل:

آماده توافق به شرط خدشه دار نشدن حقوق ملت ایران هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۴۸۸

بان کی مون: در بحثهسته‌ای، تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال در مذاکرات با ۱ + ۵ را ستایش می‌کنم / روحانی: گاهی فکر می‌کنند با فشار علیه ایران ما پای میز مذاکره آمده‌ایم، این خطای بزرگی است، زیرا ایران با اراده جدی و بخاطر تأمین منافع خود و دیگران وارد مذاکره شد.

رییس جمهور در دیدار " بان کی مون " دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: جهان امروز با مشکلات فراوانی از قبیل تروریسم، خشونت و تهدیدهای زیست محیطی مواجه است، اما بزرگترین مشکل، هژمونی قدرت‌های بزرگ و بی‌عدالتی در دنیای امروز است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار که عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک(صبح چهارشنبه به وقت تهران) در نیویورک انجام شد، اظهارداشت: بنای سازمان ملل و منشور آن جهان را امیدوار کرد تا مشکلات امنیتی جهان به حداقل برسد و امروز هم امیدواریم با تلاش‌های همه دلسوزان، آینده بهتری برای بشریت رقم بخورد.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه خشونت بیش از هر چیزی از تبعیض‌، نبود عدالت و از بین رفتن امید نشأت می‌گیرد، گفت: سال گذشته در سازمان ملل گفتم که معضل بزرگ، خشونت و افراطی‌گری است و همه باید با عزم واحد در برابر این تهدید مشترک ایستادگی و مقابله کنند که خوشبختانه آن طرح به اتفاق آراء در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

روحانی با اشاره به اینکه امروز برای همه روشن‌ شده است که خشونت و افراطی‌گری و تروریسم چه فجایعی بوجود می‌آورد، گفت: مشکلات امروز عراق و سوریه از مسایلی که سه سال پیش در سوریه آغاز شد، نشأت می‌گیرد و اگر در همان مرحله، سرچشمه فعالیت این گروه جنایتکار خشک می‌شد، امروز شاهد این فجایع نبودیم. متأسفانه در آن زمان برخی کشورها، تصور می‌کردند با حمایت از این گروه‌ها می‌توانند دولتی را که نمی‌پسندند، سرنگون کنند.

رییس جمهور با انتقاد از رفتار دوگانه برخی کشورها، گفت: برخی کشورها وقتی اعمال تروریست‌ها را به نفع خودشان می‌بینند در برابر کشتار انسان‌ها سکوت می‌کنند و هنگامی که این اعمال به ضرر خودشان است، شروع به مقابله به مثل می‌کنند اما قدرت‌های بزرگ امروز نمی‌توانند حقایق را از ملت‌ها پنهان کنند.

روحانی در عین حال با تاکید بر این موضوع که ایران از هیچ کمکی برای مبارزه با تروریسم در صورت نیاز دریغ نخواهد کرد، افزود: ‌ اگر کمک ایران و حضور و تلاش مردم عراق نبود، امروز این کشور تحت سلطه تروریست‌ها قرار داشت.

رییس شورای عالی امنیت ملی سپس لزوم استفاده همه طرفین از فرصت‌ بوجود آمده در مذاکرات هسته‌ای را یادآور شد و گفت: گاهی فکر می‌کنند با فشار علیه ایران ما پای میز مذاکره آمده‌ایم، این خطای بزرگی است، زیرا ایران با اراده جدی و بخاطر تأمین منافع خود و دیگران وارد مذاکره شد.

رییس جمهور ادامه داد: ما به مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای احترام می‌گذاریم و همچون گذشته در مسیر صلح‌آمیز فعالیت می‌کنیم و در صورتی که حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد، آماده توافق هستیم.

روحانی ابراز امیدواری کرد که دبیر کل سازمان ملل به وظایف خود برای به نتیجه رسیدن فرصتی که منجر به توافق برد – برد می‌‌شود، عمل کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با اشاره به اینکه میزبانی رییس‌ جمهوری ایران، افتخار بزرگی است، به بحران‌هایی که امنیت و ثبات جهان را به مخاطره انداخته اشاره کرد و گفت: من در بحثهسته‌ای، تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال در مذاکرات با ۱ + ۵ را ستایش می‌کنم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه مذاکرات آرام – آرام به خانه نهایی نزدیک می‌شود، گفت: امیدوارم همه طرفین فرصت موجود را از دست ندهند، زیرا دستیابی به توافق جامع به نفع همگان است و این امر جز با انعطاف و اتخاذ راه‌حل‌های میانه‌روانه محقق نخواهد شد.

آقای " بان " با اشاره به موضوع تروریسم گفت: متأسفانه اعتماد مردم عادی به توانمندی جامعه بین‌الملل در مبارزه با تروریسم از بین رفته است و ما خواهان حضور جدی‌تر و ایفای نقش راهبردی و سازنده از ایران در این زمینه هستیم.

دبیر کل سازمان ملل در خاتمه از حضور و کمک ایران برای تشکیل دولت جدید عراق قدردانی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز