خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد:

شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در انتخاب شیوه حمل و نقل سفرهای تحصیلی

کد خبر : ۲۰۷۴۶۴

امروزه نگرانی جهانی در مورد مدیریت مناسب سفرهای تحصیلی مشهود است و سیاستگذاران برای بهبود شرایط، درصدد انجام طرح‌های پژوهشی در راستای شناخت صحیح مسأله و ارائه‌ راهکارهای مناسب برآمده‌اند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در انتخاب شیوه حمل و نقل سفرهای تحصیلی توسط این مرکز خبر داد.

به گزارش ایلنا، بابک نگاهداری با اعلام این خبر گفت: امروزه نگرانی جهانی در مورد مدیریت مناسب سفرهای تحصیلی مشهود است و سیاستگذاران برای بهبود شرایط، درصدد انجام طرح‌های پژوهشی در راستای شناخت صحیح مسأله و ارائه‌ راهکارهای مناسب برآمده‌اند.

وی ادامه داد: سفرهای تحصیلی روزانه دانش‌آموزان بستری از فرصت‌ها و تهدیدها برای طیف وسیعی از ذینفعان از جمله مسئولان شهری، والدین، و دانش‌آموزان است. به عنوان نمونه، استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل فعال مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در سفرهای تحصیلی دانش‌آموزان، فرصتی مناسب برای انجام بخشی از فعالیت‌های فیزیکی توصیه شده در طول روز می‌باشد. به‌علاوه، مطالعات متعدد نشان داده است دانش‌آموزانی که از شیوه‌های حمل‌ونقل فعال در سفرهای تحصیلی خود استفاده می‌کنند در مقایسه با دانش‌آموزانی که شیوه‌های دیگر را انتخاب کرده‌اند فعالیت جسمانی بیشتری دارند. در نتیجه، این دانش‌آموزان از سلامت فیزیکی و روحی بیشتری بهره‌مند هستند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اظهار کرد: ایجاد فضایی مناسب برای بهبود شیوه‌های فعال نه‌ تنها فرصت افزایش سطح سلامتی دانش‌آموزان را ایجاد می‌کند، بلکه تهدیدهایی از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش حجم شبکه حمل‌ونقل را نیز کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس اهمیت موارد ذکر شده مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران پروژه مطالعاتی «شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در انتخاب شیوه حمل‌و‌نقل سفرهای تحصیلی» را به اتمام رسانده است، افزود: تغییر الگوی شهرسازی به سمت الگوی اتومبیل محور موجب افزایش ترافیک و کاهش ایمنی شده است که در نتیجه نگرانی والدین برای مجاز دانستن سفر پیاده دانش‌آموزان به مدارس را به همراه دارد، همچنین افزایش فاصله بین محل زندگی و مدرسه(ناشی از رویکرد منطقه‌بندی در برنامه‌ریزی شهری) نیز در این تغییر شیوه سفر بی‌تاثیر نیست که در این پژوهش اهمیت پرداختن به سفرهای تحصیلی با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای نهفته در انتخاب شیوه حمل‌ونقل این سفرها مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

نگاهداری گفت: نتایج مقدماتی این پژوهش نشان می‌دهد که مدیریت مناسب سفرهای تحصیلی می‌تواند باعثافزایش ایمنی و کاهش ازدحام، ترافیک و اثرات ناشی از آن شود. از طرفی، مدیریت هدفمند اینگونه سفرها می‌تواند سبب افزایش فعالیت فیزیکی دانش‌آموزان و بهبود سلامت عمومی شهروندان باشد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تصریح کرد: آنچه در این مطالعات به وضوح دیده می‌شود، تفاوت تأثیر متغیرهای گوناگون بر انتخاب شیوه‌های حمل‌ونقل در کشورهای مختلف است. مطالعات پیشین حاکی از آن است که متغیرهای فرهنگی و مشخصات شهری در انتخاب شیوه‌های سفر بسیار تأثیر گذار بوده و نتایج مدل‌های حاصل از یک مطالعه برای کشورهای دیگر قابل استفاده نیست. اهمیت این امر نیاز کلا‌ن‌شهر تهران را به داشتن مطالعات مدون در بررسی سفرهای تحصیلی نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی سفر دانش‌آموزان بسته به موقعیت مکانی(مرکز شهر و حومه) و شرایط سنی و جنسیتی دانش‌آموزان(ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان) متفاوت است و برای تسهیل و مدیریت سفرهای تحصیلی هر مدرسه باید ملاحظات خاص آن مورد توجه قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز